راهنمای جنبش‌های سینمایی - بخش دهم: موج نوی ژاپن (1975-1960)

فرانسوي‌ها تنها كساني نبودند كه موج نوي دهه 60 داشتند. موج نوي ژاپن (نوبرو باگو) جنبش تفرقه‌اندازي بود كه از دل آشفتگي‌هاي اجتماعي پديدار شد. ياكوزا, ضدقهرمان‌هاي جنايت‌كار و اقسام مختلف خرابكاري بر روي پرده بزرگ سينما؛ براي يك دهه سينماي ژاپن به قلمرو احساسي خاص خود وارد شده بود.
امپاير:
فيلمسازان مهم: ناگيسا اوشيما, شوهي ايمامورا, كيجو يوشيدا, سوسومو هاني, سيجون سوزوكي
 
چيست؟ فرانسوي‌ها تنها كساني نبودند كه موج نوي دهه 60 داشتند. موج نوي ژاپن (نوبرو باگو) جنبش تفرقه‌اندازي بود كه از دل آشفتگي‌هاي اجتماعي پديدار شد. ياكوزا, ضدقهرمان‌هاي جنايت‌كار و اقسام مختلف خرابكاري بر روي پرده بزرگ سينما؛ براي يك دهه سينماي ژاپن به قلمرو احساسي خاص خود وارد شده بود. هرچه قدر كه سبك تلخ و تيره كارگرداناني مثل ازو و ميزوگوچي از سليقه روز تماشاگران فاصله مي‌گرفت كساني مثل ناگيسا اوشيما, سوسومو هوني و شوهي ايمامورا, پريشان‌خاطر از اتكاي كشورشان به ايالات متحده روش‌هاي پيشين فيلمسازي-قاب‌بندي‌هاي مرسوم, داستان‌هاي تاريخي و كاراكترهاي سنتي- را به طرفداري از سرگذشت جوانان متخلف, بيانگري‌هاي جنسي صريح و زننده و جوامع در هم شكسته پس زدند.  
به عبارتي ديگر هركس كه داستان "علف‌هاي شناور" را به اندازه كافي تهييج‌كننده نمي‌دانست مي‌توانست خشونت‌هاي خونين گنگ‌هاي رنگ به رنگ را به عنوان جايگزيني لذت‌بخش برگزيند. اگرچه اين تصاوير گستاخانه هميشه به سادگي مسيرشان را به سوي پرده نمايش طي نمي‌كردند. فيلمسازان موج نو با وجود اينكه –برخلاف برادران اروپايي خود- ميان استوديوهاي فيلمسازي ريشه دوانده بودند ولي همچنان با سانسور و مخالفت‌هاي متعددي هم رو به رو مي‌شدند. فيلم‌هايي مثل "فرار از ژاپن" كيجو يوشيدا بر اثر تدوين چندباره بسيار صدمه ديد و "شب و مه در ژاپن", كمدي هجو اوشيما را تنها كمي پس از اكران به دليل ترور يكي از سياستمداران از پرده سينماها پايين آوردند.
موج نوي ژاپن در اوايل دهه 70 با وضعيت رو به زوال استوديوها و كمبود بودجه شروع به از هم پاشيدگي كرد. پيشوايان اصلي آن در پي اهداف ديگري از مسير خود منحرف شدند: شينودا شروع به ساخت فيلم‌هاي بيشتر سنت‌گرايانه كرد, ايمامورا به قلمروي فيلم‌هاي مستند سركشي كرد و اوشيما به سينماي خارج از كشور متمايل شد.
 
فيلم‌هاي مهم: جواني عريان (1960), پسران بد (1961), She and He (1963), پورنوگرافرها (1966), مرگ با اعدام (1968), خاطرات يك سارق شينجوكو (1969), اروس به علاوه كشتار (1970)
 
بر چه چيز تاثير گذاشت؟ موج نوي ژاپن الهام بخش يك نسل كامل از كارگردانان ژاپني بود و تاثيرش هنوز هم در خارج از مرزهاي اين كشور احساس مي‌شود. "Tokyo Drifter" سيجون سوزوكي بر كارهاي نيكولاس ويندينگ رفن تاثير گذاشته و "نشاندار قتل" مهر خود را بر سبك بصري كوئنتين تارانتينو برجاي گذاشته است.
 
نكته: سلولويدهاي فيلم "در قلمرو احساس" به علت سانسورهاي فراوان براي ادامه كار به فرانسه فرستاده شد
ويسنا فولادي
نظرات
جوئي شيشيدو يكشنبه 16 آبان 1395 همين؟! الان با اين چند خط ما با يکي از بزرگ ترين و تآثيرگذارترين موج نو هاي تاريخ سينما آشنا شديم؟ براي يک سايت تخصصي سينما اين قبيل مقالات شرم آوره... در ضمن "نشان شده براي کشتن" کاملا بر جيم جارموش تآثير مستقيم گذاشته. و از نام هايي مثل ماساهيرو شينودا، کوجي واکاماتسو، توشيو ماتسوموتو و شوجي تراياما اسمي برده نشده است.
0 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز