گزیده نظرات منتقدان درباره «سكوت» مارتین اسكورسیزی

هاليوود ريپورتر- تاد مك‌كارتي: مارتين اسكورسيزي در درام تازه خود با بازي اندرو گارفيلد و آدام درايور، در ژاپن قرون وسطي با افكار دائم خود درباره مذهب گلاويز شده و آن‌ها را به زمين مي‌كوبد. 
7فاز:
هاليوود ريپورتر- تاد مك‌كارتي:
مارتين اسكورسيزي در درام تازه خود با بازي اندرو گارفيلد و آدام درايور، در ژاپن قرون وسطي با افكار دائم خود درباره مذهب گلاويز شده و آن‌ها را به زمين مي‌كوبد. در طي دهه‌ها، كشمكش با باور مذهبي، و گاها عظمت و درخشش آن يك شيفتگي مدام نزد كارگردانان مهمي چون جان فورد، لئو مك‌كري، فرانك بورزاگ و سيسيل بي. دميل در هاليوود تا كارل دراير، اينگمار برگمن ، روبر برسون و به شيوه‌اي خلاف جهت مرسوم، لوئيس بونوئل در سطح بين‌الملل بوده است. با اين وجود در مدت اخير، سواي از فيلمسازي درباره مسئله ايمان براي گروه مخاطب هدف، كه از دل آن هنوز كارگردان مؤلف شناخته‌شده‌اي برنخاسته است،  مذهب به مثابه موضوعي تكرارشونده و جدي از پرده نمايش سينماهاي آمريكا محو شده است، به جز در كارهاي خاصي از مل گيبسون و مارتين اسكورسيزي. در «سكوت»، اسكورسيزي متمركزترين و جست و جوگرترين  كاوش خود را در اين باره كه پيش از اين به شكلي توأما واضح و مبهم نيروي محركه‌ بسياري از فيلم‌هايش بوده به ثمر رسانده است.
 
سينه‌وو-  جوزف والش: خواست خداوند، يا احتياج به آن در قلب «سكوت» ساخته مارتين اسكورسيزي در اقتباس از رمان سال 1966 نويسنده ژاپني، شوساكو اندو آرميده است. اين داستاني است متفكرانه و خاموش با نقاط جالب‌توجه‌اي از خلسه خشونت‌بار (به معناي واقعي كلمه) كه قاب سه لوحي فيلم‌هاي اسكورسيزي درباره ايمان را پس از «آخرين وسوسه مسيح» و «كوندون» كامل مي‌كند. اسكورسيزي همچنين نقش كشيش را بازي كرده و «سكوت» را انباشته از پيكرنگاري‌هاي مذهبي مي‌كند و فيلمي سخت‌گيرانه را كه پرسش‌هاي پيچيده‌اي طرح مي‌كند پيش چشم تماشاگرانش قرار مي‌دهد.
 
 فيلم‌استيج- نيك نيومن: آن دقايقي كه «سكوت» به تسخير الهيات يا هذيان‌هاي سباستيائو درمي‌آيد در اوج‌ترين حالت خود است و همچنين تاثيرگذارتر، چراكه فيلم در اين زمان لحن بي‌ثبات‌تري پيدا مي‌كند و انگار كه اختيار از كف مي‌دهد. اگر مايليد مي‌توانيد صداي مسيح را بر روي موسيقي متن فيلم مسخره‌ كنيد يا در آغوشش بكشيد؛ حضور او غيرقابل‌انكار است، ولو از آسمان يا از درون برآيد، و اظهارنظرات كلي درباره‌اش كم و بيش بي‌معنا خواهد بود. بنابراين دقيقا نمي‌دانم چه واكنشي به اين كار كه ظرفيت اين را داشته  كه همزمان فيلمي قاطع درباره نداي روحاني يا گاهي اوقات تركيبي سست از عقايد باشد داشته باشم.  به قدر كافي قادر به بروز دادن چيزي نيستم، اما هنوز نمي‌توانم احساساتي را از خود دور كنم، به علاوه اينكه تقريبا بطور كامل مطمئن هستم كه بدون رهايي يافتن از تاثير چند لحظه نهايي و تصوير آخر فيلم به گور خواهم رفت. 
 
گاردين- پيتر بردشاو: «سكوت» خالي از نقص نيست. شايد بهتر بود جاي ستاره‌هايش، اندرو گارفيلد و آدام درايور عوض شود تا بدين گونه تاكيد بيشتري بر روي درايور به عنوان بازيگري قدرتمند  گذاشته مي‌شد. اگرچه شخصيت سينمايي پسرانه گارفيلد هم در اينجا خاصيتي شبح‌زده و پيچيده پيدا كرده است. يك چيز نسبتا هرز در لحظاتي كه كشيشي تصوير مسيح را در خود مي‌بيند وجود دارد. با اين حال با پرداختي غني و جاه‌طلبانه و همچنين يك ابهت دراماتيك واقعي، فيلم اسكورسيزي، مصيبت انجيل‎‌نويسان مسيحي را با استقامت، جديت و ذوقي قابل‌مقايسه با ديويد لين مورد خطاب قرار مي‌دهد.  آيا سخنراني عمومي از ايمان از معامله‌اي پنهاني با خالقي خاموش مهم‌تر است؟ اين پرسشي است كه اسكورسيزي در آخرين ساخته خود آن را بر لبه‌‌اي تيز به پيش مي‌برد.
ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط



















































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز