راهنمای كشف فیلم‌های خوب ترسناك در سال 2017

ما در جهان ترسناكي زندگي مي‌كنيم كه بي‌ثبات‌تر از هر فيلم داستاني وحشتي است. اين اواخر هم كه فيلم «برو بيرون» جوردون پيل روح تازه‌اي به اين ژانر دميده است. داستان طعنه‌آميز پيل درباره مرد سياه جواني كه اولين ملاقاتش با خانواده سفيدپوست نامزدش ناخوشايند و ناراحت‌كننده است يكي از آن قصه‌هايي است كه به ندرت در ژانر وحشت يافت مي‌شود و تبديل به هيت تجاري و فيلم موردعلاقه منتقدان شد. 

7فاز: سال 2017 چند فيلم در ژانر هارور اكران شده‌اند كه برخلاف بسياري از فيلم‌هاي اين ژانر كه فقط در گيشه و پيش مخاطبان نوجوان موفق‌ هستند توانستند نظر منتقدان را هم جلب كنند. گاردين در مطلبي عوامل موفقيت اين فيلم‌ها را بررسي كرده است

سياسي شويد و ترس‌هاي بزرگ از مخاطب‌تان بگيريد. قوانين جديدي براي فيلم‌هاي ژانر وحشت وضع شده است. جيسون بلوم تهيه‌كننده‌اي است كه پشت آثار وحشت منتقدپسندي مانند «برو بيرون»، «شكاف» و «تطهير» قرار دارد. فيلم‌هايي كه هم در گيشه موفق بودند و هم مخاطبان جدي ژانر را راضي كردند. طبق تجربيات او به فرمول‌هاي موفقيت فيلم‌هاي وحشت در قرن بيست‌ويكم مي‌توان رسيد. بنظر مي‌رسد زمان فيلم‌هاي وحشت فرا رسيده است. بعد از يك دوره ركود در اوايل دهه قرن بيست‌ويكم، وقتي اين ژانر با فيلم‌هاي به دردنخور و سطحي و مبتذل عذاب‌آور اشباع شده بود، چند سال گذشته بازيابي مجدد سينماي هارور بوده است. فيلم‌هايي خلاقانه، متفكرانه و هوشمندانه و از همه مهم‌تر با فهرست متنوعي از المان‌هاي ترسناك: مي‌توانستيد از ميان آنها براي نمونه فيلم ماورالطبيعه خارق‌العاده «او تعقيب مي‌كند(it follows)» ساخته ديويد رابرت ميچل را انتخاب كنيد يا فيلم ترسناك و خفقان‌آور درجه يك «بابادوك» يا آن فيلم «اتاق سبز» سرخوشانه‌اي كه پانك‌هاي كثيف را روبه‌روي نئونازي‌ها قرار مي‌دهد يا كارهاي دلپذير با جهان تاريك بن ويتلي. 

به هر حال ما در جهان ترسناكي زندگي مي‌كنيم كه بي‌ثبات‌تر از هر فيلم داستاني وحشتي است. اين اواخر هم كه فيلم «برو بيرون» جوردون پيل روح تازه‌اي به اين ژانر دميده است. داستان طعنه‌آميز پيل درباره مرد سياه جواني كه اولين ملاقاتش با خانواده سفيدپوست نامزدش ناخوشايند و ناراحت‌كننده است يكي از آن قصه‌هايي است كه به ندرت در ژانر وحشت يافت مي‌شود و تبديل به هيت تجاري و فيلم موردعلاقه منتقدان شد. ريويونويس‌ها جار و جنجال زيادي سر تصوير شيطنت‌آميز و زيركانه‌اي كه فيلم از تبعيض‌نژادي‌ سفيدپوست‌هاي ليبرال به پا كردند در حالي كه مخاطبان هم مشتاقش بودند و براي فيلمي با بودجه ساخت 4.5 ميليون دلار فروش 200 ميليون دلاري رقم زدند. 

البته آنهايي كه با كمپاني پشت فيلم «برو بيرون» آشنا بودند كمتر از اين ميزان موفقيت تعجب كردند. كمپاني بلومهاوس در زمان خودش استاد ساخت فيلم‌هاي وحشت بود و سري فيلم‌هاي كم‌بودجه‌اي توليد مي‌كرد كه نصف مردم كره زمين را به وحشت مي‌انداختند. آنها پشت سري فيلم‌هاي «موذي»، «تطهير» و «فعاليت‌هاي ماورالطبيعه» هستند و قدرت‌شان با تصميم براي احياي كارنامه ام.نايت شيامالان افزايش هم پيدا كرد كه فيلم «شكاف» او اوايل سال اكران شد و موفق هم بود. سعي كرديم پنج فرمول موفقيت فيلم‌هاي وحشتي را كه جيسون بلوم تهيه‌كننده‌شان بوده كشف كنيم. فيلم‌هايي كه تا به حال بهترين آثار سينماي وحشت در قرن بيست‌ويكم بوده‌اند. خود بلوم مي‌گويد: «اگر اين پنج قانون را رعايت كنيد ضمانت مي‌كنم كه فيلم‌تان در ژانر وحشت موفق شود. اگر نشد عليه من شكايت كنيد!»

كاري كنيد تازه بنظر بيايد
اين قانون از هر چيز ديگري در ساخت فيلم وحشت مهم‌تر است. فيلم‌تان بايد تازه، سرحال و متفاوت باشد. براي مثال فيلم موفق «برو بيرون» را در نظر بگيريد: تصور ساختن فيلمي در اين ژانر درباره نژادها هيچ‌وقت به ذهن كسي خطور نكرده بود. اين قصه شبيه هيچ روايت ديگري نيست كه مردم در فيلم‌هاي وحشت ديده باشند و به همين دليل هم بين مردم موفق مي‌شود و سروصدا مي‌كند.

خلق چيزي اريجينال البته در گفتار خيلي ساده‌تر از عمل است. در حالي كه مطرح كردن ايده منحصر به‌فرد سخت نيست اما قطعا اينكه هم منحصر‌به‌فرد باشد و هم خوب كار دشواري است. فروش فيلم «تطهير» روي كاغذ تقريبا غيرممكن بود. ساده است كه الان به عقب برگرديم و بگوييم ايده اينكه در طول 12 ساعت هر جرم و جنايتي آزاد شود خيلي واضح است اما همين ايده مي‌تواند به شيوه‌هاي گوناگوني ساخته شود كه از ميان آنها فقط يكي درست است. به همين دليل نوشتن اين فيلمنامه سه سال طول كشيده. 

آن را دقيق بسازيد
فيلم‌هاي وحشت بايد اين حس را به شما بدهند كه دقيق و درست هستند. بخصوص به اين دليل كه اولين نفري كه وارد سالني مي‌شود كه فيلم وحشت در آن به نمايش درآمده زير 25 سال دارد. پس بايد كاري كنيد همه چيز واقعي و آشنا و متناسب با زندگي آدم‌هايي باشد كه روي پرده به تصويرشان مي‌كشيد. فيلم‌هاي وحشت قرن بيست‌ويكم از سياسي بودن‌شان منتفع مي‌شوند. جان كارپنتر سنت خوبي را شروع كرد كه فيلم‌هايش در ژانر وحشت تم سياسي داشته باشند. در حال حاضر دنيا جاي ترسناكي است. درنتيجه براي فيلم‌هاي اين ژانر زمين باروري شده است. اين روزها فيلم‌هايي مي‌بينيم كه اثر به قدرت رسيدن ترامپ در آنها مشخص است. البته كه هنر زمان مي‌برد ولي حالا بيش از صد روز از آغاز به رياست‌جمهوري ترامپ گذشته است و اين روزها در فيلمنامه‌ها به شيوه جذابي دارند خودشان را نشان مي‌دهند. البته بلوم مي‌گويد: «ترجيح مي‌دادم هنر ضعيف‌تر و رييس‌جمهور بهتري داشتيم.» 

از صداهاي متنوع استفاده كنيد
جوردون پيل آفريقايي-آمريكايي است. ام.نايت شيامالان هندي-آمريكايي است. اين روزها تعداد كارگردانان زني كه در ژانر وحشت فيلم مي‌سازند هم بيشتر شده. اگر گو‌ش‌تان را براي شنيدن آنچه ديگران را مي‌ترساند، ديگراني كه شبيه شما نيست و از نژادهاي ديگري هستند، باز كنيد فيلم‌هاي بهتري ساخته مي‌شوند. ديگراني كه جنسيت متفاوتي دارند. اين روزها تماشاگران فيلم‌ها گستره وسيع و متنوع‌تري به نسبت گذشته هستند با اين حال هنوز هم سينما در تسخير مردان سفيدپوستي است كه فيلم مي‌سازند. 

فراموش نكنيد: فيلم وحشت هم اثر هنري است
اگر فيلمنامه «برو بيرون» را به 99 نفر ديگر مي‌دادند احتمالا هيچ‌كدام چنين فيلمي تحويل نمي‌دادند. جوردن پيل لحن فيلمنامه را خيلي خوب گرفت و آن را كامل به تصوير كشيد. شما به بازيگران خوب، شخصيت‌هاي خوب و قصه‌هاي خوب براي يك فيلم وحشت نياز داريد. فيلم وحشت هم مثل درام مي‌تواند يك اثر سينمايي خوب يا مزخرف از كار دربيايد. براي اينكه فيلم وحشت يك اثر هنري بزرگ شود نياز به هنرمند بزرگ دارد. اگر هيچكاك امروز زنده بود چه فيلمي مي‌ساخت؟احتمالا فيلمي مانند «برو بيرون». 

هر چه پول بيشتر باشد، مشكلات بيشتر مي‌شود
فيلم وحشت بايد با بودجه متناسبي ساخته شود. اين كار باعث مي‌شود از پارامترهاي خلاقانه‌اي استفاده كنيد كه قصه را با آن بهتر مي‌توانيد تعريف كنيد. تماشاگر نمي‌خواهد فيلم ابرقهرماني كمپاني مارول را با بودجه كم ببيند اما براي ژانر وحشت پول كمتر، بهتر است. وقتي پول لازم براي كارهاي گرافيك كامپيوتري نداشته باشيد، كارگردان مجبور مي‌شود روي بخش مهم‌تر فيلم يعني قصه و بازي‌ها تمركز كند. يك فيلم با ظاهر خوب ولي روايت و بازيگران بد تماشاگر نخواهد داشت. 

فيلم‌هاي ترسناك برتر 2017
......
برو بيرون(get out)
كارگردان: جوردن پيل

بازيگران: آليسون ويليامز، دنيل كالويا

امتياز در imdb: 7.9 از 10

امتياز در متاكريتيك: 84 از 100

اين فيلم وحشت كه اولين اثر كارگردانش است، روحي تازه به اين ژانر دميده. جوردن پيل با همين فيلم جزو استعدادهاي كارگرداني معرفي شده. «برو بيرون» درباره يك زوج جوان از نژادهاي مختلف است كه با خانواده اسرارآميز زن ملاقات مي‌كنند. فيلم اولين‌بار در جشنواره ساندنس به نمايش درآمد و عليرغم بودجه كم 4.5 ميليون دلاري‌اش در سرتاسر جهان 206 ميليون دلار فروخت. مي‌گويند ايده اصلي فيلم تحت‌تاثير فيلم كلاسيك «چه كسي براي شام مي‌آيد؟» است. منتقدان فيلم را تحويل گرفتند و آن را اثري «بامزه، ترسناك و تفكربرانگيز» خوانده‌اند. فيلمي كه از نظر تكنيكي آنقدر قوي است كه انگار توسط يك كارگردان ماهر و زبردست ساخته شده.  فيلم هم از نظر بصري و هم روايت پر از شگفتي است و ترس در اين فيلم زماني به سراغ‌تان مي‌آيد كه انتظارش را نمي‌كشيد و رازهاي فيلم هم جسورانه‌تر از آن هستند كه بتوانيد پيش‌بيني‌شان كنيد. 

خام
كارگردان: جوليا دوكورنو

بازيگران: گارانس مارير، الا رامپف

امتياز در imdb: 7.6 از 10

امتياز در متاكريتيك: 81 از 100

بعد از جنيفر كنت كه با فيلم «بابادوك» نشان داد زنان هم در عرصه ساخت فيلم‌هاي وحشت مي‌توانند حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشند، جوليا دوكورنو، فيلمساز فرانسوي منتقدان را با ژانر وحشت آشتي داد. فيلم داستان زندگي يك گياهخوار است كه وارد كالج مي‌شود اما با خواهرش كه در كلاسي بالاتر از او درس مي‌خواند وارد ماجرايي مي‌شود كه تمايلش را به گوشت خام نشان مي‌دهد. فيلم به طرز ترسناكي غم‌انگيز و خشن است. طوري روايت مي‌شود كه در دل داستان غرق مي‌شويد. و البته در نمادپردازي بسيار قوي عمل مي‌كند. جوليا دوكورنو فيلم وحشت منحصربه‌فردي ساخته كه از خيلي جهات در كارگرداني‌اش مردانه بنظر مي‌رسد. فيلم جايزه فيپرشي جشنواره كن را از آن خودش كرد. فيلمي كه بودجه ساختش كمتر از 4 ميليون دلار بود. منتقدان فيلم را الهام‌گرفته از كارهاي ديويد لينچ و ديويد كراننبرگ مي‌دانند و معتقدند اعتمادبه نفس كارگردان بخصوص براي فيلم اولش ستودني است.

شكاف
كارگردان: ام.نايت شيامالان 

بازيگران: جيمز مك‌آووي، آنا تيلور جوي

امتياز در imdb: 7.4 از 10

امتياز در متاكريتيك: 62 از 100

كيسي، مارشا و كلر سه دوست دبيرستاني هستند كه توسط دنيس مرد جواني كه دچار اختلال شخصيتي است و در حقيقت 32شخصيت دارد گروگان گرفته مي‌شوند. كاراكترهاي بخش تاريك وجود دنيس مي‌خواهد دخترها را به قتل برساند ولي يكي از آنها با كشف كاراكتر كودك روشن او مرگ‌شان را به تعويق مي‌اندازد. شيامالان نامزد دو جايزه اسكار كه در دهه نود با فيلم «حس ششم» به شهرت رسيد بعد از مدتي كه فيلم‌هايش با استقبال روبه‌رو نمي‌شدند با «شكاف» توانست دوباره دل طرفداران ژانر وحشت را به دست بياورد. منتقدان شيامالان «شكاف» را در اوج كارنامه‌اش ارزيابي مي‌كنند كه توانسته تم‌هاي مختلف را چفت‌وبست‌دار كنار هم قرار دهد و به عناصر بصري اجازه بدهد كه خيلي جاها به جاي ديالوگ‌ها قصه را جلو ببرند. چرخش نهايي فيلم هم حيرت‌انگيز است و البته وعده مي‌دهد كه منتظر قسمت بعدي آن هم باشيد.
.......
اين مطلب قبلا در هفت صبح كار شده است

صوفيا نصرالهي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط









































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز