یادداشت طاها افشین درباره آلبوم «دستان تنها» امیر دارابی

«دستان تنها» موزيسين جوان و پخته اي را معرفي مي كند كه بدون هيچ بزرگنمايي و غلوي بايد گفت آهنگسازي و نوازندگي اش هوش از سر مي پراند. بي شك و بدون ذره اي تعارف بايد امير دارابي را نابغه امروز موسيقي ايران دانست. اين آهنگساز و نوازنده هجده ساله، داماني پر از نغمه و نوا دارد و جمله بندي هايش آنقدر پر احساس و لطيف است كه ممكن نيست بدون اطلاع از بيوگرافي او بشود حدس زد او تازه از نوجواني به جواني رسيده باشد. گرچه شور و هياهو و ميل به رخ كشيدن تكنيك نوازندگي اش از همان قطعه اول مشهود است اما در قطعه سوم او چنگ به نوستالژي چندين نسل مي اندازد.
7فاز: مجموعه «خانه ي خرد هنر» به تنهايي کاري را انجام مي دهد که شايد متولي فرهنگ و هنر کشور بايد  براي تحقق آن برنامه ريزي و اقدام کند. اما اين مجموعه در موسيقي و با مديريت علي صمدپور که خود از موزيسين هاي با سواد است و تجربه هاي منحصر به فردي همچون «مجله شنيداري گوش» را دارد، دست به کاري زده که شايد متمول ترين تهيه کنندگان امروز موسيقي ايران شهامتش را نداشته باشند. 
پروژه «احوالات شخصي» تلاش دارد تا موسيقي با کيفيت، علمي و درست را در قالب آلبوم هاي متعدد که همگي آنها از يک يونيفرم، چه در شکل و چه در محتوا تبعيت مي کنند، فرصتي را براي هنرمندان جوان فراهم آورد تا بتوانند هنر خود را فارغ از هياهوي بي جهت موزيک هاي تجاري و عمتدا بي کيفيت، به گوش مخاطب خاص خود برسانند. علي صمدپور و مجموعه «خانه ي هنر خرد» ]احتمالا[ با مطالعه سلايق مختلف سعي در بدست آوردن يک ميانگين منطقي بوده تا شيوه عرضه محصولات فرهنگي شان علاوه بر موزيک بازهاي حرفه اي بتواند به بازار عام نيز دست بياندازد تا شايد قدمي در ارتقا سطح سليقه عمومي نيز برداشته باشد.
تا به امروز نُه آلبوم از اين پروژه منتشر شده و «دستان تنها» که آخرين آن است موزيسين جوان و پخته اي را معرفي مي کند که بدون هيچ بزرگنمايي و غلوي بايد گفت آهنگسازي و نوازندگي اش هوش از سر مي پراند. بي شک و بدون ذره اي تعارف بايد امير دارابي را نابغه امروز موسيقي ايران دانست. اين آهنگساز و نوازنده هجده ساله، داماني پر از نغمه و نوا دارد و جمله بندي هايش آنقدر پر احساس و لطيف است که ممکن نيست بدون اطلاع از بيوگرافي او بشود حدس زد او تازه از نوجواني به جواني رسيده باشد. گرچه شور و هياهو و ميل به رخ کشيدن تکنيک نوازندگي اش از همان قطعه اول مشهود است اما در قطعه سوم او چنگ به نوستالژي چندين نسل مي اندازد.
آلبوم «دستان تنها» با صرف نظر از جَز امريکا و شکل و شمايل آشنايش به اين سوي آتلانيک مي آيد و تلفيق درستي از جَز و راک را به نمايش مي گذارد. آهنگساز بارها بر شرقي بودنش تاکيد مي کند به شکلي که يکبار در قطعه سوم آلبوم (قطعه آرزوها) به سراغ موسيقي شرق مي رود و از آن گذر مي کند و بار ديگر در قطعه هفتم (قطعه بنجولس) در شرق توقف مي کند. اما از ويژگي هاي ساز امير دارابي اين است که مي تواند با يک پيانو به اندازه يک تريو (در بدبينانه ترين حالت)  صدا دهد. اگر خوب به قطعه اول گوش کنيد کاملا به اين نتيجه خواهيد رسيد. سرعت، شفافيت نت ها و نوازندگي تميز دارابي اجازه مي دهد که مخاطبانش تک تک اشاره هاي او به کلاويه ها را بشنوند.
اما ساختار موسيقي «دستان تنها» يک ساختار تلفيقي است. در بعضي از قطعات، ميزان ترکيب موسيقي بسيار زياد است و در بعضي از قطعات يک فرهنگ موسيقايي، غالب و ديگر جمله بندي ها حول محور آن در گردش هستند. نگاه ويژه امير دارابي به موسيقي ارمنستان و شناخت خوب او از اين موسيقي باعث شده تا تم شرقي آلبوم «دستان تنها»  به اين فرهنگ موسيقايي اختصاص داشته باشد تا جايي که در قطعه نهم (ساري سيرون يار) که ما آن را بيشتر با ترانه «سر اومد زمستون» مي شناسيم، حضور دودوک، اين قطعه را به شکل اصيلي روايت کند. گرچه حتي در اين روايت نيز ردپاي آهنگساز به خوبي ديده مي شود.
امير دارابي تلاش کرده تا حالت هاي مختلف را در آلبومش تجربه کند از قطعات بسيار لطيف و رومنس گرفته تا راک با بيت بالا را مي شود در اين آلبوم شنيد و نکته قابل تحسين آن اين است که بين قطعات از هم گسيختگي وجود ندارد. جمله بندي هاي ظريف قطعه آخر که مابين دقايق 2:55 تا 3:00 و 3:14 تا 3:28 اتفاق مي افتد به شکل حيرت آوري زيباست و شايد يک تلفيق (فيوژن) واقعي را در اين بازه هاي زماني از قطعه شاهد باشيم. امير دارابي پيش از اين آلبوم و در اجرايي با گروه «جستو» توانسته بود تسلطش بر موسيقي جَز را به نمايش بگذارد اما با ارائه اين آلبوم او ثابت کرد که نه تنها بر موسيقي جَز مسلط است که راک، موسيقي بخش شرقي يونان، ترکيه و ارمنستان را به خوبي مي شناسد و حس و حال آن را درک کرده است. 
«دستان تنها» نهمين اتفاق خوب از مجموعه «احوالات شخصي» است که احوالات شخصي تان را حسابي خوش مي کند و گوش هايتان را با بيان دقيق و درست فواصل موسيقايي به شدت نوازش مي دهد. اين  آلبوم شايستگي شنيده شدن را دارد و شايد اگر هر جا غير از ايران منتشر مي شد مي توانست جوايز زيادي را درو کند.
طاها افشين
نظرات
آقاي نارنجي سه شنبه 26 مرداد 1395 «چيزي دور از ايندي راک نيست»
0 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط





































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز