یادداشت پویان عسگری درباره «لاتاری» محمدحسین مهدویان

مهدويان با تلفيق دو فيلم پر طرفدار سينماي ايران در پنجاه سال اخير؛ «قيصر» مسعود كيميايي و «آژانس شيشه‌اي» ابراهيم حاتمي‌كيا، داستان برافروختگي غيرت مرد ايراني در پيوند با همراهي و فداكاري يك فرمانده براي سربازش را بدل به معياري براي انسانيت و ايستادن بر سر اصول انساني مي‌كند.

7فاز:
كمتر فيلمسازي در سينماي ايران جرات آن را داشته كه با فاصله گرفتن از حريم امن طرفداران پرشمار و فضاي انتقادي پيرامون آثارش، وارد شكل تازه‌اي از فيلمسازي شود و ريسك مخاطرات برآمده از آن را بپذيرد. محمدحسين مهدويان اما با دوري از فضاي مالوف دو فيلم اولش و رها از بازسازي دوره‌اي از تاريخ معاصر ايران، با فيلم سوم به زمان معاصر پا گذاشته تا راوي يك داستان ملتهب با شخصيت‌هاي مسئله‌ساز در سنت سينماي عامه‌پسند ايران باشد. «لاتاري» نشان مي‌دهد كه او ذاتا فيلمسازي با روحيه فاشيستي و منش «دست راستي» و خوي نرينه است و علاقه‌مند به نمايش خشونت و خلق ضد قهرمان در سينماي محافظه‌كار ايران. اگر در «ايستاده در غبار» و «ماجراي نيمروز»، فرديت سبع احمد متوسليان و مواجهه خشن با مبارزه مسلحانه براي او فرصت بروز فاشيسم را فراهم آوردند در «لاتاري» رويارويي با اتفاقي تلخ و خواست انتقام، جهان فيلم را آكنده از خشونت و فاعليت مردانه مي‌كند. مهدويان با همراهي هادي حجازي‌فر، سه‌گانه «مرد خشن و مهربان» را كامل مي‌كند و از متوسليان «ايستاده در غبار» و كمال «ماجراي نيمروز» به تصويري تازه از حاج كاظم امروزي در قالب شخصيت موسي در «لاتاري» مي‌رسد. جايي كه مهدويان با تلفيق دو فيلم پر طرفدار سينماي ايران در پنجاه سال اخير؛ «قيصر» مسعود كيميايي و «آژانس شيشه‌اي» ابراهيم حاتمي‌كيا، داستان برافروختگي غيرت مرد ايراني در پيوند با همراهي و فداكاري يك فرمانده براي سربازش را بدل به معياري براي انسانيت و ايستادن بر سر اصول انساني مي‌كند. موسي كه شخصيت متناقض‌اش سبب سوتفاهم در برخورد با فيلم خواهد شد، مغناطيس اين جهان نرينه است و گرانيگاهي براي بازيابي اخلاقيات سنتي مردانه. فيلم مهدويان با تمام امتيازاتش اما واجد محدوديت‌هايي است كه ناشي از سنت سينماي عامه‌پسند ايران و فشارهاي مميزي براي كند كردن لبه‌هاي تند و تيز موضوع حساس است. اغراق ملودرام فارسي و فيلم عامه‌پسند ايراني خود را در هيبت عليرضا استادي و خانواده دختر نشان مي‌دهد و اِعمال سانسور حكومتي خود را در قالب كاراكتر اضافي حميد فرخ‌نژاد نمايان مي‌كند كه قرار است نماينده نظام باشد. ولي مهدويان با تمام اين مشكلات، باز هم فيلمي گيرا و سرگرم‌كننده ساخته كه تماشاگران سينما دوستش خواهند داشت. فيلمي كه با ميزانسن هوشمندانه‌ ابتدايي‌اش به نحوي كنايي با «ماجراي نيمروز» مرتبط مي‌شود و مهدويان مازاد سركوب شده آن فيلم در جهان واقعي را به خونخواهي يك زندگي تلف شده ديگر به دنياي «لاتاري» مي‌فرستد تا ماجراي امروز را در دنيايي پلشت و كثيف براي تماشاگر به خون بكشد.

پويان عسگري
نظرات
پوري يا سه شنبه 17 بهمن 1396 تناقضي که اينجا بنظرم اومد اينکه شخصي که به اصول طبقه و قشري خاص و پايبندي اون ها به اين اصول در فيلم هاي قبليش و باتوجه به گفته خود شما ارتباط ماجراي نيمروز با اين افيلم و درواقع به خون کشيدن ماجراي نيمروز بودن اين فيلم، چطور با اينکارش به تعبير «روحيه ي فاشيستي داشتن و دست راست منشانه ي» فيلمساز رسيديم؟!
ايا اينجا به سراغ فيلم رفتيم يا داريم از فيلمساز و دنياي شخصيش حرف ميزنيم؟؟
شايد همسو بودن دو اثر قبلي فيلمساز با خط مشي رژيم باعث جولان دادن سازنده و نبوغ فيلمساز در حفظ منطق داستان منجر به خوب از اب درامدن فيلم ها سده باشه. اما يادمون باشه نکته ي مهم همسو بودن روايت با طرز فکر مسئولين است. اما در اين مورد طبق بررسي خود شما، ايا در نظر نگرفتن شرايط مميزي و عدم اجازه به فيلمساز براي حفظ ابعاد شخصيت ها درسته ؟ و به قضاوت «بي اعتقادي» و «حقارت» فيلمساز ميرسيم؟!
0 1
پاسخ

ايمان بيات فر يكشنبه 22 بهمن 1396 ارادت پويان عزيز
به لحاظ شناخت و رفاقتي که طي اين سال‌ها از تو‌ دارم طبعاً اين کامنت با الفاظي مثل مزخرفات و فاجعه شروع نخواهد شد البته که اگر رفاقت ما هم ميان نبود، اصولاً نبايد به جاي نظر شخصي از معيار نامردي استفاده کرد و فيلمي را شست و کنار گذاشت....
بگذريم پويان اساساً تا حدودي همه ما مفهوم فيلم را مي شناسيم، بنظر تو با اين موضوع فيلم حاضر چه در قالب فيلم‌نامه چه در قالب کارگرداني بهترين خروجي را دارد؟
پاسخ من که فيلم را نپسنديده‌ام مطلقا منفي است.
اساسا کارگردان و نويسنده ما مدل عاشقي کردن کاراکترهايش يا مدل اعتراض آن ها يک ما به ازاي واحد داشته و کمي بي تجربه نشان مي دهد. جدا از اينکه لحن دکوپاژش هم يکجور رويش مانده و نتوانسته در قالب يک فيلم داستاني بروز و يا منطبق شود. بطور خاص وقتي مي توان جاي دوربين را در زير زمين پيدا کرد براي چه از يک لنز تله استفاده کنيم و از سوژه فاصله بگيريم (سکانس مواجه برادر دختر و پدر و معشوقه)
براي مهدويان نسبت به سريالش در اين سال ها جهشي واضح مشاهده نمي شود.
0 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز