پنج لحظه‌ی برگزیده موسیقاییِ برکینگ بد

هايزنبرگِ پنهان شده، در مكالمه‌اي تلفني با پسرش جونيور از او مي‌شنود كه چرا نمي‌ري بميري؟. مسئله‌ بغرنج است. او گوشي را مي‌گذارد فقط براي اين‌كه دوباره برش دارد و با اداره‌ي مبارزه با مواد مخدر تماس بگيرد و ما را متقاعد كند كه بالأخره نصيحتِ سال گودمن را پذيرفته و تصميم گرفته خودش را تسليم كند. بعد از اين است كه او گرچن و اليون شوارتز، همكاران سابقش در شركتِ گري متر را در تلويزيون و در برنامه‌ي شوي چارلي رز مي‌بيند.

7فاز:
طبق گفته‌ي سرپرستِ موسيقيِ سريال، تامس گليوبيک در يک مصاحبه؛ اگر داستان، بازيگرها و فيلم‌برداري، متقاعدکننده باشند نيازي به موسيقي نخواهيد داشت. هرسه فراهم هستند اما اين حرف براي مردي که سليقه‌اش در کنار هم قرار دادنِ تصاوير و آهنگ‌ها تعدادي از به ياد ماندني‌ترين لحظاتِ تاريخِ تلويزيون را ساخته شکسته‌نفسي محسوب مي‌شود.

5. “WHO’S GONNA SAVE MY SOUL” BY GNARLS BARKLEY
در پايانِ فصلِ اول برکينگ بد (که تنها 7 قسمت داشت) يکي از اولين اشرارِ سريال يعني توکو سالامانکا، عضوي از اعضاي گروهش را پيشِ‌روي والت و جسي و پس از انجامِ يک معامله‌ي شيشه در قبرستاني از ماشين‌ها تا حد مرگ کتک مي‌زند. موسيقي هم مدتي‌ است که شروع شده و در ميانِ اين مهلکه پخش مي‌شود. جسي و والت در حالي ‌که کيسه‌اي پر از پول در دست و تپه‌هايي از ماشين‌هاي اسقاطي پيش چشم دارند شاهد اين هستند که مردي که همين الآن با او معامله کردند، انساني را به خاطرِ زياده‌گويي مي‌کشد و فصل ابتداييِ سريال اين‌طور به پايان مي‌رسد. روحِ نارز بارکلي (گروهِ دونفره‌ي خالقِ آهنگ) درونِ اين نما خيس مي‌خورد و تمناي انجيل‌گونه‌ي CeeLo را در زيرترين حالتِ صدايش نشان‌مان مي‌دهد که اکنون چه کسي روح مرا حفظ خواهد کرد؟ نواي آهنگ، روي سيم‌هاي کشيده و ضرباتِ متراکمِ درام اوج مي‌گيرد و با شعرش روشنگرِ راه تمام مجموعه مي‌شود.

4. “STAY ON THE OUTSIDE” BY WHITEY
وقتي اين موسيقيِ حجيم شروع به نواختن مي‌کند، ويرايش صوتي آنقدر فوق‌العاده است که همه چيز، از سُر دادنِ ميزِ کنارِ تخت‌ خواب براي پوشاندن محلِ سيگارِ رايسين گرفته تا صداي باز کردنِ زيپِ بالش، به عنوانِ بخشي از سازهاي اصليِ Stay on the Outside به نظر مي‌رسد. همان‌طور که والت و جسي مشغول زير و رو کردنِ خانه‌ي جسي براي پيدا کردنِ مقداري از سمِ رايسينِ گمشده هستند، باس‌هاي منظم و خواندنِ سريعِ خواننده تنشِ به خوديِ خود وحشتناکِ صحنه را بالاتر مي‌برد. با وجود اين‌که ما مي‌دانيم سيگارِ رايسين در اختيارِ والت است، جسي از ماجرا بي‌خبر است. تماشايِ جسي پينکمنِ بيچاره که همزمان استرس اين را هم دارد مبادا تصادفا پسرِ دوست‌دخترش را مسموم کرده باشد، دردناک است و وقتي که سيگاري را که والت برايش جاساز کرده در بين آشغال‌هاي رباتِ جاروکشش پيدا مي‌کند، خودش را مي‌بازد و اين تراژديِ سريال است.

3.  “CRYSTAL BLUE PERSUASION” BY TOMMY JAMES & THE SHONDELLS
چه حاشيه‌ي صوتي از اين بهتر براي تدوينِ صحنه‌ي درست کردنِ شيشه‌‌ي آبي‌رنگ؟ اين آهنگ 44 ساله است و حتي آن زمان در اوايل دهه‌ي 70 هم گمانه‌زني‌هايي مطرح بود که اين آهنگ بر خلافِ ادعاي تامي جيمز، اداي احترام به کتابِ مقدس نيست بلکه به نظر مي‌رسد بيشتر اظهار ارادتي عاشقانه به شيشه يا LSD باشد. اين آهنگِ روان‌گردان، صرف نظر از معناي اوليه‌ي موردنظرِ خود، يک فاصله‌ي چهار دقيقه‌اي سرزنده هم بينِ دو صحنه‌ي پرتنش مي‌سازد: هنک همزمان با نوشيدن يک ليوان اسکاچ پيش والت اعتراف مي‌کند که کار دارد انقدر فرسوده‌اش مي‌کند که ترجيح مي‌دهد همان کارِ سابقش، قطع کردنِ درختان را انجام دهد، و مري ساده‌لوحانه و بدون اين‌که بداند والت يک قاتل است به اسکايلر اصرار مي‌کند بچه‌ها را به خانه ببرد. در بين اين دو صحنه‌ي تنش‌زا، والت و تاد مشغول پختن، بسته‌بندي و جمع‌آوري شيشه‌ هستند آن هم با اين موسيقيِ متعلق به اواخرِ دهه‌ي 60. درورد بر گليوبيک که همچين مکانِ فوق‌العاده‌اي را براي استفاده از اين آهنگ پيدا کرد.

2. “BREAKING BAD TITLE THEME (EXTENDED)” BY DAVID PORTER
هايزنبرگِ پنهان شده، در مکالمه‌اي تلفني با پسرش جونيور از او مي‌شنود که چرا نمي‌ري بميري؟. مسئله‌ بغرنج است. او گوشي را مي‌گذارد فقط براي اين‌که دوباره برش دارد و با اداره‌ي مبارزه با مواد مخدر تماس بگيرد و ما را متقاعد کند که بالأخره نصيحتِ سال گودمن را پذيرفته و تصميم گرفته خودش را تسليم کند. بعد از اين است که او گرچن و اليون شوارتز، همکاران سابقش در شرکتِ گري متر را در تلويزيون و در برنامه‌ي شوي چارلي رز مي‌بيند. آن دو نفر هرگونه نقش داشتنِ والت در شرکت بزرگشان را انکار مي‌کنند و رز اين واقعيت را مطرح مي‌کند که حاصلِ دست‌رنجِ والت هنوز در بازار موجود است و دارد به اروپا هم مي‌رسد. صورتش درهم مي‌رود و مي‌بينيم انگيزه‌اش براي اعاده‌ي حيثيت‌، دوباره  تمام وجودش را فرا گرفته‌است. همزمان که صداهاي ابتداييِ سازِ زهيِ متعلق به تمِ اصلي به گوش مي‌رسد و آهنگ اوج مي‌گيرد، پليس در بيرونِ بارِ کوهستانيِ نيو همپشر پيدايش مي‌شود و تنها چيزي که پيدا مي‌کند يک ليوان نوشيدنيِ نيمه‌کاره و گوشيِ تلفنِ پوليِ آويزان است. تمام کردنِ اين قسمت آن هم با آهنگي که معمولا عادت به شيندنش در آغازِ کار داريم گواه يک قسمتِ ماقبلِ پايانيِ عالي است.

1.  “DLZ” BY TV ON THE RADIO
گذشته از ظاهر شدنِ يکي از بهترين آهنگ‌هاي گروهِ TV on the Radio، اين لحظه برجسته‌ترين نقطه در ميانِ نمودارِ داستانيِ برکينگ بد نيست و قطعا هولناک‌ترين لحظه‌ي والت هم محسوب نمي‌شود. تا تبديل شدنِ او از آقاي چيپس به صورت‌ زخمي چند قتل و چند ميليون دلار کسري لازم است. آه، حتي بيچاره‌هايي که او در مقابلشان آن‌طور سينه سپر مي‌کند هم يک تهديدِ واقعي محسوب نمي‌شوند. از محدوده‌ي من بريد بيرون. اين حرفي بود که والت، بيرون از فروشگاهِ ابزارفروشي به دو نفر ظاهرا معتاد که داخلِ فروشگاه با چرخ‌دستيِ پر از مواد و لوازمِ شيشه‌پزي ديده بودشان گفت. اين مدلِ فصلِ دوميِ جمله‌هاي معروفِ من اوني هستم که سراغ بقيه مي‌ره و اسممو بگو است و در حاشيه‌اش آهنگي پخش مي‌شود که بهترين آهنگِ کلِ سريال است. شروعِ شعرخوانيِ Tunde Adebimpe با به خاطر گندي که به چيزها زدي تبريک مي‌گم تجسم تمامِ فريادهايي است که در طول سريال بر سر تلويزيون‌مان کشيديم همزمان با شرارت‌هايي که والت داشت يکي پس از ديگري مرتکب‌شان مي‌شد، و صداي زيرِ خواننده که تکرار مي‌کند Death Professor (استادِ مرگ) به نظر کاملا مناسبِ حال شيمي‌داني است که تبديل به اربابِ موادمخدر شد.

احسان سالم
نظرات
پونه پنجشنبه 20 آذر 1393 عالي بود..مرسي 7فاز
1 0
پاسخ

کيمن شنبه 22 آذر 1393 هوس دوباره ديدن سريال رو به جونمون انتاختيد
1 0
پاسخ

زکريا جمعه 26 دي 1393 لطفا لينک دانلودشون رو هم بذاريد
0 0
پاسخ

بهنام سه شنبه 17 آذر 1394 اي بابا پس baby blue چي شد؟؟؟ يني خوب نبود؟عجبا
1 0
پاسخ

محمد حسين شنبه 12 تير 1395 اقا baby blue از badfinger چي شد پس ؟
0 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط






























































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز