گزیده نظرات منتقدان درباره «خولیتا» پدرو آلمودوار

 
هاليوود ريپورتر- لزلي فلپرين: اين فيلم اقتباسي آزاد از سه داستان كوتاه نوشته برنده جايزه نوبل، آليس مونروي كانادايي، داستان زني اسپانيايي است كه عاشق مي‌شود، صاحب يك فرزند شده و در نهايت آن‌هايي كه بيش از هرچيز مي‌پرستدشان را از دست مي‌دهد. اين فيلم در بخش رقابتي جشنواره كن سر و صداي زيادي به پا كرد و البته تشخيص چرايي آن كار سختي نيست؛ با توجه به شهرت كارگردان و مقاصد خوب مورد توافق فيلم.
7فاز:
امپاير- انا اسميت: عشق، فقدان و ملودرام: خوليتا بدون شك كار كارگردان شمايلي اسپانيايي، پدرو آلمودوار است. گرچه اين فيلم به قدر امثال «زنان در آستانه فروپاشي عصبي» (1988) –فيلمي كه نام او را بر نقشه بين‌المللي آورد- ديوانه‌وار و جنون‌آميز نيست اما در عوض به روحيه «همه چيز درباره مادرم» (1999) بيشتر نزديك است و حول موضوع مادري و جست و جوي كسي براي دوست داشتن مي‌گردد. داستان در دو بازه زماني مي‌گذرد، اما سوارز نقش خوليتاي پيرتر، پر از احساسات و محزون را بازي مي‌كند كه دلتنگ دختر گمشده‌اش است، خاطراتي را مرور مي‌كند كه شروعي خوش داشتند اما رفته رفته منشاء درد او را بر ملا كردند. فضايي راز آلود، تنش را تشديد مي‌كند: خوليتا و دخترش چطور از يكديگر جدا شدند؟ و دقيقا بر سر پدر خانواده چه آمد؟ علي رغم اين ابهام، خوليتا عمدتا از داستان‌گويي ساده و كاراكترهاي قوي لذت مي‌برد: اين فيلمي درباره مردم است و اينكه چطور مشكلات زندگي‌شان را كنترل مي‌كنند. تكه‌هاي شوخ‌طبعانه‌اي هم وجود دارند –كارگردان مثل هميشه مي‎‌تواند كمدي ملايم را در تراژدي بيابد- و كاراكترها و رنگ در لحظات خوب و بد به يك اندازه به چشم مي‌آيند.
 
گاردين- پيتر بردشاو: اين داستاني متقاعدكننده، دردآور و تقريبا واجد حرارت ملودراماتيك است، اما همچنين شكل تالار آينه‌ها دارد. فرماليست‌هاي روسي مي‌گفتند كار هنر آن است كه شما را به اندازه يك حركت مهره اسب از واقعيت دور نگه دارد؛ آلمودوار در اينكه شما را به اندازه يك حركت مهره اسب از چيزي كه در فيلمش اتفاق مي‌افتد دور نگه دارد شادماني مي‌يابد. زندگي‌هاي احساسي خوليتاي جوان و خوليتاي پيرتر به شكلي متناسب در تلاطم هستند. به نظر مي‌رسد آن‌ها در مركز يك تريلر هيچكاكي باشند، لورنزو در يك لحظه با دل‌رحمي رفتار خود را با كاراكتري وسواسي در يك رمان از پاتريشيا هاي‌اسميت مقايسه مي‌كند. آلمودوار در خلق حال و هواي يك تريلر رازآلود درخشان است اما هيچ يا كوچكترين قصدي در به ميان آوردن افشاگري بزرگي كه انتظارش را داريد ندارد. اين به اندازه كارهاي ديگر آلمودوار غني و باورپذير نيست، اما اثري روان و درگيركننده است.
 
فيلم استيج- روري اوكانر: با نهايت احترام بايد بگويم مايه فيلم همان چيزهايي است كه در طول روز در برنامه‌هاي تلويزيوني مي‌بينيم. اما شايد چيزي كه در فيلم جالب‌تر است سبك بصري آن باشد، در تركيبي از فيلمبرداري سيال ژان-كلود لاري و لباس‌هاي دهه 90اي سونيا گرند و طراحي صحنه انتچون گومز. چيز كمي از اين اشتها را كور مي‌كند، المودوار و تيم تهيه او با خلق ريف‌هايي در تله‌نوولاهاي اسپانيايي، هيچكاك و فيلم نوآر اثري متوسط اما به شكلي انكار نشدني جذاب را ساخته‌اند كه با داستان ساده‌اش جايي ميان سليقه پست و والا خانه مي‌كند.  بازيگران اصلي زن فيلم مي‌توانستند قهرمانان خوبي براي هيچكاك باشند. آن‌ها بطور قطع به دختران بي‌نظير آلمودوار تبديل شده‌اند. 
 
هاليوود ريپورتر- لزلي فلپرين: اين فيلم اقتباسي آزاد از سه داستان كوتاه نوشته برنده جايزه نوبل، آليس مونروي كانادايي، داستان زني اسپانيايي است كه عاشق مي‌شود، صاحب يك فرزند شده و در نهايت آن‌هايي كه بيش از هرچيز مي‌پرستدشان را از دست مي‌دهد. اين فيلم در بخش رقابتي جشنواره كن سر و صداي زيادي به پا كرد و البته تشخيص چرايي آن كار سختي نيست؛ با توجه به شهرت كارگردان و مقاصد خوب مورد توافق فيلم. اين فيلم كه ظاهرا بقاياي برخي از داستان‌هاي اين فيلمساز مؤلف، بخصوص «همه چيز درباره مادرم»، با كاراكترهاي زن در مركز است، به اندازه كافي به محصولي منسجم تبديل شده است كه پرحرارت‌ترين هواداران او در سراسر جهان را، با توجه به گروه بازيگران خاص‌اش (برخي چهره‌هاي آشنا در كنار تازه‌واردها) راضي كند. اما تركيب ارائه شده در اين فيلم به طور افراط‌گرايانه‌اي تصادفي به نظر مي‌آيد و به اين ترتيب آن را عميقا از حس رضايت تماشاگر بي‌نصيب مي‌گذارد.
ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز