فیلم به فیلم با کریستوفر نولان - بخش اول

با اين همه، نگاه كردن به ميان‌ ستاره‌اي در بستر فيلم‌هاي او آموزنده خواهد بود. ممكن است از نظر بعضي‌ها، فيلم‌هاي نولان، خشك و خالي از شوخ‌طبعي و گاهي سرد (اگرچه نظر ما غير از اين است) يا زيادي صلب بنظر برسند (كه عمده‌ي ما با آن مخالفيم) اما هيچ كسِ ديگري فيلم‌هايي نظير فيلم‌هاي او نمي‌سازد.

پلي ليست:
چند سال پيش وقتي اولين بازبيني‌مان در قبال فيلم‌هاي کريستوفر نولان را، که مصادف با اکران شواليه تاريکي برمي‌خيزد بود صورت داديم، اين نکته را خاطر نشان کرديم که چطور احساس مي‌شود نولان با اکران آخرين فيلم بتمن‌اش گويي در حال خاتمه دادن به اولين پرده‌ي نمايشِ کاري خود است. پس ميان‌ ستاره‌اي نماينده‌ي شروع مرحله‌ي بعدي است، نمايي از تعظيمِ نولان در پرده‌ي دوم نمايشش.
البته پيش از اين با تماشاي تلقين دريافته‌ بوديم که فيلمي اريجينال (در برابر فيلم‌هاي برگرفته از کاميک بوک‌ها) از نولان چه طعمي خواهد داشت، حتا بعد از اين‌که سيل موفقيت‌، اعتبار و البته پولِ مربوط به بتمن او را با خود برد. تلقين فيلم بزرگ، گران و مخاطره‌آميزي براي برادران وارنر بود. اين فيلم از اين بابت، بر پايه‌ي هيچ‌گونه محصول از پيش آماده‌اي توليد نشده بود و اشاره‌ به درجه‌ي اعتماد استوديو به نولان داشت که چنين بودجه‌اي را به ساختن فيلمي درباره‌ي روياها تخصيص داده بود. پاسخ اين ريسک‌پذيري اما هم از لحاظ مالي و هم از لحاظ ميزان خلاقيت، به شايستگي داده شد؛ تلقين همچنين نشانگر مسيري شد که نولان احتمالن بعد از تمام شدن کارش با بروس وين و رفقا قرار بود به سراغش برود.
و البته ميان‌ ستاره‌اي دقيقن همان مدل فيلم بلاک‌باستر هوشمندانه‌اي است که انتظار داشتيم بعد از سر آمدن سه‌گانه‌ي شواليه‌ي تاريکي شاهدش باشيم و چه در کارش موفق بوده باشد يا خير، بحث برانگيز خواهد بود. به هرحال نويسندگان مختلف، نظرات گوناگوني روي فيلم داشتند، همان‌طورکه در اين نوشته که شامل اظهارنظرهاي ملايمي است شاهدش خواهيد بود.
با اين همه، نگاه کردن به ميان‌ ستاره‌اي در بستر فيلم‌هاي او آموزنده خواهد بود. ممکن است از نظر بعضي‌ها، فيلم‌هاي نولان، خشک و خالي از شوخ‌طبعي و گاهي سرد (اگرچه نظر ما غير از اين است) يا زيادي صلب بنظر برسند (که عمده‌ي ما با آن مخالفيم) اما هيچ کسِ ديگري فيلم‌هايي نظير فيلم‌هاي او نمي‌سازد. او با بودجه‌هاي 9 رقمي که از برادران وارنر مي‌گيرد و همراه کردن‌شان با ايده‌ها و مفاهيم بلندمرتبه، فيلم‌هايي پرسروصدا، سرگرم‌کننده و توأمان تفکر‌برانگيز مي‌سازد. حالا شماييد و نگاه ما به کارنامه‌ي فيلم‌سازي کريستوفر نولان و رده‌بندي فيلم‌هاي او از بد به خوب؛ از پيش از دوراني که نام او معادل جامعي باشد براي بلاک‌باسترِ با کيفيت، تا آستانه‌ي فيلم آخرش، ميان‌ ستاره‌اي.

8. تعقيب - 1998
نويسنده‌اي (جرمي تئوبالد) در طلسم غريبه‌اي به اسم کاب ( با بازي الکس هاو، شخصيتي که نامش يادآور شخصيت اصلي تلقين است) مي‌افتد که به زور وارد خانه‌ي غريبه‌ها مي‌شود. نويسنده، مرادش را قدم به قدم دنبال مي‌کند تا اين‌که يک‌باره عاشقِ بلوند (لوسي راسل‌) يکي از قربانيانش مي‌شود و کارش به جايي مي‌کشد که از سرش هم زيادي است. قضيه به حد کافي ساده است، اما همان‌طور که همه‌ي ما درباره‌ي نولان مي‌دانيم، اين سادگي فريبنده است. تعقيب، فيلمي که با بودجه‌اي ناچيز (حدود 6000 دلار) در آخر هفته‌ها، کمي بعد از فارغ‌التحصيليِ نولان از دانشگاه لندن (او در زمان ساخت فيلم تنها 27 سال داشت) و در طول سه يا چهار ماه ساخته شده، يک نئو نوآر جذاب اما کمي زمخت است که مسلمن قربانيِ محدوديت‌هايش شده. نولان خودش وظيفه‌ي فيلم‌برداري را بر عهده گرفته و بعضي از نماهايش هم قابل توجه از آب درآمده‌اند، اما گه‌گاه کمي آماتوري جلوه مي‌کند و هرگز به تجربياتي که بعدها با والي فيستر داشت نزديک هم نمي‌شود. قطعن مبحث بازيگري - که بيشترش به وسيله‌ي بازيگران غيرحرفه‌اي انجام شده (بازيگر اصلي يعني جرمي تئوبالد، در حال حاضر روان شناس است، الکس هاو معمار شده و فقط فم فتالِ داستان يعني لوسي راسل، بازيگري را ادامه داد و بعدها نقش اصلي فيلم The Lady And The Duke اثر اريک رومر را بازي کرد) - هم قوي‌ترين جنبه‌ي فيلم محسوب نمي‌شود، اگرچه شايد به اين خاطرکه نولان براي صرفه‌جويي در استفاده از فيلم، تنها يک يا دو برداشت مي‌گرفته. اما همچنين فيلم‌نامه بيشتر چيزهايي را که باعث شهرت نولان شد به نمايش مي‌گذارد؛ ساختاري که بطرز ديوانه‌واري پيچيده است و شيوه‌اي در هم تنيده که با همه‌جور پيچشي همراه مي‌شود آن هم در زماني کمتر از 70 دقيقه. اين فيلم مشتي‌ست نمونه‌ي خرواري که نولان بعد از آن ساخت، اما نمونه‌اي که نشان داد او حتا در سن و سالي به آن جواني از پس چه کارهاي بزرگي بر مي‌آيد.

7. بتمن آغاز مي‌کند - 2005
نمايش بي‌خوابي کافي بود تا برادران وارنر براي احياي سري فيلم‌هاي بتمن به نولان اعتماد کند و جريان کارها کم‌کم رفت به سمت شکل گرفتن برداشت جديد و جسورانه‌اي از بتمن با همکاري ديويد گوير در مقام فيلمنامه‌نويس. اين فيلم او را تبديل به فيلمنامه‌نويس درجه يکي که حالا هست کرد، و دو دنباله‌ي بزرگ هم بعد از خودش پديد آورد، اما اين فقط ما نيستيم که در بازنگري فيلم‌هاي نولان نتيجه مي‌گيريم بتمن آغاز مي‌کند يکي از ضعيف‌ترين کارهاي کارگردان است. رويکردي که داريم قطعن ستايش‌آميز است؛ فقط نولان بود که مي‌توانست مردي که با لباس خفاش با جرايم مبارزه مي‌کند را تا جايي که ممکن است باورپذير نشان دهد. و براي اولين بار يک فيلم بتمن‌ي داشتيم که واقعن درباره‌ي بتمن بود، با يک کريستين بيل که سه اجراي عالي و متمايز ارائه مي‌داد: بروس وين در خلوت که زخم‌ديده، هنوز سوگوار و خشمگين است، بروس وين در جلوت که مردي مست، بي مسئوليت و عياش است، و بتمن، بعنوانِ قوه‌ي قهار طبيعت. مطمئنن اين انتخاب‌هاي کوچک، تجسمِ معرفِ بيل از کرکتر را شکل دادند، و او از جانب گري الدمن و مايکل کين هم حمايت‌هاي فوق‌العاده‌اي دريافت کرد. اما اين‌جا نولان هنوز در حال وفق دادن خودش با فيلمي با اين ابعاد توليدي بزرگ است، با صحنه‌هاي اکشني عمدتن متلاطم و گيج‌کننده و لحني که کمي نامتوازن است.
با اين‌که فيلم در پرده‌هاي اول و دوم موفق نشان مي‌دهد، اما نولان در پرده‌ي سوم نخ را از دست مي‌دهد و لحن رئاليستي فيلم با بازي بي‌مزه‌ي ليام نيسون از دست مي‌رود ( مثلن اين نقل قول که "ببخشيد، يه شهر هست که بايد برم نابودش کنم!" - البته بايد گفت تام ويلکينسون هم با آن جويدن‌هاي تصنعي‌اش رقابت سختي با نيسون داشت) بعضي ديالوگ‌هاي گوش‌خراش، شوخي‌هاي ناموزون و نابجا (از جمله بازي الدمن که گاهي اوقات شبيه جيک لويد در فيلم تهديد شبح مي‌شد) و بعضي صحنه‌هاي توهميِ پيش پاافتاده (صحنه‌هايي که بتمن در توهمات مترسک شبيه هيولا شده و اسب نفس‌آتشينِ مترسک ايده‌هاي خوبي هستند اما در اجرا نااميدکننده ظاهر شدند). هر وقت کيتي هلمز پيدايش مي‌شود فيلم تا حد زيادي از ريتم مي‌افتد - گويا او از طرف استوديو به نولان تحميل شده و اين بي‌ميلي به خوبي نمايان است. اين فيلم اولين تلاش کارگردان براي ساخت فيلمي با بودجه‌ي سنگين است و مي‌توان پايه‌گذاري يک رويکرد کاملن تازه براي نگاه به فيلم‌هاي ابرقهرماني را به آن نسبت داد، اما چيزهاي خيلي خيلي بهتري هم در راه هستند.
ادامه دارد ...

احسان سالم
نظرات
sherlock holmes پنجشنبه 11 دي 1393 بسيار زيبا نوشتيد ، منتظر قسمت هاي بعدي نقد هايتان هستيم .
1 0
پاسخ

الزامي يكشنبه 14 دي 1393 مطمئنن: مطمئنا
حتا: حتي
از مترجم محترم بابت ترجمه سپاسگذارم ولي لطفا مثل دختر دبيرستاني ها تايپ نکنيد!
1 0
پاسخ
احسان سالم يكشنبه 14 دي 1393 ممنون از نظرتون. شما هم در حد دختر دبيرستاني‌‌ها نمونيد و بيايد بالاتر تا با هم صحبت کنيم.
اددم كن بلاكم دوشنبه 15 دي 1393 خانم يا آقاي الزامي جانا داري كه سخن از زيان ما مي گويي. درمورد تنوين و جعل نون به جايش نگاه كنيد به يادداشت داريوش آشوري در لينك زير http://ashouri.malakut.org/?p=22 پ. ن. لينك فيلتر است پ. ن. ن اهالي هفت فاز آكادمي خودشان را دارند و به آشوري ماشوري وقعي ننهند!!!

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط























































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز