یادداشت نویسنده 7فاز بر Under the Skin/ زیر پوست (جاناتان گلیزر)

7فاز: فيلم سوم جاناتان گليزر - بهترين فيلم او - با دريا شروع مي‌شود و در جنگل به پايان مي‌رسد؛ نگاه حريص و مشتاق غريبه مرموز به دريا جهت ستاندن جان ديگران و سوپر ايمپوز او كه چون جنين در خود جمع شده روي تصوير جنگل به معناي جاني كه تلف شدن و محدوديت‌هايش را پذيرفته است.

7فاز: غريبه‌اي مرموز و سرد (موجودي فضايي/ بيگانه) براي هدفي طراحي شده و پا به جهان انسان‌ها مي‌گذارد. هدف نابود کردن مردها است. به چه علت؟ توضيحي داده نمي‌شود. اما او هر چه پيش مي‌رود ضعيف‌تر مي‌شود و تعادل را از دست مي‌دهد. ميل و علاقه به جهان انسان‌ها او را از پا مي‌اندازد. در چنين فيلم مگويي که از هر توضيحي طفره مي‌رود نشانه‌ها تعيين کننده‌اند و راهنما؛ ماتيک سرخ رنگ، لباس زنانه صورتي، خارهاي گلي که دستش را زخمي مي‌کند. او با پذيرش چنين چيزهايي به معناي منفي رها مي‌شود و مسير خود را گم مي‌کند. پس به جاي کشتن، به سکس با مرد از ريخت افتاده مي‌رسد و نقطه عطف نابودي‌اش رقم مي‌خورد. از اينجا به بعد است که صياد خود بدل به صيد مي‌شود. ديگر همان چند کلمه را هم نمي‌گويد و از دست مي‌رود. به خود برهنه‌اش در آينه نگاه مي‌کند. مي‌خواهد جنسيتش را بپذيرد و از آن لذت ببرد اما از درک و فهم آن عاجز است. پس به آميزش مثلن عاشقانه با مرد ميانسال تن مي‌دهد - مي‌کشدش؟ - و توسط جنگلبان در جنگل مورد تجاوز قرار مي‌گيرد. غريبه مرموز مسير عکس را طي مي‌کند. کسي که بقيه را مي‌پايد، حالا خود پاييده مي‌شود.
ملازم و پشتيبان موتور سوار کيست؟ نجات دهنده و ياري دهنده غريبه در مسير آدم‌کشي‌اش يا کسي که قرار است او را از شر وسوسه‌هايش رها سازد؟ فيلم با او شروع مي‌شود و به پايان مي‌رسد. او در اين استعاره از آفرينش چه نقشي دارد؟ آفرينشي که با تولدي کوبريکي آغاز مي‌شود و با آخرالزمان بروتال ژاپني/ کارپنتري پايان مي‌پذيرد. غريبه مرموز ماهيتي شبيه به زنان افسونگر/ اغواگر سرد فيلم‌هاي ژاپني دارد - ملکه برفي کوايدان کوباياشي مثلن - و موسيقي فيلم اين احساس را تقويت مي‌کند. و بعد از جان کارپنتر کمتر فيلمساز و فيلمي را سراغ داريم که تا اين حد نسبت به ذات انسان نگاه بدببينانه و ترسناکي داشته باشد. از طرف ديگر کمتر فيلمسازي در سال‌هاي اخير جهان فيلمش را بر اساس نگاه ساختاري هيچکاک بنا کرده؛ ديالکتيک کلوزآپ صورت بازيگر که خيره و مبهوت به جهان پيرامونش مي‌نگرد و نماي نقطه نظر او که پيرامون ترسناک موحش را تعريف مي‌کند و بر اوهام و هراسش مي‌افزايد. اينجا است که بحث تلفيق فيلم ژانر با مقاصد و ايده‌هاي فيلم هنري مطرح مي‌شود. نوعي گرايش تازه در فيلمسازي معاصر که نمونه‌هاي عالي‌اي مثل هر (اسپايک جونزآپستريم کالر (شين کاروث) و همين زير پوست (جاناتان گليزر) دارد. که سومي خاص‌ترينشان است و از دستاوردهاي سينما در آغاز هزاره سوم. فيلمي که کنکاش در جهان شگفت انگيزش مغز را منفجر مي‌کند.
فيلم سوم جاناتان گليزر - بهترين فيلم او - با دريا شروع مي‌شود و در جنگل به پايان مي‌رسد؛ نگاه حريص و مشتاق غريبه مرموز به دريا جهت ستاندن جان ديگران و سوپر ايمپوز او که چون جنين در خود جمع شده روي تصوير جنگل به معناي جاني که تلف شدن و محدوديت‌هايش را پذيرفته است. و ملازم وقتي به غريبه سرد مرموز مي‌رسد که برف همه جا را پوشانده و جنگل را يکدست سفيد کرده. دود ناشي از جزغاله شدن غريبه به هوا مي‌رود و تيلت آپ دوربين نگاه تماشاگر را در مقام ناظر اين جهان به نماي نقطه نظر موجود فنا شده پيوند مي‌زند؛ يک تمهيد درخشان به اين معنا که انگار در تمام مدت فيلم در حال تماشاي نابودي خودمان/ انسان بوده‌ايم.

پويان عسگري
نظرات
محمود قاسمي يكشنبه 16 شهريور 1393 فيلم گنگي بود.خيلي سر در نياوردم.جوهانسون اش خوب بود و موسيقيش.زيادي هنري بود.
1 0
پاسخ

hmn چهارشنبه 19 شهريور 1393 فيلم مهم و تفکر برانگيزي است براي مخاطب جدي سينما و جاي فکر و بحث زيادي دارد. ممنون از يادداشت هاي پر مغز شما
2 0
پاسخ

آراز دوشنبه 25 اسفند 1393 عجب فيلمي بود ... درجه عجيب بودنش 9 از 10 . به نظرم فيلم در مورد چشيدن طعم روابط انساني بود هم در وجه مثبتش هم در وجه منفي و آزاردهنده اش
1 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط



























































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز