کوین اسپیسی از عصر طلایی جدید سریال‌های تلویزیونی می‌گوید

گاردين: كوين اسپيسي در جمع مديران تلويزيوني گفت كه چالش ما در حال حاضر، شعله‌ور نگه داشتن مشعل اين نوع برنامه‌سازي انقلابي است، با ادامه دادن به جستجوي استعداد‌هاي جديد، بال و پردادن به آن‌ها، تشويق كردن‌شان، به چالش كشيدن‌شان، اختصاص محلي به آن‌ها و دادن استقلال بهشان، كه گذشته و حال اثبات كرده، سزاوارش هستند.

گاردين: همراه با صفحات نمايش کوچک اينک در خانه تا درام‌هاي کيفيت بالايي همچون Mad Men، بازي تاج و تخت، Homeland و برکينگ بد. تلويزيون وارد سومين عصر طلايي‌اش شد. اين حرف‌هاي يکي از شناخته‌شده‌ترين ستاره‌هاي هاليوود در جشنواره تلويزيوني ادينبورگ بود.
کوين اسپيسي، که پيش از اينکه براي فيلم‌هايي مثل مظنونين هميشگي و زيبايي آمريکايي برنده اسکار شود، کارش را از صحنه‌ي تئاتر آغاز کرده بود، روز پنج‌شنبه گفت: رسانه، فرم هنري مختص خودش را پيدا کرده و در زمينه درام‌هاي شخصيت‌محور، فيلم‌هاي سينمايي را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
سومين موج موفقيت، به دنبال فوران نوآوري برنامه‌هاي اوليه در دهه 1950 و دومين نقطه اوج خلاقانه در دهه 1980 با برنامه‌هايي مثل Hill Street Blues (سريال پليسي که در دهه 80 از شبکه ان بي سي پخش مي‌شد) حاصل شده است. اما او هشدار داد که ترس از ريسک‌پذيري و سرعت وحشتناک تغييرات تکنولوژيک مي‌تواند برنامه‌سازان و پخش‌کنندگان را تحت تاثير بگذارد.
او در جمع مديران تلويزيوني گفت: چالش ما در حال حاضر، شعله‌ور نگه داشتن مشعل اين نوع برنامه‌سازي انقلابي است، با ادامه دادن به جستجوي استعداد‌هاي جديد، بال و پردادن به آن‌ها، تشويق کردن‌شان، به چالش کشيدن‌شان، اختصاص محلي به آن‌ها و دادن استقلال بهشان، که گذشته و حال اثبات کرده است، سزاوارش هستند.
ستايش اسپيسي از تلويزيون، پيامد بازگشت پرسروصدايش به رسانه است، به عنوان ستاره و تهيه‌کننده بازسازي آمريکايي تريلر سياسي شبکه بي بي سي با نام خانه پوشالي که اوايل امسال فصل دومش به صورت آنلاين در شبکه نت‌فليکس عرضه شد.
اسپيسي از وسواس شبکه‌هاي تلويزيوني آمريکايي در پخش آزمايشي سريال‌ها پيش از درگير شدن کامل در ساخت آن‌ها انتقاد کرد. با گفتن: اين مسئله، نويسندگان را در تثبيت کاراکترها، خلق موقعيت‌هاي نفس‌گير و اثبات اينکه ايده‌شان کار خواهد کرد و جذب مخاطب در زمان محدود 45 دقيقه‌اي، تحت فشار گذاشته است.
اين بازيگر که مدير هنري تئاتر Old Vic نيز مي‌باشد، اين رويکرد را با رويکرد شبکه‌هاي کابلي مانند HBO و AMC مقايسه مي‌کند. شبکه‌هايي که به سريال‌هايي چون سوپرانوها، Mad Men و برکينگ بد فرصتي مناسب به منظور گسترش خلاقانه‌ي داستان طي چندين فصل، براي به وجود آوردن مخاطب خاص خودشان اختصاص دادند.
اسپيسي اضافه کرد که او و ديويد فينچر، دوست تهيه‌کننده‌اش در خانه پوشالي، مجموعه‌شان را به همه‌ي شبکه‌هاي آمريکا ارائه کردند، اما همگي‌شان خواستار پايلوت بودند؛ به همين دليل آن‌ها با نت‌فليکس همراه شدند.
مي‌خواستيم داستاني تعريف کنيم که زمان زيادي براي بازگويي‌اش نياز داشته باشد. در حال خلق داستان موشکافانه و چند لايه‌اي بوديم با شخصيت‌هايي پيچيده که در طول زمان خودشان را افشا مي‌کردند و همچنين روابطي که نياز به فضا براي اجرا داشتند.
کوين اسپيسي گفت : نت‌فليکس، سرويس ويدئو اينترنتي است که همه‌ي سريال را يک‌جا براي تماشا در اختيار همگان مي‌گذارد. اين شبکه که 1.5 ميليون مشترک در انگلستان ( حدود 38 ميليون در سراسر دنيا) دارد يک چيز را اثبات کرد: مخاطب خواهان کنترل است. آن‌ها خواهان آزادي هستند. اگر مي‌خواهند در تماشا زياده‌روي کنند - همان‌طور که در مورد خانه پوشالي کردند - پس بگذاريد که زياده‌روي کنند.
اسپيسي اضافه کرد: ما درسي را آموختيم که صنعت موسيقي نياموخت؛ اگر به مردم آن چيزي را بدهي که مي‌خواهند، در هر زمان و هر شکلي که مي‌خواهند، با هزينه‌اي معقول، آن‌وقت ديگر به عوض اينکه آن چيز را غيرقانوني به دست آورند با طيب خاطر بيشتري بهايش را خواهند پرداخت. خب، همچنان هستند کساني که اين کار را انجام دهند، اما به عقيده من اين مدل جديد مي‌تواند تکثير غير مجاز را تا حدود زيادي از ميان ببرد.
اسپيسي در ادامه گفت : اما اگر رسانه بخواهد در اين وضع غني به کارش ادامه دهد، مديران تلويزيوني ملزم به وفق دادن خودشان با طريقي هستند که بينندگان مي‌خواهند در تماشاي برنامه‌هاي مورد علاقه‌شان از طريق اينترنت يا مجموعه دي وي دي‌ها داشته باشند.
بينندگان جوان‌تر، ديگر هيچ تفاوتي بين تماشاي تلويزيون و تماشاي آنلاين قائل نمي‌شوند. براي بچه‌هاي در حال رشد، تفاوتي بين تماشاي آواتار روي آي‌پد يا تماشاي يوتيوب در تلويزيون و تماشاي بازي تاج و تخت در کامپيوترشان وجود ندارد. محتوا و داستان همه چيز است.
در طي اين سخنراني پرشور که با اداي دين سخنران به قهرمان و استادانش، جک لمون و اورسن ولز نقطه‌گذاري شد، اسپيسي گفت که پخش‌کنندگان بايستي ريسک‌پذيري بيشتري داشته باشند و به روزهاي ابتدايي تلويزيون در دهه 1950 بازگردند، زماني که به گفته‌ي جک لمون، احساسي از بي‌پروايي محض وجود داشته.
او درباره‌ي تغيير مسير به سمت محافظه‌کاري و دور شدن از ريسک‌پذيري هشدار داد و به پخش‌کنندگان توصيه کرد که به سازندگان‌شان آزادي بيشتري دهند. اعضاي تلويزيون بايستي که مشتاق تن دادن به خطرات و تجربه‌گرايي باشند و در عوض جانب احتياط را نگه داشتن، با هدف‌گيري مدارج بالاتر، آماده‌ي شکست دادن موانع باشند. بايستي که محدوديت‌ها را پشت سر بگذاريم، بينندگان را متحير کنيم و آن‌ها را با چيزهاي جديد آشنا کنيم.
اسپيسي اينگونه صحبت‌هايش را به پايان رساند: افسانه‌ي موهومي همواره بوده؛ اينکه کسي چيزي نمي‌دونه، و اينکه ساخت يک برنامه خوب تلويزيوني مثل تاس‌انداختن مي‌ماند. اما صادقانه بگم، اين حرف چرت و پرته. ما مي‌دانيم که برنامه‌هايمان چطور کار مي‌کند، چيزي که همواره منوط به اختيار دادن به هنرمندان بوده است. اين نکته هميشه منوط به بي‌پروايي محض است.

احسان ميرحسيني
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط





















































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز