15 فیلم ترسناک برگزیده هزاره سوم - بخش چهارم: Let The Right One In (توماس الفردسون)

بخش سوم فيلم را با دقت تماشا كنيد. خواهيد ديد كه در نسخه‌ي سوئدي "الي" در حقيقت پسركي اخته است كه به‌روشني در كتاب مشخص شده، در حالي كه الي (كلوئه مورتز) بدون شك يك زن كامل است.

ايندي واير:
Let The Right One In - 2008 و Let Me In - 2010
به همان ميزان ترسناک‌بودن‌اش يک داستان گوتيک عاشقانه‌ هم هست. نسخه‌ي اصلي سوئدي توماس آلفردسون از رمان جان آجويد ليندکويست تنها يکي از بهترين فيلم‌ترسناک‌هاي سال‌هاي اخير نيست بلکه يکي از بهترين فيلم‌هاي زمان ماست. آنقدر محشر است که بازسازي امريکايي مت ريوز فقط توانست در به دست‌آوردن دل برخي طرفداران موفق شود. و زيبا بود، گرچه بيشتر يک کپي وفادارانه به نظر مي‌رسيد (برخي سکانس‌ها عينا بازسازي شده) تا برداشتي يگانه از روايت. آلفردسون و ليندکويست (که با استادي از رمان خود اقتباس کرده) تلاش بيشتري براي به چالش کشيدن تماشاگر مي‌کنند، سعي بر پيداکردن يک هارموني در روايت دارند که جزئيات مهم گيج‌کننده هستند اما نه آنقدرها هم گنگ. Let the Right One In يک مورد کمياب است؛ خوره‌هاي ژانر و افاده‌اي‌هاي هنري هردو از فيلم لذت خواهند برد. هنگامي که Let Me In چندسال بعد با استقبالي کم‌تر از سوي تماشاگران راه خود را به سالن‌هاي نمايش باز کرد (مسلما ناعادلانه است زيرا از 90 درصد بازسازي‌هاي ژانر بهتر است) اکثر المان‌هاي چالش‌برانگيز براي تماشاگر امريکايي پاستوريزه شده بودند و زيرنويس‌هاي اصلي حالا صريح‌تر بودند. همچنين نسخه‌ي امريکايي استفاده از امکانات تازه‌اي از داستان را از دست داد، زيرا رمان ليندکويست بيش از 500 صفحه خرده پيرنگ‌هاي مختلف را درخود داشت که هيچ‌يک در نسخه‌ي اصلي استفاده نشدند. جذاب‌ترين امکان در شخصيت پدر بود که در آغاز شکار خون‌آشامان را به دست مي‌گيرد؛ در کتاب شخصيتي شريرتر دارد و همين را بگويم که داستان او با گزيده‌ شدن و از پنجره به بيرون پرت‌شدن تمام نمي‌شود. اما چيزي که مي‌توانست بشود در نهايت همان چيزي شد که قبلا مشاهده‌اش کرده‌ايم، نه اينکه مشکلي داشته باشد. در آخر، آلفردسون فيلمسازي هنري‌تر از ريوز است و اجازه مي‌دهد تا نسخه‌‌اش عجيب و غريب‌تر باشد (بخش سوم فيلم را با دقت تماشا کنيد. خواهيد ديد که در نسخه‌ي سوئدي "الي" در حقيقت پسرکي اخته است که به‌روشني در کتاب مشخص شده، در حالي که الي (کلوئه مورتز) بدون شک يک زن کامل است).هر دو فيلم لحن عميقا تلخ و گاها دمدمي را با خود حمل مي‌کنند و تماشاگر را با موانع اخلاقي و هستي‌شناسانه‌اي رو‌به‌رو مي‌کند. از آن دسته از فيلم‌هاي ژانر که پر هستند از يک سر و قلب و رگ‌هايي که خون در آن مي‌دمد و ما هم نمي‌توانيم مجبورتان کنيم که کدام نسخه را بيشتر دوست داشته باشيد.

امين نور
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط















































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز