گزیده نظرات منتقدان درباره «The Nice Guys/ مردان خوب» شین بلک

امپاير- جيمز وايت: "رفقاي" اين فيلم كمتر در يك رابطه عشق-تنفر و بيشتر در يك رابطه انزجار-ترس به سر مي‎‌برند. اين دو مردهايي هستند كه قطعا نبايد با يكديگر وقت بگذرانند. اما اين زوج مضحكي است، كرو به شكل نخراشيده‌اي بامزه است، در حالي كه كمدي فيزيكي باستر كيتون‌گونه گاسلينگ از هر چيز ديگري قابل توجه‌تر است.  اما در ميان همه اين ديوانگي، احساسات واقعي درون هردو كاراكتر اصلي مي‌جوشد
7فاز:
سالون- اندرو اوهاير:
بنابر دلايل روشن و همچنين به لطف جرياني که در عمق فرهنگ ما وجود دارد، لس‌انجلس بيش از هر شهر ديگري در دنيا حضور سينمايي داشته است. همه شهرها رهبران کالت دارند و قاتلين سريالي و مردمي که فکر مي‌کنند ثروت سعادتمندي را برايشان به همراه مي‌آورد. اما دست کم وقتي صحبت از تصور جمعي سينمايي در ميان باشد هيچ کدام از آن شهرها آن چيزها را به سبک لس‌انجلس با يکديگر ترکيب نمي‌کنند. فيلمنامه نويس باسابقه هاليوودي، شين بلک به روشني در اعماق قراردادها و سنت‌هاي لس‌انجلس فرو رفته است و همين فاکتور اصلي سرگرم‌کننده بودن کمدي زوج هنري او، «مردان خوب» است. البته من نمي‌خواهم ادعا کنم که اين ماجراي دونفره رايان گاسلينگ و راسل کرو –در لس‌انجلس سال 1977- توهين‌آميز، بيش از اندازه خشن و گاها ضداجتماعي نيست. در اولين صحنه فيلم يک پسر تين‌ايجر ملاقات جذابي با يک پورن‌استار، کمي پيش از مرگ او دارد. کمي بعد مي‌شنويم که يک دختر 13 ساله (آنگوري رايس در نقش دختر گاسلينگ) با يک پورن‌استار ديگر در حال بحث است. آيا وجود يک تم را حس مي‌کنيد؟ بطور خلاصه بايد بگويم، «مردان خوب» اساسا همان بازسازي «محله چيني‌ها» به کارگرداني کوئنتين تارانتينو و با حضور بازيگران بروزشده ابوت و کاستلو، در اينجا دوتن از شناخته‌شده‌ترين ستارگان مرد زمانه ماست.

 
امپاير- جيمز وايت: "رفقاي" اين فيلم کمتر در يک رابطه عشق-تنفر و بيشتر در يک رابطه انزجار-ترس به سر مي‎‌برند. اين دو مردهايي هستند که قطعا نبايد با يکديگر وقت بگذرانند. اما اين زوج مضحکي است، کرو به شکل نخراشيده‌اي بامزه است، در حالي که کمدي فيزيکي باستر کيتون‌گونه گاسلينگ از هر چيز ديگري قابل توجه‌تر است.  اما در ميان همه اين ديوانگي، احساسات واقعي درون هردو کاراکتر اصلي مي‌جوشد، اين کاراکترهاي درب و داغان لزوما به قصد صيقل دادن لبه‌هاي تز و برنده خود دست بکار نمي‌شوند. اما اين فيلمي جدي هم است، کارگردان به تعمق در روند تکاملي آمريکايي در دهه هفتاد مي‌پردازد و در زير تجملات محوشونده سال‌هاي پس از ترور کندي به دنبال حقيقت مي‌گردد. گاهي اوقات شايد فکر کنيد فيلم لقمه بزرگتري از دهان خود، با وجود پيرنگ درهم توطئه‌پردازي برداشته است، اما چنين چيزي به لطف فيلمنامه‌اي سرحال درهمکاري با آنتوني باگاروزي به خاصيت سرگرم‌کننده فيلم آسيب نمي‌زند. «مردان خوب» باعث مي‌شود آرزو کنيد کاش شين بلک فيلم‌هاي بيشتري ساخته بود.
 
گاردين- پيتر بردشاو: کرو در نقش جکسون هيلي بازي مي‌کند، مردي سرسخت که بطور مستقل در زمينه گوشمالي دادن مردم مشغول است و آخرين طلاق‌ او کام‌اش را تلخ کرده: "ازدواج يعني براي کسي که از اون متنفري يه خونه بخري." رايان گاسلينگ در نقش هالند مارچ ظاهر شده، يک کارآگاه خصوصي که درآمد ثاتبي از اين راه دارد. شين در فيلمنامه خود با کنترل اين دو و ثابت کردن اينکه علاقه زيادي به پرتاب کردن مردم به طرف پنجره‌هاي شيشه‌اي دارد، صحنه‌هاي تيراندازي دنباله‌دار و ساختگي‌اي را تدارک ديده که با يک يا دو انفجار اکشن به سبک قديم همراه مي‌شوند. اما او همچنين ديالوگ‌ را در سراسر فيلم  زنده نگه مي‌دارد . وقتي دو کاراکتر اصلي براي مدتي کوتاه تحت بازجويي يک پليس قرار مي‌گيرند او مي‌گويد: "من فقط درحال پيروي از دستورات‌ هستم." بلک کمي به ما زمان مي‌دهد تا حدس بزنيم چه جواب اسيدي در راه است و بعد رايان گاسلينگ مي‌گويد: "آره، خب، مي‌دوني کي ديگه داشت فقط از دستورات پيروي مي‌کرد؟ هيتلر!"
 
هاليوود ريپورتر- تاد مک‌کارتي: تقريبا در شش دقيقه ابتدايي «مردان خوب» به نظر مي‌رسد شين بلک، جوئل سيلور و برادران وارنر موفق شده‌اند تازگي گستاخانه و بامزه مجموعه اسلحه مرگبار و کيس کيس، بنگ بنگ را از نو به تصوير بکشند. و بعد در 110 دقيقه کسل‌کننده بعدي فيلم کاملا معلوم مي‌شود که اين اتفاق نيفتاده است.  گاسلينگ باريک، مضطرب و بي‌نظم و دلقک‌وار که تنها احساس مسئوليت دربرابر دخترش به بازي او انسجام مي‌بخشد در مقابل کرو بوجودآورنده يک تناقض بسيار عميق است. بازيگران اصلي يکديگر را راضي و خرسند مي‌کنند و لحظات خوبي خلق مي‌کنند حتي اگر نويسندگي و کارگرداني مزد آن‌ها را آنطور که بايد کف دستشان نگذارد. دو بستر بزرگ و نمايشي در لس‌انجلس سال 1977 يادآور زمان، مکان و وضعيت ذهني خاصي هستند که در اينجا براي رسيدن به حداکثر پتانسيل خود بيش از اندازه شلوغ و نامتمرکز جلوه مي‌کنند. حاشيه صوتي فيلم با اين حال به شکلي شگفت‌انگيز مثل يک ماشين زمان عمل مي‌کند.
ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز