داستان گروه «آریان» ازآغاز تا پایان؛ در گفتگو با علی پهلوان

مشكلات آريان بعد از آلبوم دوم كم‌كم خودش را نشان داد. نتيجه محبوبيت زيادشان بود. اول مشكلات سر راه كنسرت‌هايشان و بعد هم اختلافاتي كه هر از چندگاهي با ترانه شرقي و تهيه‌كننده‌شان محسن رجب‌پور پيدا مي‌شد. اسم آريان و ترانه شرقي از هم جدا نبود. سه سال فاصله افتاد تا آلبوم سوم‌شان «تا بي‌نهايت...» را به بازار بدهند.
7فاز: فروپاشي گروه «آريان»، به عنوان اولين گروه موسيقي پاپ بعد از انقلاب براي دوست‌داران موسيقي خبر ناراحت‌کننده‌اي بود. گروهي که به شکل‌گيري موسيقي پاپي که ما امروز مي‌شنويم در دهه هفتاد جهت داد. گروه «آريان» سال 1378 با ده عضو تاسيس شد. از ميان آنها خيلي زود پاي يکي از گيتاريست‌هايشان، محمدرضا گلزار به سينما باز شد و يکي ديگر از اعضاي گروه هم در يکي از کنسرت‌هاي خارج از کشور از آنها جدا شد و حلقه اصلي اعضاي گروه منحصر شد به: پيام صالحي و علي پهلوان(خوانندگان و بنيانگذاران گروه که بيشتر کارهاي مربوط به آهنگسازي و سرودن ترانه‌ها را هم خودشان انجام مي‌دادند)، شراره فرنژاد(نوازنده گيتار و همخوان)، عليرضا طباطبايي(نوازنده درامز)،‌ سيامک خواهاني(نوازنده ويولن)، نينيف اميرخاص(نوازنده کيبورد و تنظيم‌کننده) و سحر و ساناز کاشمري(همخوان). 
اولين آلبوم‌شان «گل آفتابگردون» سال 1379 مجوز گرفت. تعداد طرفداران گروه آريان در آن سال‌ها از هر خواننده‌اي که امروز فکرش را مي‌کنيد، بيشتر بود. ترانه‌هاي شاد عاشقانه، گروه مختلط و استفاده از همخوان زن همين الان هم موضوع حساسي است چه برسد به آخر دهه هفتاد که يک اتفاق بزرگ در دنياي موسيقي بود. کنسرت‌هاي مربوط به آلبوم «گل آفتابگردون» جزو موفق‌ترين تورهاي کنسرت تاريخ موسيقي ايران هستند. تا سال‌ها بعد همچنان در مغازه‌ها و کوچه و خيابان مي‌شد آهنگ «دونه دونه» آريان را شنيد. سال بعدش آريان «و اما عشق» را به بازار داد در همان حال و هواي آلبوم قبلي‌شان و بلافاصله بازار تسخير آلبوم دوم آريان شد. قطعات «بمون تا بمونم» و «گل هميشه بهار» جزو محبوب‌ترين آثار اين آلبوم بودند. بعد از اين دو آلبوم بنظر مي‌رسيد آريان يک گروه هميشه موفق و شکست‌ناپذير است. گروهي که جاي خودش را در دل مردم باز کرده بود. آريان در ذهن مردم فقط يک گروه موسيقي پاپ نبود تصويري ايده‌آل از جواني و موسيقي جوانانه بود. 
مشکلات آريان بعد از آلبوم دوم کم‌کم خودش را نشان داد. نتيجه محبوبيت زيادشان بود. اول مشکلات سر راه کنسرت‌هايشان و بعد هم اختلافاتي که هر از چندگاهي با ترانه شرقي و تهيه‌کننده‌شان محسن رجب‌پور پيدا مي‌شد. اسم آريان و ترانه شرقي از هم جدا نبود. سه سال فاصله افتاد تا آلبوم سوم‌شان «تا بي‌نهايت...» را به بازار بدهند. مردم هنوز مشتاق شنيدن کار جديد آريان بودند هرچند آلبوم سوم انتظارها را آن‌طور که بايد برآورده نکرد اما اعضاي گروه به قدم‌هاي بزرگتري فکر مي‌کردند از جمله استفاده از اسم و رسمي که آريان در خارج از کشور به هم زده بود. به هر حال براي خارجي‌ها تصوير اين گروه جذاب که بعد از انقلاب توانسته بود دوباره موسيقي پاپ را با شکل و شمايل جوانانه روي صحنه‌ها ببرد، خيلي جالب بود. ايده همکاري با کريس دي‌برگ در همان سال‌ها شکل گرفت. کريس دي‌برگ خواننده ايرلندي هم نام معتبري بود هم اينکه کارنامه بدون حاشيه‌اي داشت و اصلا گزيد‌ه‌اي از کارهايش در ايران هم منتشر شده بود و ميان ايراني‌ها کلي طرفدار داشت. کافه‌هاي آن سال‌ها با موسيقي کريس دي‌برگ جان گرفتند. کارهاي مجوز گرفتن براي همراهي با کريس دي‌برگ طولاني شد و با تغيير دولت سخت‌گيري در حوزه موسيقي پاپ بيشتر شده بود. همه اين‌ها دست به دست هم داد که آلبوم چهارم آريان، «بي تو با تو» در سال 1387 و با چهار سال فاصله از آلبوم آخرشان منتشر شود. تازه نصف ايده‌هايشان هم اجرايي نشده بود. فقط يک تک‌آهنگ «نوري تا ابديت» با همراهي کريس دي‌برگ نتيجه اين همکاري بود. حتي مجوز کنسرت مشترک با دي‌برگ را هم نتوانستند دريافت کنند. از همين سال‌ها بود که تعداد خوانندگان پاپ به شکل حيرت‌انگيزي افزايش پيدا کرد. رقبا زياد شدند. اما به دلايلي که هنوز هم نمي‌دانيم چيست سخت‌گيري‌ها روي آريان بيشتر از بقيه بود. کمتر کنسرت گذاشتند. سخت‌تر مجوز مي‌گرفتند و مشکلات‌شان با تهيه‌کننده‌شان هم آنقدر جدي شد که گاهي در مصاحبه‌ها به آن اشاره مي‌کردند. بعد از چند سال ديگر تبديل به نوستالژي شدند و خيلي‌ها فکر مي‌کردند آريان تمام شده است. پيام صالحي، از اعضاي اصلي گروه هم يکي دو تا تک‌آهنگ منتشر کرد که به اين احتمال قوت مي‌داد. خلاصه اينکه اوايل سال 93 اعضاي گروه تصميم گرفتند آريان را منحل کنند. آلبومي که چند سال در صف مجوز بود تبديل به آلبوم آخرشان شد و نامش را به «خداحافظ» تغيير دادند. قرار شد هيچ‌کدام از اعضاي گروه از نام آريان استفاده نکنند. آلبوم خداحافظي گروه آريان با طرفداران‌شان چند روزي است که به بازار آمده و خوب هم مي‌فروشد. مردم دوباره ياد گروه محبوب‌شان افتاده‌اند فقط حيف که اين آخرين باري است که آلبوم جديدي از آنها مي‌خرند. با علي پهلوان، خواننده، ترانه‌سرا و از بنيانگذاران گروه که در اين يک سال اخير در استراليا زندگي مي‌کند، درباره انحلال گروه و آلبوم آخر حرف زديم.
 
- گروه آريان در حقيقت يکي از سرمايه‌هاي موسيقي پاپ ايران محسوب مي‌شود. امکانش وجود نداشت که به راه‌هاي ديگري به جز انحلال گروه برسيد تا همچنان بتوان از برند گروه استفاده کرد؟
گروه آريان 15 سال در موسيقى ايران فعاليت کرد. در اين مدت بيش از 5 ميليون نسخه آلبوم فروخت و بيش از 400 اجرا در سرتاسر جهان داشت. کانديداى جايزه جهانى موسيقى شد و تا نيمه نهايى هم پيش رفت. نامش در دايره‌المعارف موسيقيدانان دنيا ثبت شد و در کتابى که دانشگاه موسيقى لندن در مورد موسيقى در خاورميانه چاپ کرده فصلى کامل در مورد آريان نوشته شده است. در عوض در ايران هيچ گاه در صدا و سيماى درون مرزى صحبتى از آريان نشد. نه تنها در هيچ مراسم و جشنواره‌اى يادى از آريان نشد بلکه در ميزگرد موسيقى پاپ در جشنواره فجر (حدود سال 83) برخورد توهين‌آميزى هم با ما شد. بخشى از رسانه‌هاى روشنفکرى آريان را مهد کودکى و بى‌ارزش مى‌خواندند و جناح تندرو از آن با عناوين مبتذل و تهاجم فرهنگى ياد مى‌کردند! کنسرت‌هاى ما بارها و بارها در ايران لغو شدند. در چهار پنج سال گذشته تعداد کنسرت‌هاى آريان به شدت کم و به تهران و کيش محدود شد. کتاب نت‌هاى آريان يک سال در انتظار مجوز ماند بطورى که از انتشار جلد دوم آن منصرف شديم. آلبوم پنجم در مرحله مجوز به مدت دو سال متوقف شد و عملافعاليت‌هاى ما به نقطه‌اى رسيد که خيلى‌ها فکر کردند آريان مدت‌هاست فعاليت نمى‌کند.اعضاى گروه کم‌کم براى ادامه فعاليت مجبور به کار انفرادى شدند و ما براى جلوگيرى از سوء استفاده از نام آريان به ناچار تصميم به اعلام پايان فعاليت‌هاى گروه آريان شديم. يعنى تنها زمانى که مي‌شود از نام آريان استفاده کرد زمانى است که حداقل من، سيامک(خواهاني) و پيام(صالحي)،که قرارداد همکارى با شرکت ترانه تحت نام آريان را امضاء کرديم، با هم حضور داشته باشيم. ضمن اينکه امتياز کليه آثار گروه آريان در اختيار شرکت ترانه شرقى و آقاى رجب پور است.
 
- فکر مي‌کنيد رمز موفقيت گروه آريان چيست که با وجود کنسرت‌هاي خيلي کمي که در طول سال‌هاي فعاليتش گذاشته و فقط چهار آلبوم (بدون احتساب «خداحافظ») تا اين حد ميان مردم محبوبيت دارد؟
کنسرت ها کم نبودند، کم شدند. ضمن اينکه آلبوم دوم گروه آريان با بيش از دو و نيم ميليون فروش رسمى رکورددار فروش در ايران است. کتابى که دانشگاه لندن منتشر کرده دقيقا به اين بحث پرداخته که چه عواملى باعث اقبال عمومى آريان در دهه هشتاد خورشيدى شد. نوع اشعار، جنس موسيقى، حال و هواى آن روزها، کار گروهى، همخوان‌ها، همه و همه عواملى هستند که مى شود تک به تک به آنها پرداخت. اين روزها بخشى از آن ترانه‌ها براى متولدين دهه شصت به نوستالژى تبديل شده است.
 
- اصولا کسي به کار گروهي در ايران اعتقاد ندارد. بخصوص در زمينه‌هاي هنري همه فکر مي‌کنند فردي کار کردن راحت‌تر است بخصوص که درنهايت اعتبارش هم به يک نفر مي‌رسد. الان که به گذشته نگاه مي‌کنيد از تجربه کار گروهي آريان راضي هستيد؟
کار گروهى منافع بسيارى دارد و به همان مقدار و شايد بيشترهم پيچيده است. ما با شرايط خاصى اين کار را شروع کرديم و در ابتدا با عنوان کار در صنعتى به نام موسيقى به آن نگاه نکرديم و برنامه‌ريزى در اين خصوص نداشتيم. تنها آرزويمان اين بود که بتوانيم مجوز بگيريم و در يک سالن 400 نفرى به روى صحنه برويم! به همين خاطر وقتى ناگهان کار به نقطه‌اى رسيد که خودمان را در ميان اينصنعت يافتيم نمى‌دانستيم بايد چه کنيم و مثل قايقى با جريان آب حرکت کرديم. همه چيز خارج از گروه براساس کارهاى فردى تنظيم شده بود وهمين باعث شد ما خيلى از منافعمان را از دست داديم. ضمن اينکه هميشه ذهنمان درگير موانع جدى بود که برايمان ايجاد مى‌کردند و ما هميشه بايد براى گذر از آنها و بقاى گروه از يک سرى منافعمان چشم پوشى مى‌کرديم يا در اوج براى مدتى متوقف مى‌شديم. 
سعى کرديم براى کنترل گروه، قوانين درون گروهى تنظيم کنيم و تا حدى هم موفق بوديم ولى الان که به آن نگاه مى کنم احساس مى کنم اگر امروز قرار بود اين قوانين را تنظيم کنيم، با تجربه فعلى، خيلى موارد بايد تصحيح شوند.
در آخر اينکه بله فردى کار کردن خيلى از مشکلات را ندارد ولى کار گروهى در صورتى که از ابتدا با قوانين و ساختار درست انجام شود مى تواند بسيار کارآمد باشد.
 
- اوايل دهه هشتاد شايد کنسرت گذاشتن کمي مشکل بود اما الان چند سالي است که هر ماه ده‌ها کنسرت پاپ در سرتاسر کشور برگزار مي‌شود. گروه آريان چرا انقدر کم کنسرت برگزار مي‌کرد؟
کنسرت گذاشتن دوره‌هاى مختلفى در ايران داشت. در دوران دولت اصلاحات مجوز داده مى‌شد ولى خيلى از کنسرت‌ها با فشار نهادهاى ديگر لغو مى‌شدند و حتى گاهى مانند کنسرت‌هاى بندر عباس و اصفهان گروه آريان، گروه‌هاى خودسر به کنسرت‌ها حمله مى‌کردند. در دوره دولت آقاى احمدى نژاد مجوز کنسرت‌ها بسيار محدود شدند و در دولت اخير که مجوزها وضعيت بهترى پيدا کرد، نهادهاى ديگر مجددا از اجراى بعضى کنسرت‌ها ممانعت به عمل مى‌آورند على الخصوص براى گروه‌هاى مختلط.  در تمام اين موارد آريان به خاطر مختلط بودنش هميشه در صدر جدول ممانعت قرار داشت.
 
- بنظر مي‌رسد از همان اول براي گروه يک مسير مشخص درنظر گرفته بوديد و با شنيدن آلبوم‌ها مي‌شود به اين نتيجه رسيد که کمتر از مسير خارج شده‌ايد. اين البته يک بخش مثبت دارد که هميشه کارهايتان ساده و دلنشين بوده‌اند اما هيچ‌وقت به فکر تجربه‌هاي جديد نيفتاديد؟ در فرم موسيقي‌تان يا حتي در ترانه‌ها؟ برخلاف خيلي از گروه‌ها و خوانندگان سال‌هاي اخير همچنان روي خواندن عاشقانه‌هاي ساده با مضامين مثبت اصرار داشتيد يا حتي در فرم خواندن قطعات در اين آلبوم آخر تغييري اتفاق نيفتاده است. 
اين تغيير قرار بود در آلبوم پنجم که سه سال پيش توليد شد، ديده شود که متاسفانه آلبوم دو سال در مرحله اخذ مجوز گرفتار شد و به خداحافظى آريان انجاميد. آلبوم جديد ترانه‌هايى با مضامين دلتنگى دارد و قرار بود ابتدا نامش «دلتنگى‌ها» باشد. تنظيم آثار هم توسط اشخاصى خارج از گروه انجام شده و همين باعث تغيير بسيارى در جنس موسيقى شده است.
 
- برنامه نداشتيد يک خداحافظي باشکوه‌تر با هوداران‌تان ترتيب بدهيد؟ مثلا برگزاري يک تور کنسرت؟ و اينکه آلبوم آخر از لحاظ چاپ و توليد مي‌توانست پر و پيمان‌تر باشد. مثلا با وجود محبوبيت آريان، عکس‌هاي خيلي کمي از گروه منتشر شده است. آلبوم آخر مي‌توانست حاشيه‌هاي مفصل‌تري براي هواداران داشته باشد مثلا عکس و يادداشت اعضاي گروه يا حتي معرفي مفصل‌تر و حاشيه‌نويسي روي قطعات آلبوم. 
آريان در زمان تهيه اين آلبوم قرار نبود که خداحافظى کند. مشکلات پيش آمده بعد از آن، به تدريج ما را به اين نقطه رساند. من هم که به استراليا آمده بودم و زمانى که بالاخره تصميم به انتشار گرفته شد براى رساندن آلبوم به پيش از عيد فرصتى براى کار اضافه نداشتيم.
 
- نکته جالب آلبوم آخر اين است که براي اولين‌بار همه تنظيم‌کننده‌ها کساني غير از اعضاي گروه هستند. چطور شد که تصميم گرفتيد تنظيم را به خارج از گروه بسپاريد و از نتيجه راضي هستيد؟
نينف امير خاص تنظيم‌کننده هميشگى ما بعد از آلبوم چهارم به آمريکا رفت و ما به ناچار بايد از دوستان ديگرى کمک مى‌گرفتيم. ضمن اينکه من به شدت از سمت تهيه‌کننده و بعضى از اعضاى گروه تحت فشار بودم که بايد تنظيم‌ها مدرن و متفاوت باشد. پس لازم بود از افرادى که تجربه چنين کارهايى را دارند کمک مى‌گرفتيم. فرشاد فارسيان، شهاب حسينى و سعيد مدرس کار خودشان را به خوبى انجام دادند و از همين جا به ايشان خسته نباشيد مي‌گويم.
 
- درباره آلبوم «خداحافظ» چه حسي داريد؟بالاخره از يک طرف آلبوم ديگري از گروه آريان است که رويش زحمت کشيده‌ايد و از طرف ديگر مي‌دانيد که اين آخرين‌بار است با نام «آريان» آلبوم بيرون مي‌آيد. از هر دو طرف ارزيابي‌اش کنيد. هم از نظر موسيقي و به عنوان جديدترين آلبوم آريان و هم به عنوان کار خداحافظي. 
اين آلبوم کار کاملا متفاوتى نسبت به ساير آثار آريان است. همانطور که گفتم نوع اشعار، جنس تنظيم‌ها کارها را بسيار متفاوت کرده ولى کارهاى آريانى همچنان در آن ديده مى شود از جمله در قطعات«موندى و من» يا «تو که با من باشى». همين موضوع باعث شده که نظرات متفاوتى را مخاطبان‌مان بشنويم. ضمن اينکه بايد به ياد داشته باشيم که اين کار محصول سه سال پيش است و با تکنولوژى و حال و هواى موسيقى آن سال‌ها ساخته شده است. من فکر مي‌کنم طرفداران آريان مى‌توانند آهنگ يا آهنگ‌هاى مورد علاقه‌شان را در اين 11 آهنگ پيدا کنند. عليرغم فاصله سه ساله هنوز خيلى از آهنگ‌ها تازگى خودشان را دارند.
 
- در آلبوم‌هاي قبلي‌تان تقريبا تعداد آهنگ‌هاي آرام و شاد به يک اندازه بود. اندفعه قطعات شاد آلبوم بيشتر شده‌اند. بخاطر خداحافظي گروه با هواداران و خاطره‌سازي بود يا نگاه به ذائقه جامعه امروز؟
شايد بتوانيم بگوييم آهنگ‌هاى ريتميک بيشتر هستند ولى شاد نه. ترانه‌هاى خيلى از آهنگ‌هاى ريتميک اين آلبوم فضاى شادى ندارند. ضمن اينکه سه سال پيش قرار نبود خداحافظى کنيم. اين آهنگ‌ها با توجه به نظرات اعضاء و تهيه‌کننده در سال 90 به اين شکل ساخته شده‌اند. 
 
- پيام صالحي به عنوان يکي از خوانندگان آلبوم و اعضاي گروه که هميشه در آهنگسازي‌ها مشارکت داشت در آلبوم آخر آهنگسازي نکرده است. اين نبودن اسمش به عنوان آهنگساز بيشتر از طرف خودش بود يا شرايط اين‌طوري پيش رفت؟ دلخوري در اين مورد در کار نبود؟
پيام مشارکتش در آهنگسازى از ابتدا در حد يک يا دو آهنگ در هر آلبوم بود، سال‌هاى اخير خيلى در اين زمينه فعاليت نمى‌کند و حتى اگر به آلبوم شخصي‌اش هم مراجعه کنيد متوجه خواهيد شد که آهنگى براى خودش هم نساخته. براى اين آلبوم هم بيشتر اصرار به خريد آهنگ از بازار موسيقى داشت که در انتها تنها يک آهنگ روى يکى از ترانه‌هاى من ساخت و داريوش صالح‌پور هم زحمت تنظيم آن را کشيد ولى در انتخاب نهايى راى نياورد.
 
- آريان يک‌بار حتي تلاش کرد با خوانندگان خارجي مثل کريس دي‌برگ همکاري کند. قدم بزرگي بود و آن يک قطعه هم خيلي موردتوجه قرار گرفت. براي چند مناسبت جهاني از جمله حمايت از برنامه جهاني غذاي سازمان ملل تک آهنگ‌هايي منتشر کرديد. چرا بيشتر روي اين کارها مانور نداديد؟ ممکن بود به موقعيت بين‌المللي گروه هم خيلي کمک کند.
ما متاسفانه هر بار در اين راستا قدم بر مى‌داشتيم، مسائلى جلوى پيشرفت کار را مى‌گرفت. داستان آهنگ «نورى تا ابديت»با کريس دى برگ قرار بود در نهايت به کنسرتى در تهران بيانجامد که متاسفانه عليرغم حضور کريس دى‌برگ در ايران و انتخاب محل برگزارى، اجراى آن در سال 87 ميسر نشد و پس از انتخابات سال 88 و مشکلات آن بطور کلى متوقف شد. آهنگ «صداى پاى اميد» که براى برنامه جهانى غذاى سازمان ملل ساخته شده بود، روى سايت‌هاى فائو و شبکه‌هاى اجتماعى مربوط به سازمان ملل قرار گرفت و قرار بود ترانه شرقى براى پخش آن در سينماها و در ابتداى دى وى دى فيلم‌ها اقدام کند که به جايى نرسيد. اين که شما کلى تلاش مي‌کنى و در انتها به جايى نمى‌رسد ضرباتى است که کم‌کمانگيزه هنرمند را مي‌گيرد. 
 
- بنظر مي‌رسد کارهاي مجوز هميشه براي آريان دردسرش بيشتر از بقيه بوده است. مثلا اين آلبوم آخر چرا دو سال معطل مجوز بود؟ در حالي که اين روزها خيلي از آلبوم‌ها از خوانندگان تازه‌کار حتي زود مجوزشان را مي‌گيرند. 
من واقعاً نمي‌دانم چرا بعد از آن همه سال کار کردن، کار مجوزهاى ما به اينجا کشيده شد. سايت ما يکسال تمام فيلتر شد! کتاب نت‌هايمان يکسال مجوز نگرفت و در آخر هم آلبوممان دو سال. کنسرت‌هايمان هم به تهران و کيش محدود شده بود. عملا تمام راه‌ها براى فعاليتمان بسته بود. شايد آقاى رجب پور که پيگير اين مجوزها بوده بهتر از همه بتواند پاسخ شما را در اين خصوص بدهد.
 
- و سوال آخر اينکه هنوز هم فکر مي‌کنيد انحلال تنها راه حل مانده بود؟ نگاهتان به روزهاي رفته چيست و ممکن است آينده دوباره‌اي براي گروه در کار موسيقي باشد؟
در حال حاضر تنها راه بود.سال‌هايى که گذشت تماما به عشق کسانى بود که ما را در اين راه حمايت کردند. طرفداران عزيز گروه آريان که در تمام اين سال‌ها پشتيبان ما بودند. 
فعلا که اعضاى گروه به صورت انفرادى کار خواهند کرد تا شايد روزى اگر واقعا شرايط به جايى برسد که امکان بازگشت باشد برگرديم که اين امر مطمئناً با شرايط فعلى تا سال‌ها ميسر نيست.
آريان براى باز شدن فضاى موسيقى در ايران تلاش بسيارى کرد و بخاطر حرکتش در صف اول ضربات بسيارى را هم متحمل شد. به اميد روزى که مسئولين کشور عزيزمان حداقل خودشان به قوانين و مجوزهاى صادره احترام بگذارند و  قانون شکنى برخى افراد خاص،افتخار و ارزش محسوب نگردد.
...................
اين مطلب قبلا در هفت صبح کار شده است.
صوفيا نصرالهي
نظرات
فرامرز سه شنبه 26 اسفند 1393 البته آريان واقعاً در آن شرايط سخت موسيقي در کشور، کار بزرگي کرد. ولي اين رو هم بايد قبول کنيم که بجز نوازنده ويلنشون، بقيه قسمتها همون "مهد کودکي" بود.
4 14
پاسخ
يكي سه شنبه 26 اسفند 1393 اباذري خوبي؟

123 پنجشنبه 28 اسفند 1393 با اين كه با يه سري از آهنگاي آلبوماي اولشون خيلي خاطره دارم ولي همون بهتر كه تموم شد. آهنگاي بازاري و عوام پسندانه بدون داشتن هيچ نوآوري و فقط براي پول در آوردن.
1 10
پاسخ
دوتا جمعه 29 اسفند 1393 "يکي" اون اباذري خوب نيس، اين يکي بهتره.

سوخته پنجشنبه 6 فروردين 1394 باز هم شصتي ها؟! اون زمان اصلا شصتيها از تخم در اومده بودند؟! مامان باباشون شايد مي آوردشون کنسرت! يعني آخر دهه 70 و اول دهه هشتاد هم باز شصتي ها؟!! و حالا دهه 90 هم شصتي ها؟!! اصلا دارم شک مي کنم ما پنجاهي ها بخصوص نيمه دوم دهه 50 زندگي کرده باشيم بس که همه چي به اسم شصتي ها سند خورده!
5 0
پاسخ

سوخته پنجشنبه 6 فروردين 1394 من اصلا فک کنم ما نه بخاطر اينکه بچگيمون در جنگ و نوجواني و جوانيمون در محدوديت گذشت سوختيم بلکه چون گير شما شصتي ها افتاديم سوخته ايم! چه هيولاهايي بوديد شما :(
6 0
پاسخ

بهنام پنجشنبه 31 ارديبهشت 1394 من و خواهرم از نوجواني با اهنگ هاي اين گروه خيلي خاطره داريم و وقتي فهميدم همچين گروه مهمي منحل شد اشک از چشمانم جاري شد.
5 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




















































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز