راهنمای جنبش‌های سینمایی - بخش چهاردهم: موج نوی استرالیا (1985-1975)

اگر "مكس ديوانه: جاده خشم" جورج ميلر را ديده باشيد شمه‌اي از حال و هواي سينماي استراليا در اواخر دهه 70 را (با چشم‌پوشي ازCGI ) درك خواهيد كرد؛ سينمايي كه مي‌توانست سرد, سفسطه‌آميز, كاركتر محور و غيرعادي باشد و فيلم‌هايش غالبا مدت زمان 2 ساعته داشته باشند. 
امپاير:
فيلمسازان مهم:
بروس برسفورد, فيليپ نويس, گيليان آرمسترانگ, جورج ميلر, پيتر وير, فرد شپيسي
 
چيست؟ علي رغم ساختار ظاهري اوليه موج نوي استراليا, اين جنبش تنها درباره مردان همسر آزار نبود. كارگرداناني مثل بروس برسفورد (سواي مخلوق هميشه مست او, بري مك‌كنزي) و دانش‌آموختگان مدرسه جديدالتاسيس فيلم, تلويزيون و راديو استراليا از جمله فيليپ نويس, گيليان آرمسترانگ و كريس نونان خون تازه‌ انرژي و استعداد را به رگ‌هاي صنعت فيلمسازي تزريق كردند. رضايت و سرخوشي كمابيش پايدار اين دوره به آنان اجازه داد كه در كشور خدا (لقب كشور استراليا و كشورهاي ديگري مثل اسكاتلند.م) و زير نور طبيعي فيلمبرداري كنند. هيچ رويه تجاري متداولي وجود نداشت –بعضي‌ها مثل پيتر وير به چشم‌اندازهاي امپرسيونيستي روي كردند و بعضي ديگر هم رئاليسم را برگزيدند - و محل وقوع داستان‌ها از ويران‌شهرهاي ساي-فاي (مكس ديوانه) شروع مي‌شد و به اتاق‌هاي خبر بن هكت گونه ("اخبار آينده" فيليپ نويس) و مدرسه شبانه‌روزي دخترانه مربوط به قرن نوزدهم (پيك‌نيك در هنگينگ راك) مي‌رسيد. كشوري كه از سال 1900, سه سال پيش از "سرقت بزرگ قطار" ادوين اس پورتر, سينما داشت بار ديگر با تمام قوا بازگشته بود.
اگر "مكس ديوانه: جاده خشم" جورج ميلر را ديده باشيد شمه‌اي از حال و هواي سينماي استراليا در اواخر دهه 70 را (با چشم‌پوشي ازCGI ) درك خواهيد كرد؛ سينمايي كه مي‌توانست سرد, سفسطه‌آميز, كاركتر محور و غيرعادي باشد و فيلم‌هايش غالبا مدت زمان 2 ساعته داشته باشند. بين سال‌هاي 1970 تا 1985 سينماي استراليا 400 عنوان فيلم توليد كرد, فيلم‌هايي كه گاهي اوقات از كارهاي نويسندگاني مثل توماس كنلي (مناجات جيمي بلك‌اسميث), جوآن ليندزي (پيك‌نيك در هنگينگ راك) و گابريل كري و كتي لت (حزن بلوغ يا "پيبيز") تاثير مي‌گرفتند و در خارج از مرزهاي كشور سر و صدا راه مي‌انداختند و عرصه را براي ورود بازيگراني مثل مل گيبسون, سم نيل, جودي ديويس و جكي ويور به مركز توجه باز مي‌كردند.
 
فيلم‌هاي مهم: بيداري در وحشت (1971), ماشين‌هايي كه پاريس را خوردند (1974), پيك‌نيك در هنگينگ راك (1975), مهماني دون (1976), سرود جيمي بلك اسميت (1978), اخبار آينده (1978), مكس ديوانه (1979), بركر مورانت (1980), حزن بلوغ (1981), گاليپولي (1981)
 
بر چه چيز تاثير گذاشت؟ مد مكس نقطه شروع براي ساي‌-فاي‌هاي آينده از "دنياي آب" تا "ترميناتور" بود و DNA آلوده فيلم‌هايي مثل "بيداري در وحشت" بعدها به "وولف كريك" و فيلم‌هايي از اين دست هم سرايت كرد.
 
نكته: مد مكس با بودجه 400هزار دلاري جورج ميلر كه درآمد ذخيره او از طبابت بود‌ توانست ركورد بيشترين سود حاصل از فروش را به مدت بيست سال و تا اكران " جادوگر بلر" از آن خود كند.
 
چه بايد گفت: "فيلمبرداران بزرگ استراليايي مثل دين سملر و راسل بويد با نور طبيعي صحنه, نقاشي‌هاي باشكوهي را خلق كردند."
 
چه نبايد گفت: "روز بخير شيلا, مي‌خواهي روي آن صخره عجيب و غريب ناهار بخوريم؟"
ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط
























































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز