فیلم‌های اکران نوروز 94: گروه هنر و تجربه

ثقفي جوان با دو فيلم اولش، «مرگ كسب و كار من است» و «همه چيز براي فروش» به عنوان كارگرداني جسور كه وارد حوزه‌هاي ناشناخته مي‌شود به مردم معرفي شد. سومين فيلمش هم يك تجربه خيلي جديد است. در بخش هنر و تجربه جشنواره سي‌وسوم حضور داشت و برنده جايزه ويژه جشنواره در اين بخش هم شد. فيلمش بعضي از منتقدان را آنقدر تحت‌تاثير قرار داد كه از آن به عنوان پديده و بهترين فيلم جشنواره ياد كردند.

7فاز:
مستند آتلان
کارگردان: معين کريم‌الديني
بازيگران:-
حاشيه: بهترين فيلم مستند سي‌وسومين جشنواره فيلم فجر پيش‌تر در جشنواره سينماحقيقت(بزرگترين جشنواره سينماي مستند در خاورميانه) هم موفق شده بود بيشترين تعداد جوايز را از آن خودش کند. آنهايي که فيلم را در جشنواره ديدند معتقدند «آتلان» آنقدر جذاب است که فقط مخاطبان سينماي مستند جذبش نمي‌شوند و براي همه مخاطبان جدي سينما فيلم دوست داشتني است. داستان فيلم درباره يک خانواده پرورش‌دهنده اسب ترکمن است. علي،پدرش و برادرانش مربي اسب هستند. اسب تمام هستي آنهاست. ايلحان نام اسبي است که مقام‌هاي زيادي نصيب خانواده‌ي علي کرده. علي قرار است با پولي که از جوايز ايلحان و بقيه اسب‌هايش در مي‌آورد ازدواج کند اما هميشه در کورس همه چيز بر وفق مراد پيش نمي‌رود. ايده فيلم از ملاقات کارگردان با خانم لوييس فيروز اواخر دهه هفتاد آمده. زني آمريکايي که سال‌هاست در ايران به پرورش اسب مشغول است. اما به دليل نبود بودجه و به گفته خود کارگردان پيش آمدن الويت‌هاي ديگر تا سال 91 به تعويق افتاد که بعد تصميم گرفت موضوع را به يک مربي اسب ترکمن تغيير دهد. زمان اين فيلم مستند 62 دقيقه است و مي‌شود آن را يک‌جور پژوهش مردم‌نگاري محسوب کرد. فيلم دقيقا همان نسخه‌اي است که در سينما حقيقت به نمايش درآمده بود چون به گفته کارگردان: « ساختار فيلم هم به گونه‌اي است که اضافه يا کم کردن حتي يک فريم کار بسيار سختي است و پس از نمايش در جشنواره «سينما حقيقت» با توصيه‌اي براي تغيير مواجه نشدم.»

روز مبادا
کارگردان: فائزه عزيزخاني
بازيگران: هديه تهراني، شيرين آقارضا کاشي
حاشيه: مهم‌ترين نکته‌اش حضور افتخاري هديه تهراني در چند سکانس از فيلم است. آخرين‌باري که هديه تهراني را روي پرده سينما ديديم سال 1391 با فيلم «پل چوبي» مهدي کرم‌پور بود و الان دو سالي است که فيلم جديدي بازي نکرده. درنتيجه بازي‌اش در اين فيلم، نکته جالب توجه و مهمي است. از طرف ديگر مشاور کارگردان عباس کيارستمي بوده و فيلم زير چتر حمايت يکي از موفق‌ترين و مشهورترين فيلمسازان ايراني قرار دارد. در جشنواره سي‌وسوم هم فيلم در بخش هنر و تجربه به نمايش درآمد و عزيزخاني سيمرغ بهترين کارگرداني را در گروه هنر و تجربه از آن خودش کرد. کارگردان بخصوص اميدوار است که مخاطبان خانم به فيلمش علاقمند شوند و برش‌هايي از زندگي خودشان را در «روز مبادا» ببينند. در مورد مشاوره کيارستمي هم مي‌گويد: «پس از طي دوره ورک شاپ فيلمنامه را نوشتم و به او ارائه دادم. آقاي کيارستمي هم تشويقم کرد که «روز مبادا» را بسازم و در اين راستا از من حمايت‌هاي ويژه‌اي کرد.» شيرين آقارضاکاشي، بازيگر نقش اول فيلم در حقيقت مادر کارگردان است. نگار اسکندرفر، مسئول موسسه فرهنگي و هنري کارنامه از تهيه‌کنندگان فيلم است. مي‌شود به فيلم لقب يک محصول تمام روشنفکري را داد. در خلاصه داستان فيلم آمده: مادر هواي رفتن دارد اما اهل خانه او را باور ندارند.

پريدن از ارتفاع کم
کارگردان: حامد رجبي
بازيگران: رامبد جوان، نگار جواهريان
حاشيه: فيلم محصول مشترک ايران و فرانسه است و هرچند در ايران خيلي بي‌سروصدا ساخته شد اما جزو آثاري است که در جشنواره برلين امسال موردتوجه قرار گرفت و در بخش پانوراماي برلين نامزد دريافت جايزه دوربين طلايي بهترين فيلم بود. فيلم داستان زن جواني است که چهارماهه باردار است ولي جنين در داخل شکمش مي‌ميرد و او تصميم مي‌گيرد که در اين‌باره به کسي چيزي نگويد. مجيد برزگر، که سال 93 فيلم «پرويز» به کارگرداني او در گروه هنر و تجربه اکران شد و خيلي موردتوجه مخاطبان روشنفر قرار گرفت، جزو تهيه‌کنندگان فيلم است. رجبي پيش از اين چند فيلم کوتاه ساخته و در نوشتن فيلمنامه‌هاي «فصل باران‌هاي موسمي» و «پرويز» با مجيد برزگر همکاري کرده است. اين فيلم نتوانست به جمع فيلم‌هاي جشنواره سي‌وسوم فجر راه پيدا کند و دليلش هم پروانه ساخت ويديويي فيلم بود. نگار جواهريان معمولا انتخاب‌هاي متفاوتي در سينما دارد اما حضور رامبد جوان، که سال 93 با برنامه «خندوانه» درصد محبوبيتش ميان مردم بالاتر رفت، در فيلمي که قرار است در گروه هنر و تجربه اکران شود نکته جالبي است. خيلي‌ها منتظر ديدن فيلمي هستند که توانسته مخاطبان جشنواره برلين را تحت‌تاثير قرار بدهد و سوژه‌اش هم کنجکاوي‌برانگيز است.  

مردي که اسب شد
کارگردان: اميرحسين ثقفي
بازيگران: لوون هفتوان، مزدک ميرعابديني
حاشيه: ثقفي جوان با دو فيلم اولش، «مرگ کسب و کار من است» و «همه چيز براي فروش» به عنوان کارگرداني جسور که وارد حوزه‌هاي ناشناخته مي‌شود به مردم معرفي شد. سومين فيلمش هم يک تجربه خيلي جديد است. در بخش هنر و تجربه جشنواره سي‌وسوم حضور داشت و برنده جايزه ويژه جشنواره در اين بخش هم شد. فيلمش بعضي از منتقدان را آنقدر تحت‌تاثير قرار داد که از آن به عنوان پديده و بهترين فيلم جشنواره ياد کردند اما بايد براي ديدنش صبر و حوصله داشته باشيد چون فيلم تم آرامي دارد. آنهايي که در جشنواره ديدند معتقدند به وضوح تحت‌تاثير فيلم «اسب تورين» بلا تار است. فيلم‌هاي ثقفي را پدرش تهيه‌ مي‌کند. از خلاصه داستان فيلم چيز زيادي دستگيرتان نمي‌شود اما علي‌اکبر ثقفي، تهيه‌کننده فيلم در حرف‌هايش گفته بود: «در اين فيلم داستان زندگي عاطفي يک پدر و دختر به شکلي نو و خاص ارائه مي شود که تا کنون چنين داستاني در سينماي ايران سابقه نداشته است.» بين پدر و پسر سر انتخاب بازيگر هم اختلاف‌نظر بود. ثقفي پدر دلش مي‌خواست از چهره‌ها در اين فيلم استفاده کند اما درنهايت به حرف کارگردان رضايت داد و ثقفي پسر از بازيگران ناشناخته‌اي که دوست داشت در فيلمش بهره برد.

گاو
کارگردان: داريوش مهرجويي
بازيگران: عزت‌الله انتظامي، علي نصيريان
حاشيه: بعد از 45 سال ديدن يکي از شاهکارهاي موج نوي سينماي ايران روي پرده قطعا لذت‌بخش است. دومين فيلم داريوش مهرجويي، کارگردان بزرگ ايراني که در سال 1348 ساخته شد، اقتباسي از کتاب معروف «عزاداران بيل» غلامحسين ساعدي بود که پيش از آن در تئاتر روي صحنه برده بودند. «گاو» به جشنواره‌هاي مختلف خارجي فرستاده شد و خيلي هم موفق بود. فيلمي که بنيان‌گذار انقلاب، امام خميني از آن به عنوان نمونه‌اي براي سينماي درست و آموزنده ياد کردند. انتظامي و نصيريان بعد از اين فيلم چند بار ديگر هم با مهرجويي همکاري کردند. داستان فيلم در روستايي فقير اتفاق مي‌افتد که يکي از دارايي‌هاي مهم آنجا، گاو مش حسن است. وقتي مش حسن براي کاري به شهر مي‌رود گاو سقط مي‌شود و حالا اهالي روستا مانده‌اند چطور خبر مردن گاو محبوب مش حسن را به او بدهند. براي نسل جوان بخصوص ديدن فيلم جالب خواهد بود. در رأي‌گيري منتقدان سينماي ايران در سال‌هاي 1351 و 1367 و 1378 ، «گاو» به عنوان بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران برگزيده شد. هنرنمايي انتظامي در نيمه دوم فيلم، وقتي به نقش گاو فرو مي‌رود هنوز هم جزو ماندگارترين کارهاي اوست. فيلم «گاو» در طرح‌هايي که ماه رمضان سال‌هاي پيش براي مرور تاريخ سينما گذاشته بودند، در يکي دو سانس به نمايش درآمد.
..............
اين مطلب قبلا در هفت صبح کار شده است.

صوفيا نصرالهي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط

































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز