یادداشت نویسنده 7فاز درباره مایک نیکولز (1931 - 2014) / چه کسی از زندگی زناشویی می‌ترسد؟

علاقه‌اش در نمايش روابط گند و گه گرفته زندگي زناشويي شايد اساسي‌ترين تم/مايه كارنامه فيلمسازيش را تشكيل مي‌داد. اوجش در چه كسي از ويرجينيا ولف مي‌ترسد؟ بود كه متن درخشان ادوارد آلبي فرصت اين مكاشفه را در اختيار او قرار داد.

7فاز:

1. اين يک حس اوليه در مواجهه با شنيدن خبر مرگ فيلمسازي است که تاثيرات بياني/ مضموني قابل توجهي از خودش براي فيلمسازان بعدي به جا گذاشت. ميزانسن‌هاي خاص فيلم‌هايش بارها تقليد شد (چه کسي مي‌تواند ميزانسن شاهکار ابتداي معرفت جسم، جايي که کنديس برگن از دل تاريکي و عمق تصوير ظاهر مي‌شود را فراموش کند؟ ميزانسني بيانگر که حال و روز شخصيت را توضيح مي‌داد) و کند و کاوش در ويرانه‌هاي زندگي زناشويي آن‌قدري اثرگذار و حقيقي بود که فيلم‌هاي ديگر با مدل‌ها و استراتژي‌هاي متفاوت، او و فيلم‌هايش را به خاطر مي‌آوردند؛ از زمان‌سنجي بد (نيکلاس روگ) و زيباي آمريکايي/ امريکن بيوتي (سم مندس) تا جاده رولوشنري (سم مندس) و بلو ولنتاين (درک سيانفرانس).
2. اولين چيزي که در مواجهه با شاهکارش فارغ‌التحصيل مخاطب خوره فيلم را تحت تاثير قرار مي‌داد مدل ميزانسني‌اي بود که فيلم را براساس آن بنا کرده بود. در دوره‌اي که لنز زوم کارکرد زيبايي شناسانه پيدا کرده بود - اواخر دهه شصت و ابتداي دهه هفتاد ميلادي - نيکولز از زوم‌اين، زوم‌بک به جاي حرکت دوربين استفاده مي‌کرد و دوربينش را در جايي از صحنه مي‌کاشت که با يک پن و تيلت ساده مي‌توانست کل صحنه را پوشش دهد. هنوز که هنوز است شيوه کارگرداني نيکولز در اين فيلم خاص و غريب به‌نظر مي‌رسد و تاثيرش را مثلن بر سکس، دروغ و نوار ويدئو (استيون سودربرگ) مي‌شود، مشاهده کرد.
3. استاد هدايت بازيگران بود. بنا به پيشينه تئاتري‌اش بلد بود که چگونه از آنها بازي بگيرد و گل درونشان را شکوفا کند. اين توانايي در مواجهه با زن‌ها بيشتر هم مي‌شد. ليست بازي‌هاي ماندگار زنان فيلم‌هايش سر به فلک مي‌سايد؛ اليزابت تيلور در چه کسي از ويرجينيا ولف مي‌ترسد؟، ان بنکرافت و کاترين راس در فارغ‌التحصيل، ان مارگرت در معرفت جسم، مريل استريپ در سيلک‌وود، ملاني گريفيث در دختر شاغل و جوليا رابرتز و ناتالي پورتمن در نزديک‌تر/ کلوزر.
4. علاقه‌اش در نمايش روابط گند و گه گرفته زندگي زناشويي شايد اساسي‌ترين تم/مايه کارنامه فيلمسازيش را تشکيل مي‌داد. اوجش در چه کسي از ويرجينيا ولف مي‌ترسد؟ بود که متن درخشان ادوارد آلبي فرصت اين مکاشفه را در اختيار او قرار داد. مايه‌اي که به شکلي خشن‌تر و کم‌ظرافت‌تر در فيلم کم ديده‌ شده‌اش معرفت جسم تکرار شد و در ترکيب با مايه‌هاي مد روز - آزادي‌هاي جنسيتي و هيپي بازي - به تصويري به ياد ماندني از زندگي آزاد و روابط بي‌قيد و بند در ابتداي دهه هفتاد ميلادي رسيد. بعد از سال‌ها در نزديک‌تر/ کلوزر دوباره سراغ اين مايه مورد علاقه‌اش رفت و به نتيجه‌اي درخور دست يافت؛ زنان و مرداني که بدون ذره‌اي رحم به هم نارو مي‌زدند و دلشان خنک مي‌شد از تماشاي تاثير عملشان بر يکديگر؛ ترسناک و البته واقعي.

پويان عسگري
نظرات
پرهام جمعه 30 آبان 1393 خواندني و دقيق..مرسي...فيلمسازاي دوره طلايي هاليوود در دهه شصت و هفتاد يکي يکي دارن ميميرن...اون از آرتور پن و اينم از مايک نيکولز...آلتمن هم که سن دار تر بود قبل اينا مرد...حيف.
1 0
پاسخ

سميرا جمعه 30 آبان 1393 اشاره به شکل کارگرداني گرجوئيت خيلي خوب بود.خوره فيلمي بود!
1 0
پاسخ

دوغي شنبه 1 آذر 1393 دخترشاغل چي؟
1 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط












استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز