گزیده نظرات منتقدان درباره «بی‌اف‌جی/ غول بزرگ مهربان» استیون اسپیلبرگ

گاردين- پيتر بردشاو: اشاره به اين كه غول بزرگ مهربان ستاره فيلم «بي‌اف‌جي» است به نظر بي‌فايده است. اما انتخاب بازيگر هرگز از اين مهم‌تر نبوده است. يك اجراي متمايز، خاص و اغواكننده  از مارك رايلنس چيزي است كه فيلم را به آنچه هست تبديل مي‌كند. رايلنس به شكل حيرت آوري دگرگون شده و تا حد غول پيكر شدن توسط تكنولوژي تصويربرداري كه مرحله بعدي در فيلمسازي فانتزي است پيش رفته: تماشاي جزئيات مختص به او و بيان گري صورتش چيزي حيرت آور است.
7فاز:
فيلم استيج- روري اوكانر
: اين اولين همكاري استيون اسپيلبرگ با فيلمنامه‌نويس قديمي‌اش مليسا متيسون از زمان «اي‌.تي» است كه همچنين 34 سال پيش به اكران سينماها درآمد، اما همچنين اولين فيلم خانوادگي لايو-اكشن او پس از «پارك ژوراسيك» به حساب مي‌آيد. هواداران آن تخيل مشهور در سطح جهاني اميدوار خواهند بود كه چند قطره‌اي از آن ته بطري باقي مانده باشد، با اين حال ساخته اسپيلبرگ را به سختي تماشا نخواهيد كرد، و اين بايد مايه آسودگي بسياري باشد؛ همه ما جايي در برنامه كريسمس براي آن خالي خواهيم كرد. فيلم اسپيلبرگ فقط در نتيجه گيري كلي از قسمت‌هاي تزئين شده زياد خود ناكام مي‌ماند.
 
ايندي واير- اريك كوهن: «بي‌اف‌جي»  به همراه بچه‌اي كك و مكي در ماجراجويي خارق‌العاده‌اش تركيب شده با افكت‌هاي سرگيجه‌آور و احساسات، همان اسپيلبرگ ضربدر صد است و احتمالا تماشاگراني كه فقط به دنبال همين هستند را راضي مي‌كند. اما اين وارياسيوني سبك‌تر از فرمول «اي.تي» است، به شكلي متاثركننده دوست داشتني بي آنكه نيازي به قدم گذاشتن در قلمرو الهام بخش ديگري داشته باشد. فيلمي همه‌پسند از يكي از بزرگترين همه‌پسندهاي دنيا، فيلمي كه كارش را به خوبي به پايان مي‌رساند و نه بيشتر. البته كه اسپيلبرگ داستان‌گوي برجسته هاليوودي عصر ما باقي مي‌ماند، كسي كه توانايي‌اش در خلق لحظات مهيج و تكان دهنده در هر حركت دقيق دوربين‌اش نمايان مي‌شود. «بي‌اف‌جي» ثابت مي‌كند كه او در اوج قدرت خود به سر مي‌برد، حتي اگر متريال در اختيارش كاملا در يك سطح با او قرار نگيرد.
 
گاردين- پيتر بردشاو: اشاره به اين كه غول بزرگ مهربان ستاره فيلم «بي‌اف‌جي» است به نظر بي‌فايده است. اما انتخاب بازيگر هرگز از اين مهم‌تر نبوده است. يك اجراي متمايز، خاص و اغواكننده  از مارك رايلنس چيزي است كه فيلم را به آنچه هست تبديل مي‌كند. رايلنس به شكل حيرت آوري دگرگون شده و تا حد غول پيكر شدن توسط تكنولوژي تصويربرداري كه مرحله بعدي در فيلمسازي فانتزي است پيش رفته: تماشاي جزئيات مختص به او و بيان گري صورتش چيزي حيرت آور است. آميخته به شجاعت و لطافت، كارگردان يك افسانه اسپيلبرگ-بي‌اف‌جي ساخته كه اشاراتي هم به غول خودخواه اسكار وايلد و جك و لوبياي سحرآميز دارد. پيش از آن اين سوال برايم پيش آمد كه آيا اسپيلبرگ مي‌تواند كاملا به مركز تاريك نامهربان و خصومت آميز نوشته رولد دال پاسخ دهد، آن كثيفي سرخوشانه كه بچه ها دوستش دارند و باعث برهم زدن آرامش والدين‌شان مي‌شود، بخصوص زماني كه جزئيات آن را با داستان‌هاي دال براي بزرگسالان مقايسه مي‌كنند. بايد بگويم نسخه كمتر آمريكايي شده وس اندرسون از «آقاي روباه شگفت انگيز» روي هم رفته فيلم جذاب‌تري است.
 
هاليوود ريپورتر- تاد مك‌كارتي: منبع اقتباس، كتاب رولد دال به نظر جفت بيش از اندازه مناسبي براي كارگردان است، از آن نظر كه داستانش بر يك بچه، در اين مورد سوفي (روبي بارنهيل) تمركز دارد كه تنها عامل آرامش‌اش در يتيم‌خانه خواندن است. برخلاف «اي.تي» كه همچنين توسط متيسون نوشته شده بود، بديهي بودن دغدغه‌هاي فيلم تازه با كاراكترها يا سوژه‌هاي ديگر همراه نمي‌شود و در نتيجه آن همه چيز در سطح باقي مي‌ماند. اين فيلمي فاقد لايه‌ها و مفاهيم دروني است. برعكس، اين فيلم كارگردان را در حالتي محزون و متفكر، كمتر مجذوب سينماي محرك و بيشتر منعكس كننده چيزي كه به نظر بيش از همه براي او اهميت دارد نشان مي‌دهد: روياها، و توانايي به حقيقت پيوند دادن آن‌ها.
ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط


































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز