گزیده نظرات منتقدان درباره «او» پل ورهوفن

گاردين- ژان بروكس: فيلم تازه پل ورهوفن، «او» يك كمدي سياه خشمگين است، آتش‌زا و مرگ آور: فيلمي كه با يك تجاوز جنسي آغاز شده و سپس خون ريخته شده در جريان يك شام در رستوراني مجلل را پاك مي‌كند. از اين ايده استقبال كنيد كه فيلم در دستان ورهوفن در جاي امني به سر مي‌برد. اين كارگردان براي گيج كردن تماشاگرانش به خود مي‌بالد، حتي شايد گيج كردن خودش. ايزابل هوپر شايد در اين فيلم جنون‌آميزترين اجرايش تا كنون را به نمايش گذاشته، فيلمي كه بطور جسورانه‌اي در محدوده لحن خود بالا و پايين مي‌پرد، از هارورهاي قيرگون تا هجويه‌هاي شيطاني و كمدي‌هاي محلي را زيگ‌زاگ‌گونه طي مي‌كند و سپس به نقطه آغاز خود باز مي‌گردد.
7فاز:
گاردين- ژان بروكس: فيلم تازه پل ورهوفن، «او» يك كمدي سياه خشمگين است، آتش‌زا و مرگ آور: فيلمي كه با يك تجاوز جنسي آغاز شده و سپس خون ريخته شده در جريان يك شام در رستوراني مجلل را پاك مي‌كند. از اين ايده استقبال كنيد كه فيلم در دستان ورهوفن در جاي امني به سر مي‌برد. اين كارگردان براي گيج كردن تماشاگرانش به خود مي‌بالد، حتي شايد گيج كردن خودش. ايزابل هوپر شايد در اين فيلم جنون‌آميزترين اجرايش تا كنون را به نمايش گذاشته، فيلمي كه بطور جسورانه‌اي در محدوده لحن خود بالا و پايين مي‌پرد، از هارورهاي قيرگون تا هجويه‌هاي شيطاني و كمدي‌هاي محلي را زيگ‌زاگ‌گونه طي مي‌كند و سپس به نقطه آغاز خود باز مي‌گردد. اين فيلمي درگيركننده براي اختتاميه جشنواره فيلم كن بود. اگر تماشاگران فكر مي‌كردند با پاياني لطيف و تصديق‌كننده از سالن بيرون مي‌روند بهتر بود دوباره فكر كنند. آن‌ها در تاريكي نشستند و يك سيلي در گوش دريافت كردند، يك فتنه‌انگيزي پر سر و صدا.
 
ورايتي- گاي لاج: شما هرگز يك فانتزي انتقام از تجاوز شبيه به «او» را نديده‌ايد، دست كم به اين دليل كه اين اجزاي ژانرفرعي، تجاوز، انتقام و فانتزي هيچ وقت پيش از اين به شكل اعجاب‌انگيزي نظم تازه‌اي نيافته بودند. ميشل (ايزابل هوپر) به تلخي در ميانه داستان «ال» به دوستش آنا (آن كانسايني) مي‌گويد: "شرم احساس به اندازه كافي نيرومندي نيست تا ما را از انجام هركاري بازدارد." اين اظهارنظر شوك‌آور را مي‌توان در مورد انگيزه‌هاي بسياري از كاراكترها در شبكه در هم پيچيده و برانگيزاننده رفتارهاي انساني نامناسب در فيلم بكار برد، چيزي كه تماشاگر را براي درك تمام و كمال‌اش نسبتا دچار سرگيجه مي‌كند. هوپر كه موقعيت‌اش به عنوان يكي از "بزرگترين بازيگران زنده جهان" را با هر فيلم متقاعدكننده‌تر مي‌كند پيشاپيش امسال با فيلم «چيزهاي در راه» ساخته ميا هنسن-لاو يك اجراي شگفت‌انگيز از خود به نمايش گذاشت.  در اينجا اما اين بازيگر كمال يك كاراكتر را كه اعمالش باورهايتان را به چالش مي‌كشد ارائه كرده است.
 
هاليوود ريپورتر- جوردن مينتزر: براي اولين فيلم در طي 10 سال، همچنين اولين فيلم به زبان فرانسوي، فيلمساز مؤلف هلندي به ايزابل هوپر بزرگ پيوسته تا يك تريلر پيچيده بحران ميانسالي خوش آب و رنگ را كه در يك زمان به شكل شهوت‌انگيزي تاريك و سبك‌بال است كارگرداني كند. داستان زني 50 و چند ساله كه در طي چند ماه چندين ضربه را متحمل مي‌شود و با قدرت، اختيار و استهزاء با آن‌ها مبارزه مي‌كند. مثل اين است كه ميشل هانكه يك صبح از خواب بيدار شده، قرص‌هاي مسخره‌بازي‌اش را خورده و تصميم گرفته يك نمايش معذب‌كننده فرانسوي بسازد، و نتيجه فيلمي است كه بالاخره ورهوفن را پس از يك دهه غيبت به مركز توجهات مي‌آورد.
 
تايم اوت لندن- كاترين بري: «او» دست كم سه فيلم در يك فيلم است. خانواده بزرگ ميشل متشكل از شوهر سابق، پسر، مادرش و همسران هر يك از آن‌ها به يك كمدي به شدت فرانسوي درباره اخلاق و اعمال انسان‌ها تعلق دارد. با پيشروي داستان، فيلم به قلمرو خطرناكي شيرجه مي‌زند كه مي‌توانيم آن را نوعي ميسوژني (بيماري تنفر از زن) سمي، يا يك برانگيختگي برهم‌زننده، يا يك پرتره رواني پيچيده از زني غيرمعمولي در نظر بگيريم. خود فيلم از خوانش‌هاي متفاوت حمايت مي‌كند، اما درخشندگي و مهارت خالص در اجراي كنترل‌شده و چندوجهي هوپر آرا را براي نتيجه گيري از فيلم به جنبه آخر آن متمايل مي‌كند.
ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز