هالیوودی‌ها از فیلم‌های مورد علاقه‌شان می‌گویند - بخش چهارم

امپاير: دني بويل درباره بيگانه (ريدلي اسكات) مي‌گويد: وقتي شما به بيگانه نگاه مي‌كنيد به اين نكته پي مي‌بريد كه ريدلي اسكات عجب نابغه‌اي است. فيلم‌هاي متكي بر تكنولوژي صرف، غالبا تا 25 سال پس از ورودشان مي‌توانند ماندگار باشند. چنين فيلمي اما تا هر زماني مي‌تواند در يادها بماند و اين خارق‌العاده است.

امپاير:
دني بويل: بيگانه
وقتي شما به بيگانه نگاه مي‌کنيد به اين نکته پي مي‌بريد که ريدلي اسکات عجب نابغه‌اي است. فيلم‌هاي متکي بر تکنولوژي صرف، غالبا تا 25 سال پس از ورودشان مي‌توانند ماندگار باشند. چنين فيلمي اما تا هر زماني مي‌تواند در يادها بماند و اين خارق‌العاده است. فيلم‌هاي کمي هستند که مي‌توانيم آن ها را جاودان بناميم و اين يکي از آنهاست. ريدلي اسکات قهرمان بزرگ من است، با اين حال هيچ وقت ملاقاتش نکردم.
فهرست شيندلر
پيتر فارلي: فهرست شيندلر
من براي مدتي طولاني از تماشاي اين فيلم خودداري مي‌کردم، فکر مي‌کردم از آن دسته از فيلم‌هاست که به زحمت مي‌توان تماشايشان کرد. ازش مي‌ترسيدم، مي‌دونيد؟ نمي‌تونستم تحمل کنم که بعد از سه ساعت فيلم ديدن، مدت‌ها احساس بدي داشته باشم. اما يک روز به خودم گفتم که من بايد اين فيلم رو ببينم، مي‌خوام که ببينمش. اين فيلم از اون دسته فيلم‌هاست که هر ميزان از موفقيت در اونها غنيمته. در واقع شاهکار اسپيلبرگ در اينجا وسعت ديد اوست. هر وقت که مي‌شنوم کسي داره از اسپيلبرگ بدگويي مي‌کنه - مي‌دونيد اين اتفاقيه که وقتي شما اون بالاها قرار داريد ‌مي‌افته - من شروع به طرفداري از او مي‌کنم. به اين دليل که او کارگردان خيلي از بهترين فيلمهاي سينماست. اسپيلبرگ بودن بايد خيلي شگفت‌انگيز باشه و اين فيلم رو ساختن هم. اين خيلي خوبه که بدوني يک کاري تو زندگي‌ات کردي که قراره تا هميشه ماندگار باشه و يک اثر جاودانه باقي بمونه. من بلافاصله صحنه‌اي رو يادم مياد که بچه‌ها در دستشويي‌ها قايم شده بودند، جايي که بيرون از خانه تا خرخره در کثافت فرو رفتند و آن پايين از دست سربازها مخفي شده‌ بودند. و جايي که او حدود 300 نفر آدم لاغر و نزار را به صف مي‌کنه. چطوري اين صحنه رو کارگرداني مي‌کنيد؟ او حقيقت اين وضعيت رو به تصوير کشيد. داستان فهرست شيندلر محشره، اما اينکه کسي فيلم اين داستان رو بسازه و تو رو به همچين تجربه‌اي بکشونه من رو به وجد مياره. من سراين فيلم به هق‌هق افتاده بودم و اتفاقا از آن دسته آدمها نيستم که به آساني اشک بريزند.
مگنوليا
جاش ودون: مگنوليا
مگنوليا شما رو به خودش وابسته مي‌کنه. اون خودش رو به مکاني مي‌رسونه که غيرعادي‌ترين مکانهاست. من خيلي از فيلم رو با نگاهي عادي‌ و بدون حس خاصي از سر گذروندم: اوه اين قراره يه الکساندر پين ديگه باشه، يه زخم زبون ديگه درباب اينکه مردم چقدر احمقند .البته نه اينکه اين آدم‌ها جالب نيستند، اما من فيلم‌هايي که مردم رو دوست نداشته باشند، دوست ندارم. آدمهاي اين فيلم‌ گيج‌اند و پر از عيب، و ما رفته‌رفته متوجه مي‌شيم که دليل اين شکلي بودنشان اين است که اندرسون (کارگردان فيلم) اونها رو خيلي دوست داره و اين واقعا دردآوره. او جوري قصه را تعريف مي‌کند که کسي تا به حال نکرده. و صد البته تام کروز هم بازي شوکه‌کننده و حيرت‌انگيزي از خود به‌ يادگار گذاشته، بازي‌اي که به‌نظر مي‌آيد توضيحي است بر پرسوناي واقعي خود او.
بليد رانر
دني بويل: بليد رانر
من يادم هست که چه زماني بليد رانر به روي پرده‌ها رفت و يادم هست که اون موقع چقدر بدنام بود. من هم اون موقع جوان بودم و اين گستاخي رو نداشتم که مقابل همه‌ي اون نکوهش‌ها بايستم و جسور باشم. نمي‌تونستم کينه و تنفري که نسبت به اون فيلم وجود داشت رو بفهمم و با خودم فکر مي‌کردم که شايد من در قضاوت فيلم اشتباه کردم، چون فيلم به نظر من خارق‌العاده مي‌اومد. به وجود آوردن جهاني که مي‌تونستي براي ساعت‌ها خودت رو درش غرق کني از نظر من شگفت‌انگيز بود. حتي هنوز هم نمي‌فهمم چرا اين فيلم اينقدر واکنش‌هاي منفي در پي داشت.
لارنس عربستان
پل ورهوفن: لارنس عربستان
فيلم محبوب هميشگي من لارنس عربستان است. اين ‌تصاوير باشکوه از بي‌پروايي و جسارت ديويد لين است که برداشت‌هاي چنان طولاني را بدون اينکه اتفاق بزرگي در طي آنها بيفتد انتخاب مي‌کند. تدوين و موسيقي فيلم حيرت‌انگيز است و همه‌چيز در توازن و هماهنگي است. اين داستان دراماتيک مردي است که در دنياي عرب زندگي مي کند و البته مي‌تواند استعاره‌اي از عيسي مسيح هم باشد. وقتي که مي گويد من در حال راه رفتن بر فراز دريا هستم، وسط صحرايي در شب نشسته است و از آن الهام مي‌گيرد. (اينها همه چيزهايي هستند که از کتب عهد جديد مسيحيان گرفته شده‌اند) و فيلمبرداري... مردم مثل حشراتي گرد اين تمثال هستند و حتي تصوير او بيست سي ثانيه محو مي‌شود، اما شما همچنان از اين منظره لذت مي‌بريد. مثل تعقيب و گريز در بن هور است: هيچ‌وقت به پيش نرفته و نخواهد رفت. هيچ کس جسارت يا پول آن را ندارد.

ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط








































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز