7 فیلم برگزیده سینمای ایران در سال 93 به انتخاب تحریریه 7فاز

1. آرايش غليظ (حميد نعمت‌الله)
فيلمي كه نظرات درباره‌اش حد وسط نداشت. يا خيلي زياد دوستش داشتي يا از آن متنفر بودي. لحن پرخاشگرانه فيلم انگار به درون بحث‌‌هاي موافقان و مخالفانش نيز رخنه كرده بود. شايد آرايش غليظ نتوانست به فروشي كه شايسته‌اش بود دست يابد، ولي بدون شك جزو آن دسته فيلم‌هايي است كه در تاريخ سينماي ايران باقي خواهد ماند.

7فاز: به سياق سال‌هاي اخير تعداد فيلم‌هاي خوب كمتر از آن بود كه بتوانيم با خيال راحت انتخاب‌هاي متفاوت و متنوع داشته باشيم. اما همه تلاش‌مان را كرديم كه در جمع بندي نهايي سينماي ايران در سال 93 به فيلم‌هاي خوب، با هر شكل و سليقه‌اي كه دارند، بپردازيم. از فيلم‌هايي كه در گروه «هنر و تجربه» به نمايش درآمدند تا «شهر موش‌ها 2» كه پرفروش‌ترين فيلم سال شد. اين شما و اين هفت فيلم برگزيده سال 93 به انتخاب تحريريه 7فاز:

7. ردكارپت (رضا عطاران)
ردكارپت با فروش بالايش و قرار گرفتن در رده پنجم جدول فروش فيلم‌هاي ايراني، بار ديگر تاييدي بود بر محبوبيت رضا عطاران بين تماشاگران. رضا عطاران، با توجه به اكران فيلم در ماه رمضان (كه همواره از اين ماه به عنوان يكي از زمان‌هاي مرده اكران نام مي‌برند) و همچنين مسابقات جام جهاني فوتبال و واليبال، موفق شد يك‌تنه با داستان يك ايراني در فرنگش، تماشاگران را در تهران و شهرستان‌ها به سينماها بكشاند. فيلم حتي در برخي روزها موجب شكسته شدن ركورد فروش برخي سينما‌ها در تهران و مشهد نيز شد. اما برخلاف استقبال از فيلم در سينما‌ها، منتقدان چندان روي خوشي به آن نشان ندادند. خيلي‌ها ادعاي ناسيوناليستيِ فيلم را به كل رد كردند و آن را بر عكس در نتيجه‌اش نوعي خودزني محسوب كردند. چكيده‌ي اينگونه نظرات را مي‌توان در اين چند جمله‌ي مسعود فراستي ديد: " سياه مشقي سردستي و لوس به سبك گزارش هاي بد تلويزيوني كه نه طنزي دارد و نه همدردي اي برمي انگيزد و نه به يك فيلم سينمايي تبديل مي شود. صحنه خوابيدن روي آسفالت جلوي ورودي كن با پرچم ايران، قبل از اينكه عليه پرچم ما باشد، خودزني است و خود تحقيري و نه ضديت با جشنواره زدگي."
اما نكته‌ي مهم‌تر در رابطه با ردكارپت به خود عطاران باز مي‌گردد. اين فيلم نشان داد كه عطاران گسست كاملي را از عطاراني كه همه مي‌شناسيم (بهترين نمونه‌اش سريال بزنگاه) ايجاد كرده. برخي اين تغيير مسير را ناشي از همكاري عطاران با عبدالرضا كاهاني در چند فيلم آخرش مي‌دانند. اينكه تحت تاثير كاهاني، عطاران وارد جرياني شده كه در سينماي ايران به كمدي‌هاي روشنفكرانه‌ي رئاليستي معروف هستند. شما كدام عطاران را مي‌پسنديد؟ ما كه خيلي وقت است دلتنگِ عطارانِ كمدي‌هاي تلويزيوني‌اش هستيم.

6. شهر موش‌ها 2 (مرضيه برومند)
پرفروش‌ترين فيلم سال قطعا در بين مهمترين فيلم‌هاي سال قرار مي‌گيرد. شهر موش‌ها 2 همچنين از نظر فروش ريالي نيز با فروشي دوازده ميلياردي، پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران شد. مسئله‌اي كه بحث‌هاي زيادي بر سر پرمخاطب‌ترين فيلم سينماي ايران نيز به راه انداخت. فيلم توانست در عرض نه روز فروشش را ميلياردي كند كه اين هم به نوبه‌ي خود ركوردي محسوب مي‌شود. اما به رغمِ همه‌ي اين آمارهاي خوشايند و استقبال خوب، عده‌ي زيادي از خود فيلم به عنوان اثري سينمايي ناراضي بودند. مخصوصا كودكان ديروز كه به دلايل نوستالژيك به تماشاي فيلم رفته بودند، خيلي‌هاشان سرخورده از سالن بيرون آمدند. شهر موش‌ها 2 درست از همان جايي ضربه‌ي كاري‌اش را مي‌خورد كه همواره به عنوان معضلي جدي در فيلم‌هاي كودكِ اينجا ديده شده است. اينكه فيلمِ كودك با فيلمِ كودكانه ساختن فرق دارد. فيلمِ كودك بايستي واجد عمقي باشد كه علي‌رغم پرداختنش به روايت كودكان و افراد كم سن وسال، براي تمام گروه‌هاي سني نيز قابل تماشا باشد. اما با تمام اين شرايط، فروش بالاي شهر موش‌ها، از لحاظ بحث‌هاي اقتصادي كه زيربناي سينما را شكل مي‌دهند، اتفاق خوبي بود. فيلمي كه مهمترين دليل بود براي افزايش فروش فيلم‌هاي اكران 93 نسبت به سال 92.  
 
5. ماهي و گربه (شهرام مكري)
موفق، هم در خارج از كشور، هم در داخل. برنده‌ي جايزه‌ي بخش افق‌هاي جشنواره ونيز. برنده شده در جشنواره‌هاي ليسبون و استانبول و حضور گسترده در تعداد زيادي از جشنواره‌هاي فيلم خارجي. و از پرفروش‌ترين فيلم‌هاي گروه هنر و تجربه.
شهرام مكري از همان نخستين فيلم‌هاي كوتاهش حداقل در بين سينمايي‌ها چهره‌اي آشنا بوده. از سالن‌هاي پر سينما فلسطين براي تماشاي طوفان سنجاقك در جشنواره فيلم كوتاه گرفته تا استقبال از آخرين فيلم بلندش، مكري همواره براي موافقان و مخالفانش فيلمسازي قابل پيگيري بوده. فيلمسازي كه نظرات مخاطبانش حد ميانه ندارد، يا كامل قبولش دارند يا اينكه كلا ردش مي‌كنند. نكته‌اي كه در رابطه با ماهي و گربه منجر به بحث‌هاي تئوريك زيادي بين موافقان و مخالفان فيلم شد. عده‌اي آن را شاهكاري تاريخ سينمايي در روايت پارامتريك و فيلمي راديكال دانستند و عده‌اي نيز به نظرشان فيلمي صرفا مرعوب‌كننده در ظاهر و تهي از درون كه اتفاقا به شدت محافظه‌كارانه هم است.
استقبال نسبتا خوب مخاطبان از فيلم و همچنين بحث‌هاي زيادي كه در بين منتقدان به وجود آورد، ماهي و گربه را تبديل به يكي از مهمترين فيلم‌هاي سال 1393 مي‌كند.

4. آذر، شهدخت، پرويز و ديگران (بهروز افخمي)
در كل فيلمي متوسط در كارنامه‌ي بهروز افخمي، ولي در عين حال بهترين فيلمِ سال‌هاي اخيرش، پس از كمدي نه چندان دلچسب سن‌پطرزبورگ و تجربه‌ي كابوس‌وار و افتضاحش در كانادا؛ بلك نويز. يك ملودرامِ خانوادگيِ گرم و بي‌ادعا، كه تماشايش در روزگاري كه ديدن فيلم‌ها در سينما تبديل به تجربه‌اي مازوخيستي شده، غنيمتي بود. فيلم توانست به فروش نسبتا خوبي هم دست پيدا كند و به رقمي بالاي يك ميليارد برسد. اما همانطور كه گفته شد در نهايت فيلم براي فيلمسازي كه تعدادي از بهترين فيلم‌هاي سينماي بعد از انقلاب در دهه 70 و اوايل 80 را ساخته است، اثري متوسط به حساب مي‌آيد. روباه، فيلمِ آخر افخمي نيز در جشنواره سي و سوم فجر به نمايش درآمد، اما سعي مي‌كنيم افخميِ سال 93 را با آذر، شهدخت ... به ياد داشته باشيم!  

3. پرويز (مجيد برزگر)
در كنار ماهي و گربه جزو پرمخاطب‌ترين فيلم‌هاي گروه هنر و تجربه سال بود. پرويز در سال 1391 بدون هيچ سروصدايي ساخته شد. كسي در اينجا خبر چنداني از فيلم نداشت تا اينكه در بخش مسابقه‌ي جشنواره معتبر سن‌سباستين در سال 2012 انتخاب شد و جايزه‌ ويژه هيات داوران را نيز دريافت كرد. اين آغازي بود بر تور بين‌المللي فيلم در جشنواره‌هاي بزرگ و كوچك سراسر دنيا و همچنين بر سر زبان افتادنش بين سينمايي‌هاي ايران. پرويز براي اكران دچار مشكلاتي شد تا اينكه بالاخره در جشنواره فجر سال 92 توانست براي اولين بار تنها در دو اكران محدود به نمايش درآيد. استقبال زيادي كه از فيلم در همين دو نمايش به عمل آمد، فتح بابي شد براي نمايش فيلم در گروه هنر و تجربه. با توجه به مدل فيلم و نه چندان جذاب بودنش براي تماشاگر غيرحرفه‌اي سينما، استقبال نسبتا خوبي از فيلم شد. اكثريت نوشته‌هاي درباره‌ي فيلم نيز نگاهي مثبت به آن داشتند و برخي آن را يك اتفاق در سينماي ايران دانستند. كمتر فيلمي در اين چند سال بوده كه چنين جو مثبتي اطرافش به وجود بيايد. پرويز علي‌رغمِ  نقايصش، يكي از فيلم‌هاي مهم دو سه سال اخير سينماي ايران است.

2. چ (ابراهيم حاتمي‌كيا)
بازگشت ابراهيم حاتمي‌كيا پس از چند فيلمي كه اساسا ربطي به او نداشتند. چمرانِ حاتمي‌كيا تمام تصورات رايج درباره‌ي اين شخصيت مهم معاصر را تغيير مي‌دهد. تصوير چريك‌ مانند او در اذهان، تبديل به مرد كت و شلوارپوشي مي‌شود كه با عقل و منطق و خرد در صدد رفع بحران‌ها است. فيلمي كه انسان‌هاي واقعي را جايگزين فرشته‌هايي مي‌كند كه در طول اين چند دهه در فيلم‌هاي سفارشي ايدئولوژيك ديده بوديم. و اما بزرگترين نكته‌ي چ؛ فيلم بيشتر از اينكه بخواهد جواب‌هايي مطلق براي مسائلش بيابد، به طرح سوال مي‌پردازد. از جمله بزرگترين سوالِ فيلم، كه اصغر وصالي رومانتيكِ فيلم بيان مي‌كند: چمران خميني يا چمران بازرگان؟
اما افسوس كه چ با رويه‌اي كه حاتمي‌كيا در مسير خلاف جهتِ منشِ چمرانش در زمان اكران آن در پيش گرفت، در زير خروارها بحث و جدل پنهان ماند. اما در عين حال، انداختن تمامي تقصيرهاي ناديده گرفته شدن فيلم به گردن حاتمي‌كيا نيز كاري اشتباه است. تجربه‌ي حواشي چ نشان داد كه بايد ياد بگيريم فيلم‌ها را فارغ از نظرات سازندگانشان به نظاره بنشينيم. در روزهايي كه به نظر مي‌رسد منطق، تنها راه‌حل موجود مسائل مي‌باشد، چ فيلمي است متعلق به همگيِ ما نه فقط براي ابراهيم حاتمي‌كيا. چ فيلمِ روزگارمان است، درست همانطوري كه آژانس شيشه‌اي دستاورد روزگارش بود.  

1. آرايش غليظ (حميد نعمت‌الله)
فيلمي كه نظرات درباره‌اش حد وسط نداشت. يا خيلي زياد دوستش داشتي يا از آن متنفر بودي. لحن پرخاشگرانه فيلم انگار به درون بحث‌‌هاي موافقان و مخالفانش نيز رخنه كرده بود. شايد آرايش غليظ نتوانست به فروشي كه شايسته‌اش بود دست يابد، ولي بدون شك جزو آن دسته فيلم‌هايي است كه در تاريخ سينماي ايران باقي خواهد ماند. فيلم ادامه‌ي منطقي مدل فيلمسازي حميد نعمت‌الله بود. فيلمي كه در ارتباطي تنگاتنگ با تاريخ سينماي ايران قرار دارد و موضوع به روز و پيوندش با وضعيت اجتماعي امروز نيز، آن را در بين خيلِ فيلم‌هاي اخته‌ي اين روزها كه ارتباطشان با تجربه‌ي زيسته‌ي مخاطبان‌شان به كل قطع مي‌باشد، اثري يكه و يگانه محسوب مي‌شود. فيلمي كه همچون شورشي بود در ضديت با واقع‌گراييِ عبث و كاهلانه اين روزهاي سينماي ايران، با پكيجي از عجيب غريب‌ترين شخصيت‌هاي سينمايي سال. نعمت‌الله جزو آن انگشت‌شمار فيلم‌سازاني است كه باعث مي‌شوند اميدمان را به كل از اين سينما نبُريم.

احسان ميرحسيني
نظرات
جهانگير شنبه 23 اسفند 1393 ردکارپت آخه؟؟؟؟؟
2 3
پاسخ

حسين يكشنبه 24 اسفند 1393 آرايش غليظ؟؟؟
5 6
پاسخ

حسين جواني يكشنبه 24 اسفند 1393 زندگي جاي ديگري است
2 0
پاسخ

آراز دوشنبه 25 اسفند 1393 آذر،شهدخت رو خيلي تحويل مي گيرين ولي خب سليقه تونه ديگه . در مجموع انتخابهاي معقولي بود.
1 0
پاسخ

صادق دوشنبه 25 اسفند 1393 امسال سه شاهکارداشتيم وبس1ارايش غليظ2بيگانه و3 متروپل
1 3
پاسخ
آراز سه شنبه 26 اسفند 1393 بيگانه؟؟؟؟ واقعا ؟؟؟؟؟؟؟

محسن سه شنبه 4 فروردين 1394 حميد نعمت الله و ارايش غليظ فيلم متفاوت امسال کاملا موافقم به اميد فيلم جيديد نعمت الله
3 1
پاسخ

مازيار يكشنبه 9 فروردين 1394 آرايش غليظ رو تازه ديدم. فوق‌العاده است فيلم. مرسي از اينکه بي‌توجه به نظر عنودان بدگهر فيلم رو تحويل گرفتين.
2 1
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط


























































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز