دیوید تامسون از فیلم‌های مهم تاریخ سینما می‌گوید/ بخش دوم: دهه هشتاد - The Hit (نقشه قتل)

7فاز: نقشه قتل سرخوشانه، كينه‌توزانه و پر از اتفاق است كه بايد صحنه‌هاي زيباي آن را ديد و به موسيقي زيبايش گوش سپرد.(اريك كلپتون بخشي از موسيقي فيلم را ساخته است) اين فيلم قطعا گام مهمي در ستايش و علاقه مدرن به كلاس فيلم‌هاي جنايي در سينماي موج نوي انگلستان برمي‌دارد.

7فاز: هميشه جهت‌گيري جالب توجهي نسبت به کارهاي استفن فريرز وجود داشته که مي‌گويد واقعا نيازي نيست انقدر درباره فيلمسازي هياهو کنيم و ايرادگير باشيم، فيلم ساختن آنقدرها هم پيچيده نيست و لازم نيست براي فيلم ساختن به اندازه خيلي‌ها که کارشان اين است، فعال و باحرارت و مشتاق باشيم. با اين فرضيه نقشه قتل يک‌جور فيلم تعطيلات تابستاني محسوب مي‌شود که در آن رفتارهاي انگليسي مي‌بينيم و بازيگرانش براي چند هفته به اسپانيا رفته‌اند تا استراحت کنند و به آرامش برسند. اما بيشتر از اين‌ها، خود فريرز مسئله است. او با رسوم خيلي خوب انگليسي تربيت شده، سريال‌ها و فيلم‌هاي تلويزيوني با بودجه کم و واقع‌گرايي مستندگونه و تکه‌هايي از زندگي که بدون حادثه يا رويداد مهمي مي‌گذرد. به نظر مي‌رسد فريرز سر اين پروژه متوجه شده که او لياقت و استحقاق يک ماجراجويي درست و حسابي را دارد.
فيلمنامه نقشه قتل را پيتر پرينس نوشته و تصورات و انديشه‌هايي از دنياي نمادين زيرزميني لندن دارد که رشد مي‌کنند. (دوباره با هم ملاقات مي‌کنيم آهنگي است که تبهکاران موقع آن شهادت لعنتي در دادگاه مي‌خوانند.) قهرمان لندن را به مقصد جنوب اسپانيا ترک مي‌کند جايي که ملالت، آسودگي و آزادي انتظارش را مي‌کشد اما خودش مي‌داند که چه چيزي در انتظارش است. جان هرت و تيم راث دو نسخه از آدم‌هاي پليد هستند. يکي‌شان تحصيل‌کرده است و آن يکي نه. آنها بايد ترنس استمپ مودب و متين را پيدا کنند و او را با خودشان به لندن برگردانند تا حکم مجازاتش اجرا شود. آنها در مسيرشان به لارا دل سول کينه‌توز و لجوج برمي‌خورند و چرا که نه؟ فيلم مي‌توانست يک تلاش جدي و موقرانه در اين ژانر باشد که در آن هيچ معشوق غيرقابل پيش‌بيني وجود ندارد که آماده باشد تا چشم‌هاي طرف مقابلش را از حدقه دربياورد. و تاثير نهايي همه اعتماد به نفس‌ها وقتي است که پليس اسپانيايي که در کل اين ماجرا وظيفه تحقيق و تفحص را برعهده داشته بايد دقيقا همان فرناندو ري باشد که در نيويورک کار مواد مخدر مي‌کرد و در آن ميل هوس‌انگيز مرموز (that obscure object of desire) تحقير شده بود. (فرناندو ري در سال 1977 در فيلم آن ميل هوس‌انگيز مرموز لوييس بونوئل در نقش مردي بازي مي‌کند که با وجود همه اعتماد به نفسي که دارد دست آخر يک دختر تحقيرش مي‌کند - مترجم)  
نقشه قتل سرخوشانه، کينه‌توزانه و پر از اتفاق است که بايد صحنه‌هاي زيباي آن را ديد و به موسيقي زيبايش گوش سپرد.(اريک کلپتون بخشي از موسيقي فيلم را ساخته است) اين فيلم قطعا گام مهمي در ستايش و علاقه مدرن به کلاس فيلم‌هاي جنايي در سينماي موج نوي انگلستان برمي‌دارد. شما حالا مي‌توانيد ببينيد که چقدر نقشه قتل روي هيولاي شهواني (sexy beast) (فيلم جاناتان گليزر محصول 2000 - مترجم) و فيلم‌هايي مانند آن تاثير گذاشته است. حتي اگر فريرز هميشه بيش از اندازه در اين مورد متواضع يا طعنه‌زن باشد بايد گفت سبعيت و خوي حيواني غيرقابل مهار بن کينگزلي در هيولاي شهواني کاملا الهام گرفته از نقشه قتل فريرز است. البته نمي‌خواهيم بگوييم که در کاراکترهاي استمپ، هرت و راث لذتي وجود ندارد. اين فيلم کارهاي زيادي انجام داده تا استمپ را از دست آن جامعه تبهکاري حرامزده نجات دهد و به سوي تعطيلات زيبايش هدايت کند. فريرز در اين کاراکتر يک وجه کميک کشف کرده درست مثل هرت که براي يک‌بار هم شده استثنائا آدمي عاقل و هوشيار، مهلک و کشنده و کارآمد است. يا همين‌طور درمورد راث، که اين اولين فيلمش به عنوان يک بازيگر سينماست، و از همين فيلم مي‌شود به آينده او اميدوار شد که خيلي فراتر از اين‌ها خواهد رفت.
درنهايت نکته مسحورکننده و زيرکانه اين سوال است که کجا استفن فريرز بيشترين آزادي را داشته است. او هاليوود را امتحان کرده است و تجربيات کمي دردناک برايش به دنبال داشته. دير يا زود خودش را ثابت کرده است و با مسير گردش باشگاه‌ها يا خانه شماره ده خيابان داونينگ (محل سکونت معروف نخست‌وزيرهاي انگلستان - مترجم) چالش کرده و کنار آمده است. او مسئول استراق سمع جامعه انگلستان است. در همه اين سفرها به نقاط مختلف به نظر مي‌رسد نقشه قتل به او اعتماد به نفس و اين ميل را داده که پاهايش را دراز کند و کارش را گسترش بدهد. فيلم همچنين علاقه به کاراکتر خشک و بي‌احساس را آشکار مي‌کند که مي‌تواند به راحتي در طرف ديگر خط قانون زندگي کند.

صوفيا نصرالهي
نظرات
دامون فربدان دوشنبه 20 مرداد 1393 بي محتوا و حراف و نق نقو. اين ريويوهاي ديويد تامسون را عمه اش مي نويسد؟
0 0
پاسخ

پرهام جمعه 24 مرداد 1393 يکي از بهترين فيلمهاي دهه هشتاد سينماي انگلستان.شمايل ترنس استمپ اين فيلم سالها بعد در لايمي(استيون سودربرگ) هم مورد استفاده قرار گرفت و آنجا هم درخشان بود.استفن فريرز مهجور مونده در حاليکه فيلمساز خيلي خوبيه.
0 0
پاسخ

عباس جمعه 24 مهر 1394 من فيلمو 5بار ديدم محسور کننده اس. شيادانشم عاليه، يه نوآر بينظير بابازيهاي فوق العاده. بخصوص هيوستن. اينم ببينيد:رختشوي خانه زيباي من اقتباس از رمان حنيف قريشي.
0 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز