گزیده نظرات منتقدان درباره «پرسونال شاپر/خریدار شخصی» اولیویه آسایاس

گاردين- پيتر بردشاو: فيلم تازه اوليويه آساياس آن فرياد جنون آميز خالصي را كه مدت‌ها در كن منتظرش بوديم با خود به همراه آورد، اگرچه در اولين نمايشش آن عده‌اي تماشاگر حوصله‌سربر سنت «هو» كردن فيلم‌هاي بسيار خوب در اين فستيوال را ادامه دادند. 

7فاز:
گاردين- پيتر بردشاو:
فيلم تازه اوليويه آساياس آن فرياد جنون آميز خالصي را كه مدت‌ها در كن منتظرش بوديم با خود به همراه آورد، اگرچه در اولين نمايش آن عده‌اي تماشاگر حوصله‌سربر سنت «هو» كردن فيلم‌هاي بسيار خوب در اين فستيوال را ادامه دادند. «خريدار شخصي» آن نيروي حيات‌بخش برانگيزاننده غيرقابل‌توصيفي را براي من با خود داشت كه پيش از آن با تماشاي «شكستن امواج» لارس فون تريه تجربه‌اش كرده بودم. اين درواقع بهترين فيلم آساياس پس از مدتي طولاني است، و بهترين اجراي استوارت تا به حال. فيلم به ژانر بخصوصي تعلق نمي‌گيرد و همين كليد شدت ترسناك بودن آن است. استوارت در نقش مورين ظاهر شده، يك آمريكايي جوان در پاريس كه به عنوان يك خريدار شخصي و دستيار كايرا، يك طراح و سوپرمدل آلماني شديدا پرمطالبه به كار گماشته شده است. اما همه داستان اين نيست، مورين همينطور يك مديوم است كه سعي دارد با برادر دوقلوي از دنيا رفته‌اش، لوئيس ارتباط برقرار كند. اجراي كريستن استوارت پر از نكات و جزئيات جالب است: او خونسردي و اعتماد به نفس فردي بسيار باكفايت، تيز و جوان را دارد، با اين حال در بروز احساسات خود به راستي باورپذير و تكان‌دهنده رفتار مي‌كند. آساياس با «خريدار شخصي» بي‌پرواي خود، هيجان را به فستيوال آورد.

امپايرآنلاين - اولي ريچاردز: هيچ جنبه‌اي از آخرين فيلم اوليويه آساياس كاملا آشكار نمي‌شود. به عنوان يك داستان اشباح، فيلم ميان عميقا مورموركننده بودن و تقريبا به گونه اي مضحك خنده‌داربودن در نوسان است. به عنوان يك تريلر معمايي شما را در جاده‌اي وحشت‌آور اما به سوي مقصدي معلوم و مشهود مي‌برد. و در آخر چندين پايان‌ نسبتا باز مي‌شود برايش متصور بود. با اين حال، با وجود همه نارضايتي هايي كه از جزئيات آن بوجود مي‌آيد، اتمسفرش به قدري غليظ و كاراكتر اصلي‌اش به قدري قدرتمند است كه نقص‌هاي آن اگر نه فراموش‌شدني اما قابل بخشش هستد. استوارت با اين فيلم نشان داد كه حالا يكي از كنجكاوي‌برانگيزترين بازيگران زن نسل خود است.

نيويوركر - آنتوني لين: چقدر خوب مي‌شد اگر در جلسه‌اي كه آساياس ايده اصلي اين فيلم خود را مطرح كرد حضور داشتيم. "درسته، اون يه خريداره، اما همين‌طور يه مديوم، خب؟ اون منتظره كه از برادر مرده‌اش بشنوه. و بعدش يه معماي قتل كثيف مياد وسط. و يه عالمه ماجرا با آي‌فون‌ها. پس اين اساسا يه فيلم بوتيك فشن/خانه طلسم‌شده/اسلشر ئه كه داستانش بيشتر در پاريس و لندن مي‌گذره." نتيجه يكي از عجيب‌ترين فيلمهايي است كه از زمان «Surf Nazis Must Die» (1987) روبه‌روي چشمان سينمادوستان قرار گرفته است. شما مي‌بايست به زمان «پولترگايست» ( (1982) و تصوير دختركي نشسته مقابل تلويزيون برفكي و خيره به آن بازگرديد تا چيزي را به اندازه سكانس‌هاي تلفن همراه در «خريدار شخصي» برانگيزاننده و عجيب و غريب بيابيد. آن‌ها شما را با خيالاتي ناراحت‌كننده تنها مي‌گذارند: آيا مي‌‍شود يك نفر از دنياي آنسوي گورها هك شود؟ شرارت اين بدخواه دقيقا تا چه اندازه است؟

ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط























































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز