نوشته منتقد مجله تایم درباره پالپ فیکشن/ Pulp Fiction به مناسبت 20 سالگی آن

7فاز: وقتي براي اولين‌بار فيلم در جشنواره كن به نمايش درآمد انگار از ناكجا آمده بود. شبيه هيچ فيلم ديگري نبود. يك شوك بزرگ براي سيستم جشنواره بود. تري‌استار كمپاني پخش‌كننده فيلم به خاطر كاراكتر جان تراولتا كه در كار مواد مخدر بود، كنار كشيده بودند و هاروي واينستاين از ميراماكس پذيراي مهمانان فيلم در جشنواره كن شد. جمع بروس ويليس، اوما تورمن، تراولتا و ساموئل.ال.جكسون به همراه نويسنده و كارگردان 31 ساله فيلم منتقدان را مجذوب كرد. آنها همان موقع فهميده بودند كه از جشنواره كن دست خالي بيرون نخواهند رفت و بعد از آن هم دستاوردهاي ديگري در انتظارشان خواهد بود. هرچند بخش مادي جايزه جشنواره به قرمز كريشتف كيشلوفسكي رسيد اما هيات داوران جشنواره كن به رياست كلينت ايستوود تصميم درست را گرفتند و جايزه بزرگ جشنواره را به پالپ فيكشن دادند.

7فاز:
20 سال بعد از نمايش فيلم پالپ فيکشن در جشنواره کن و اکران آن در سينماهاي جهان، تايم مقاله‌اي منتشر کرده که مسير اين فيلم را از اثري که به عنوان شگفتي در جشنواره کن ظاهر شد تا فيلم سال دنبال مي‌کند:
وقتي براي اولين‌بار فيلم در جشنواره کن به نمايش درآمد انگار از ناکجا آمده بود. شبيه هيچ فيلم ديگري نبود. يک شوک بزرگ براي سيستم جشنواره بود. تري‌استار کمپاني پخش‌کننده فيلم به خاطر کاراکتر جان تراولتا که در کار مواد مخدر بود، کنار کشيده بودند و هاروي واينستاين از ميراماکس پذيراي مهمانان فيلم در جشنواره کن شد. جمع بروس ويليس، اوما تورمن، تراولتا و ساموئل.ال.جکسون به همراه نويسنده و کارگردان 31 ساله فيلم منتقدان را مجذوب کرد. آنها همان موقع فهميده بودند که از جشنواره کن دست خالي بيرون نخواهند رفت و بعد از آن هم دستاوردهاي ديگري در انتظارشان خواهد بود. هرچند بخش مادي جايزه جشنواره به قرمز کريشتف کيشلوفسکي رسيد اما هيات داوران جشنواره کن به رياست کلينت ايستوود تصميم درست را گرفتند و جايزه بزرگ جشنواره را به پالپ فيکشن دادند.
فيلم قرار بود پاييز آن سال در جشنواره‌ها اکران شود. نشانه‌ها کاملا روشن بود که دنيا بايد منتظر يک اتفاق، يک پديده باشد. تايم همان زمان نوشت: روي پرده وقتي نوبت به سکانسي مي‌رسد که تراولتا بالاي سر اوما تورمن بيهوش ايستاده و سوزن آغشته به آدرنالين را مستقيم داخل قلبش فرو مي‌کند، مرد جواني در سالن سينما موقع ديدن اين صحنه بيهوش شد و يک نفر واقعا داد زد: يعني هيچ دکتري تو اين خونه نيست؟ و فيلم براي 9 دقيقه هيجان‌انگيز متوقف شد و بعد نوشته‌ها آمد که: قرباني سالم ماند.
شدت تجربه‌اي که تماشاي پالپ فيکشن براي آن مخاطب به دنبال داشت نشان مي‌دهد که مخاطبان فيلم تارانتينو کاملا دو قطبي بودند. واکنش ملايم به اين فيلم اصلا مجاز نبود. سينماروهايي که فکر مي‌کردند همه چيز را ديده‌اند در حقيقت هيچ‌چيزي به اين گستردگي نديده بودند که با اعصاب و قلب‌شان بازي کند. درنتيجه همه مجبور بودند به ديدن فيلم بروند. فيلمي که با بودجه مقتصدانه 8 ميليون دلار ساخته شده بود، 108 ميليون دلار در آمريکا و 106 ميليون دلار در بقيه جهان فروخت. و کوئنتين تارانتينو درباره دومين فيلم بلندش مي‌گفت: مي‌خواستم شبيه يک حماسه به نظر برسد. حماسه‌اي در وجه‌هاي مختلف: در جاه‌طلبي، در ابداع، در دورنما و هدف، خلاصه در همه چيز به جز قيمت بليط. در حالي که در خيلي از محافل از جمله نظرسنجي‌هاي تايم منتقدان مشهور فيلم تارانتينو را انتخاب کردند، در حلقه منتقدان نيويورک آنها به هر چيزي راي مي‌دادند به جز پالپ فيکشن. درنهايت فيلم کوييز شو رابرت ردفورد بهترين فيلم شد اما جوايز کارگرداني و فيلمنامه به تارانتينو رسيد. در اسکار رقباي پالپ فيکشن فيلم‌هاي کوييز شو ردفورد و رهايي از شاوشنک دارابونت بودند که افتتاحيه اين دومي با پالپ فيکشن دقيقا در يک روز بود. البته هيچ‌کدام جايزه را نبردند. اسکار به فارست گامپ رسيد که جذابيت دوستانه آن باعث شد پرفروش‌ترين فيلم 1994 هم بشود. جعبه شکلات رابرت زمکيس فيلم چهل تکه تارانتينو را که ترکيبي از فيلم‌هاي قديمي در قامتي جديد بود، شکست داد.
يک دهه بعد از آن همچنان پالپ فيکشن بدون هيچ جنجالي در فهرست 100 فيلم برتر تاريخ سينماي تايم قرار گرفت. پشت صحنه فيلم که سال 2003 به همراه دي‌وي‌دي آن به بازار آمد توضيح مي‌دهد که چطور يک سري اشتباهات قطعي از عمد در اين فيلم وجود دارند. در صحنه سوزن احياکننده تراولتا، در پشت صحنه فيلم ذکر مي‌شود که: از انجام اين کار در خانه خودداري کنيد چون تاثيري ندارد و برعکس باعث شکستن سوزن و جناق سينه بيمار مي‌شود!
تارانتينو قبل و بعد از پالپ فيکشن شاهکارهاي ديگري هم ساخت که انتخاب تايم از ميان آنها بيل را بکش است. همچنين سکانس‌هاي زيادي از سگ‌هاي انباري، جکي براون،‌ حرامزاده‌هاي لعنتي و جانگوي رهاشده هم جزو انتخاب‌هايشان است. تايم مي‌نويسد: ما با خوشحالي منتظر هشت نفرت‌انگيز هم هستيم که به نظر مي‌رسد يک وسترن با مايه‌هاي کمدي يا شبه کميک باشد. اما واقعيت اين است که هيچ فيلم ديگري از کارگردان مولف حالا ميانسال نمي‌تواند با شوک ناشي از نمايش پالپ فيکشن در سال 1994 برابري کند. فيلمي که در طول اين سال‌ها جوان، باهوش و خارق‌العاده باقي مانده است.
..........................
اين مطلب قبلا در هفت صبح کار شده است.

صوفيا نصرالهي
نظرات
حسن بكس يكشنبه 27 مهر 1393 خانم نصراللهي با اين ترجمه آب سردي بر شور دست اندركاري ايرادهاي من ريخت.
0 0
پاسخ

jojo دوشنبه 28 مهر 1393 حسن بکس سر به راه شدي
0 0
پاسخ

جوچيم سه شنبه 29 مهر 1393 حسن بکس تگها رو درياب بابا. سر به راه نشو
0 0
پاسخ

علي همراز سه شنبه 29 مهر 1393 صوفياي عزيز درود بر روح و روانت که روح و روان ما رو طبق معمول ساختي . ببين استاد چه فيلمي ساخته که بعده اين همه سال هر چيزي که دربارش نوشته ميشه اينجوري مي تونه آدم رو به وجد بياره . در ضمن برو بچ 7 فاز هم خسته نباشن مخصوصا پويان عسگري .مخلص
1 0
پاسخ

محسن قدرت اينا سه شنبه 11 آذر 1393 سلطان همه ي فيلمسازا کوبريک خدابيامرزه؛ بعدش اسکورسيزي و تارانتينو.
0 1
پاسخ

مسلم سه شنبه 9 دي 1393 پالپ فيکشن بهترين فيلم خداست. جمله اي که برازنده ي اين فيلم بزرگ است.
1 0
پاسخ

روح الله دوشنبه 9 شهريور 1394 پالپ فيکشن تمومي نداره...اقيانوسي محسوب ميشه برا خودش
اين جمله " شبيه به هيچ چيز ديگه" شايد ديگه تاثرش رو از دست داده....از بس که گفته شده ولي به نظر من اگر در مورد 10 تا فيلم واقعا موضوعيت داشته باشه يکيش...اين معجون عجيبه .
0 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط












































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز