مروری بر فروش مهمترین دنباله‌های 2016 در شش ماه اول سال: «پیدا کردن دوری»، «بتمن علیه سوپرمن» و «کاپیتان آمریکا»

افتتاحيه «پيدا كردن دوري» ركورد افتتاحيه همه انيميشن‌هاي تاريخ سينما را شكست. اندرو استانتون كه از مغزهاي متفكر كمپاني پيكسار است، حالا با يك اثر موفق ديگر برگشته. استانتون 12 سال پيش سري به دنياي زير دريا زده بود و در «در جست‌وجوي نيمو» داستان دلقك‌ماهي به اسم مرلين را روايت مي‌كرد كه در مسير پيدا كردن پسرش نيمو، دچار دردسرهاي زيادي مي‌شود و البته دوستاني هم پيدا مي‌كند. يكي از اين دوستان دوري بود. با صداپيشگي الن دي‌جنرس، مجري معروف تاك‌شوهاي آمريكايي. ماهي بامزه‌اي كه دچار فراموشي كوتاه مدت‌ بود. در انيميشن جديد پيكسار محوريت قصه ماهي فراموش‌كار است كه حالا كنار مرلين و نيمو زندگي مي‌كند و در تربيت نيمو نقش مهمي دارد. 
7فاز: «پيدا کردن دوري» جزو مهم‌ترين فيلم‌هايي است که از ابتداي امسال اکران شده. انيميشني که نشان داد هنوز هم ساخت دنباله‌ها مي‌تواند هم موفقيت مالي و هم تحسين منتقدان را به همراه داشته باشد...
شايد باورتان نشود که از ابتداي سال ميلادي 2016 تا به امروز چيزي بيش از 30 فيلم در سينماهاي جهان به نمايش درآمده‌اند که دنباله‌اي بر قصه‌ها و کاراکترهايي هستند که پيش از اين روي پرده سينما رفته بودند. ماجراي ساخت قسمت‌هاي دوم و سوم و چهارم فيلم‌هاي موفق با جديت در هاليوود دنبال مي‌شود. «سريع و خشمگين» و «مکس ديوانه» جزو فيلم‌هاي رکورددار از لحاظ ساخت دنباله و البته موفقيت مالي‌شان در گيشه هستند. نکته جالب اما اينجاست که امسال نوسان موفقيت دنباله‌ها در سينما زياد بوده است. انيميشن «پيدا کردن دوري» که اين روزها مثل بمب در سينماها ترکيده و رکوردهاي جديدي در زمينه فروش انيميشن‌، دنباله‌ها، محصولات پيکسار و غيره به جا گذاشته از معدود نمونه‌هاي موفق دنباله‌هاي امسال در گيشه است. بنظر مي‌رسد فرمول استفاده دوباره از کاراکتر‌هايي که امتحان‌شان را پس داده‌اند، در حال شکست است. ماه گذشته از ميان ده فيلم پرفروش گيشه، هفت تاي آنها دنباله‌اي بر فيلم‌هاي قديمي‌تر بودند اما هيچ‌کدام نتوانستند موفقيت مالي فوق‌العاده‌اي داشته باشند در حالي که تابستان براي هاليوود هميشه فصل فيلم‌هاي پرفروش بوده است. اينجا البته بيشتر بحث اين است که هاليوود به راحت‌طلبي عادت کرده. سال 2008 و 2009 فقط دو تا از فيلم‌هاي پرفروش جدول دنباله‌ فيلم‌هاي قديمي‌تر بوده‌اند. خيلي‌ها به اين نکته اشاره کرده‌اند که اين تعداد دنباله‌اي که در هفت ماه اول سال 2016 به نمايش درآمده‌اند، تقريبا خودکشي محسوب مي‌شود. بعضي مي‌گويند شايد دليلش شوک اوليه «بتمن عليه سوپرمن» باشد که هم گيشه و هم منتقدان را تحت‌تاثير قرار داد و بعد سطح انتظارات از فيلم‌هاي دنباله‌دار با توجه به بودجه‌اي که برايشان هزينه شده بود بالاتر رفت. مشکل اينجاست که دنباله‌هاي تابستاني فقط فيلم‌هايي هستند با پول بيشتر و سر و صدا و پروپاگاندايي که پشت‌شان شکل مي‌گيرد. قرار نيست دنباله‌ها لکه ننگ سينما قلمداد شوند اما اين نکته بايد مورد توجه قرار بگيرد که انگيزه و طبيعت اين مدل فيلم‌ها در سال‌هاي اخير تغيير پيدا کرده. دنباله‌ها هميشه انگيزه‌هاي محرک مالي داشته‌اند اما بعد از دوران بلاک‌باسترهايي مثل «جنگ ستارگان» فلسفه عملي پشت اين فيلم‌ها يک الويت را کاملا کنار گذاشته: روايت! 
نکته اينجاست که آيا چيزي براي گفتن باقي مانده؟ آيا مي‌شود مخاطبان را تطميع کرد که قصه‌اي که تصور مي‌کردند تمام شده هنوز ادامه دارد؟گاهي اوقات کارگردانان براي جواب دادن به اين سوال مدت زمان طولاني صرف تفکر و تحقيق مي‌کند. قسمت دوم «بيگانه» هفت سال بعد از قسمت اول آن ساخته شد. همين اتفاق در مورد «ترميناتور 2» هم افتاد و البته هيچ‌کدام به اندازه قسمت‌هاي قبلي‌شان ستايش نشدند. جمله کليدي فيلم‌هاي دنباله‌دار امسال اين است: بيشتر اين فيلم‌ها ادامه قصه نيستند بلکه گسترش يک برند محسوب مي‌شوند. تا به حال که 2016 رکورددار بدترين فيلم‌هاي دنباله‌دار تاريخ سينما بوده است. تعداد بدترين‌ها انقدر زياد است که نمي‌شود به آنها پرداخت اما مي‌شود سه دنباله موفق و وجه تمايزشان را بررسي کرد:
 
بتمن عليه سوپرمن: طلوع عدالت
فروش: يک ميليارد دلار
واقعيت اين است که کمتر کسي فکرش را مي‌کرد که از فيلم ابرقهرماني به کارگرداني زاک اسنايدر چيز درست و حسابي دربيايد. اولين باري که قرار بود بن افلک در قالب بتمن ظاهر شود. اما تيم «بتمن عليه سوپرمن» همه معادلات را به هم ريخت. زاک اسنايدر از همه هنرش هم در ساخت صحنه‌هاي اکشن فيلم بهره مي‌برد و هم موفق مي‌شود به جوهره ذاتي دو ابرقهرمان کاملا متفاوت نزديک شود. شروع فيلم که بار ديگر چگونگي به قتل رسيدن والدين بتمن را نمايش مي‌دهد تکان‌دهنده و از زاويه ديد جديدي است. اين داستان را پيش از اين بارها و بارها ديده بوديم اما اسلوموشن اسنايدر و به زمين ريختن مرواريدهاي گردنبند مادر بتمن يک صحنه احساسي جديد است که تماشاگر را دوباره درگير مي‌کند. کل داستان دراين‌باره است که چطور دو ابرقهرمان مورد سوءتفاهم آدم‌هاي جامعه اطراف‌شان قرار مي‌گيرند و به جبر زمانه بايد رودرروي هم قرار بگيرند. نکته اين دنباله اينجاست که قصه‌هاي ابرقهرماني پاياني ندارند. البته حالا و با مرگ سوپرمن در پايان فيلم بايد نگران دنباله‌اي باشيم که بر «بتمن عليه سوپرمن» ساخته مي‌شود اما با وجود کاراکتر تازه و سرحال واندروومن و بقيه ابرقهرمان‌هايي که قرار است سراغ‌شان برود و دور هم جمع‌شان کند احتمالا اين قصه مي‌تواند حالا حالاها ادامه پيدا کند. 
 
پيدا کردن دوري
فروش: 980 ميليون دلار(و همچنان ادامه دارد)
افتتاحيه «پيدا کردن دوري» رکورد افتتاحيه همه انيميشن‌هاي تاريخ سينما را شکست. اندرو استانتون که از مغزهاي متفکر کمپاني پيکسار است، حالا با يک اثر موفق ديگر برگشته. استانتون 12 سال پيش سري به دنياي زير دريا زده بود و در «در جست‌وجوي نيمو» داستان دلقک‌ماهي به اسم مرلين را روايت مي‌کرد که در مسير پيدا کردن پسرش نيمو، دچار دردسرهاي زيادي مي‌شود و البته دوستاني هم پيدا مي‌کند. يکي از اين دوستان دوري بود. با صداپيشگي الن دي‌جنرس، مجري معروف تاک‌شوهاي آمريکايي. ماهي بامزه‌اي که دچار فراموشي کوتاه مدت‌ بود. در انيميشن جديد پيکسار محوريت قصه ماهي فراموش‌کار است که حالا کنار مرلين و نيمو زندگي مي‌کند و در تربيت نيمو نقش مهمي دارد. روزي وسط کلاس درس، دوري در يک فلاش‌بک ناگهاني يادآوري از دوران کودکي‌اش دارد و اينکه او هم خانواده‌اي داشته. از بافت بصري درخشان فيلم که بگذريم «پيدا کردن دوري» دنباله کلاسيکي بر قسمت قبلي انيميشن نيست. استانتون آن قصه را ادامه نداده بلکه کاراکتر اصلي‌اش را از دل يکي از کاراکترهاي فرعي انيميشن قبلي بيرون کشيده و داستان جديدي روايت مي‌کند. هم از موفقيت «در جست‌وجوي نيمو» و محبوبيتش بهره مي‌برد و هم يک قهرمان جديد خلق مي‌کند. جالب است که خود استانتون هميشه از مخالفان دنباله‌سازي بود با اين حال در گفت‌وگويي ابراز کرد که ساختن دنباله‌ها ضرورت دارد و در صورت خلاقيت به خرج دادن در ساختن آنها مي‌توان دنباله‌هاي جذابي روانه پرده سينماها کرد. خلاقيت هم که هميشه کليدواژه محصولات پيکسار از جمله همين «پيدا کردن دوري» است. 
 
کاپيتان آمريکا: جنگ‌هاي داخلي
فروش: 900 ميليون دلار
اولين فيلم موفق سال 2016 به کارگرداني دو برادر، آنتوني و جو روسو از محصولات کمپاني مارول است. «جنگ‌هاي داخلي» سومين دنباله‌اي است که براي قصه‌هاي «کاپيتان آمريکا» به صورت مستقل ساخته مي‌شود. اينکه مي‌گوييم مستقل چون کاراکتر کاپيتان آمريکا در فيلم‌هاي «انتقام‌جويان» هم حضور دارد. دو قسمت قبلي «کاپيتان آمريکا: اولين انتقام‌جو»(محصول 2011) و «کاپيتان آمريکا: سرباز زمستاني»(محصول 2014) در گيشه موفق بودند. کريس اوانز با بازي در نقش اصلي اين سري فيلم‌ها حالا تبديل به يک سوپراستار هاليوود شده. موفقيت دنباله‌هاي کاپيتان آمريکا بيش از هر چيزي احتمالا به روحيه مخاطبانش برمي‌گردد. اين فيلم‌ها خوش‌بينانه و در عين حال خوش‌ساخت هستند. صحنه‌هاي اکشن‌شان مخاطبان نوجوان‌تر را به هيجان مي‌آورد و داستان‌هايي که هر قسمت کاپيتان آمريکا درگيرش مي‌شود درنهايت خيلي شبيه به الگوهاي کلاسيک فيلم‌هاي هاليوودي است که هنوز هم مخاطبان زيادي جذب مي‌کند. نکته مثبت بعدي اين است که فيلم‌هاي کاپيتان آمريکا گام به گام بهتر شده‌اند. کاراکتر قهرمان فيلم جاافتاده و شخصيت‌پردازي‌اش قوي‌تر شده. سازندگان «کاپيتان آمريکا» از ميراثي که بهشان رسيده به خوبي محافظت مي‌کنند و چيزهاي جديدي به آن اضافه مي‌کنند. در يک کلام آنها نقش‌شان را از ميراث‌خور صرف به سازندگاني تغيير داده‌اند که فيلم به فيلم تصميم دارند قهرمان‌شان را پخته‌تر و بهتر کنند. به علاوه دنياي ابرقهرمان‌ها بيشتر از بقيه قصه‌ها قابليت توليد داستان‌هاي جديد دارد.
.......
اين مطلب قبلا در «هفت صبح» کار شده است.
صوفيا نصرالهي
نظرات
ياسين جمعه 22 مرداد 1395 براساس اطلا عاتي که توي سايت باکس افيس موجو وجو داره فروش جهاني فيلم ها به اينصرته
کاپيتان امريکا يک ميلياردو صدو پنجاه ويک مليون دلار
بتمن بر عليه سوپر من و پيدا کردن دوري 872 مليون دلار است
ممنون بابت سايت خوبتون
0 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز