یادداشت پویان عسگری درباره «امکان مینا» کمال تبریزی

اين فيلمي است كه مي‌خواهد نشان دهنده ترور و هراس آن دوران وحشتناك باشد؟ اين فيلمي است كه بخواهد ما را مشتاق مطالعه آن برهه از تاريخ كند؟ سر كار هستيم يا ناغافل جلوي دوربين مخفي برادر كمال قرار گرفته‌ايم؟
7فاز: فيلمهاي «يک تکه نان»، «هميشه پاي يک زن در ميان است»، «از رييس جمهور پاداش نگيريد»، «دونده زمين»، «خيابان‌هاي آرام»، «طبقه حساس»، «طعم شيرين خيال» و «امکان مينا» دو وجه مشترک دارند؛ کمال تبريزي کسي که اين فيلم‌ها را کارگرداني کرده و بلاهتي که در اکثر دقايق اين فيلم‌ها موج مي‌زند و باعث شده در بدي هماورد بطلبند. چه بلايي سر کارگردان فيلم‌هاي «ليلي با من است»، «شيدا» و «فرش باد» آمده که اينقدر فيلمساز بدي شده؟ يا به عبارت بهتر اين نسل و فيلمساز را آيا اميدي به نجات هست؟ آنها که در جواني براي ايدئولوژي سينه مي‌زدند و حالا در ميانسالي به هيچي رسيده‌اند. کساني که نه جرات کندن از گذشته را دارند و نه آينده‌ سهمي برايشان در نظر گرفته. به شکلي محترمانه تبريزي و رفقايش بدون آنکه ايمان و اعتقادي به فيلمسازي داشته باشند، در ده دوازده سال اخير در حال شلنگ تخته انداختن و فرافکني هستند. يکي روي آنتن تلويزيون عقده گشايي مي‌کند و براي بقيه خط و نشان مي‌کشد و ديگري بازيگري را به جرم حضور در فيلمي «ضد سبز» جلوي سالن سينما به باد کتک مي‌گيرد. وضعيت مضحکي است. فيلم‌هاي متاخر اين کارگردانان را به زور مي‌شود تا پايان تحمل کرد و آن وقت آنها در اين سيستم هردمبيل، نه تنها بابت فيلم‌هاي احمقانه‌شان توبيخ نمي‌شوند که از دولت و وزارت اطلاعات، براي ساخت فيلم‌هاي جاسوسي/ سياسي سفارش کار هم مي‌گيرند. «امکان مينا» در اين ميان نوبر تازه کمال تبريزي است. اينجا رفيق سابق و کاپيتان دسته «بچه مذهبي»هاي سکولار شده، منوچهر محمدي هم به کمک دوستش آمده تا به بهترين شکل نمايش دهنده ارزش‌هاي التقاطي باشند. نمونه‌اش در فيلم رزمنده‌اي است که هم شهيد مي‌شود و هم در سنگر براي بقيه رزمنده‌ها باباکرم مي‌رقصد. شهادتش قرار است ريا/ سرمايه ماجرا را تضمين کند و قر کمر هم براي اين گذاشته شده که تصوير متفاوتي از بسيجي نشان دهد! غير از اين مورد کاسبکارانه، بقيه لحظات فيلم هم پر از نشانه‌هاي شيادي است. از تصوير دروغيني که از نيروهاي اطلاعاتي/ امنيتي نشان مي‌دهد و در نمايش شيوه‌ها و تکنيک‌هاي جاسوسي/ اطلاعاتي، يک بچه ده ساله را هم به قهقهه مي‌اندازد تا الکن بودن ماهيت شخصيت‌هاي اصلي زن و شوهر. شخصيت که چه عرض کنم. دو هويج متحرک. با بازي متوسط مينا ساداتي در نقش زني که کارگردان فيلم را هم بر سر فهم ماهيتش به «دوشواري» و نافهمي رسانده و ميلاد کيمرام در قالب «حاجي تراويس بيکل» که نشان مي‌دهد چقدر در کنترل اجزاي صورت و راه رفتن و ديالوگ گفتن و داد زدن و احساساتي شدن، عاجز و ناتوان است و لازم دارد که در کلاس‌هاي فشرده بازيگري شرکت کند.
 
«امکان مينا» فيلمي است که با حمايت رسمي وزارت اطلاعات توليد شده تا سندي رسمي بر يکي از مهمترين دوره‌هاي تاريخ معاصر در بدو شکل‌گيري جمهوري اسلامي باشد. دوران ترور و تخاصم و ناامني. دوران ترسناکي که شناختش بر هر نوجوان و جوان امروزي ضروري و لازم است. اما آيا اين فيلمي است که مي‌خواهد نشان دهنده ترور و هراس آن دوران وحشتناک باشد؟ اين فيلمي است که بخواهد ما را مشتاق مطالعه آن برهه از تاريخ کند؟ سر کار هستيم يا ناغافل جلوي دوربين مخفي برادر کمال قرار گرفته‌ايم؟ اينکه دستمايه جذاب فيلم سياسي/ عاشقانه را بدل به چيزي کنيم که نه سياسي است و نه عاشقانه، جز فرصت سوزي و اهمال و حماقت چه معناي ديگري دارد؟ کمال تبريزي که بخاطر واژه «دياثت» کل شهر را به هم ريخت و مظلوم نمايي کرد و جانماز آب کشيد، حاضر است براي فيلم مزخرفي که ساخته از تماشاگران عذرخواهي کند؟ به شکلي واضح‌تر و گزنده‌تر آيا کمال تبريزي اين لطف را در حق تماشاگران سينماي ايران خواهد کرد که خانه نشين شود و فيلم نسازد و بيشتر از اين مصدع اوقات‌مان نشود؟
پويان عسگري
نظرات
کينگ روبرت جمعه 22 مرداد 1395 بزرگترين دستاورد هنر بعد از انقلاب درواقع رسيدن يه عده اي به حد مستري در حرفه دوشوار "دوسره بار زدن" و "هم از توبره و هم از آخور خوردن" بوده. يعني واقعا دلم ميخواس بدونم اگه انقلاب نشده بود اين برادران يقه سفيد اپوزيسيون شده الان مشغول چه کاري بودن، واقعا امثال اسعديان و عسگرپور و رخشان بني اعتماد و مازيار ميري و منوچ محمدي و به خصوص اين کمال تبريزي الان مشغول چه شغل شريفي بودن... محسن مخملباف الان مدتهاست داره خون خونشو ميخوره که چرا تو جمهوري اسلامي نموند و رئيس اين گله توبره/آخوري ها نشد و الکي اين گور اون گور کرد خودشو، چون قشنگ توانشو داشت که سردسته اين گله بي استعداد و بي چشم و رو و بي سروپا باشه..
4 2
پاسخ
آراز شنبه 23 مرداد 1395 تو خودت هم بد جوري لياقت وارد شدن به اون گله رو داري .
کينگ روبرت يكشنبه 24 مرداد 1395 اين يه کامنت با اسم مستعاره، اگه اخيرا اينقد فشار اومده بهت با خودم تماس بگير جوري که لياقتته و تو جايي که امکانش هست جوابتو بدم.

بهنام جمعه 22 مرداد 1395 احسنت عالي ،از نوشته ها بر مي اد كه شما أهل ناديده گرفتن تلوزيوني ها نيستيد و از اين ادا أطوار ها دوري مي كنيد بد نبود يادي مي كرديد از جليل سامان كه با دو سريالي كه ساخته نشون داده خيلي اصلح تَره برا ساخت چنين كارهايي
2 1
پاسخ

مجيد شنبه 23 مرداد 1395 عالي ماشالله به‌ اين صراحت
2 1
پاسخ

آراز شنبه 23 مرداد 1395 مهمترين نکته اينه که ايمان و اعتقادي به فيلمسازي ندارن يا اعتقادشون رو از دست دادن
0 0
پاسخ

آراز شنبه 23 مرداد 1395 تو فيلم هاي اخيرش طبقه حساس قابل تحمله باز
0 0
پاسخ

پوري يا شنبه 23 مرداد 1395 قلمتان شيوا و مستدام.
چه خوب امديد و گفتيد از اين نافيلمسازان و نابازيگران هميشه طلبکار و مدعي در صحنه. بخدا از بازي و فيلمشان سر درد و *گيجه و از ادعايشان تهوع گرفتيم.
ممنون از رودربايستي اي که نداريد...
2 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز