یادداشت طاها افشین درباره موسیقی متن «در دنیای تو ساعت چند است؟» کریستف رضاعی

از شيريني هاي كار رضاعي همين بس كه با هوشمندي نام ترانه قديمي را تغيير نداده و با همان نام و البته به گويش گيلكي شعري براي ترانه اش انتخاب كرده است. ترانه اصلي به زبان كوبايي (پرتغالي)، «كي سه» به معناي «شايد» است و رضاعي با هوشمندي نام ترانه خود را «كي سه؟» كه در گويش گيلكي به معناي «كيه؟» هست، انتخاب كرده و همين دقت به جزييات است كه در كنار تنظيم خوب و صداي ژوست خواننده، اين ترانه را شنيدني تر مي كند.
7فاز:
کار آسان داوران حافظ !
جشن حافظ که با تلاش و ممارست شخص علي معلم، مي رود تا يکي از جشن هاي معتبر سينمايي در ايران شود و از اين جهت که توسط بخش خصوصي برگزار مي شود، قابل احترام است. اما مگر چند جشن سينمايي به اين شکل داريم که حالا جشن حافظ بخواهد معتبرترين آنها باشد و اين نکته تلخ براي اين جشن سينمايي وجود دارد که براي موسيقي کمترين اهميت را قائل شده است. کافي است نگاهي به اسامي داوران جشن بياندازيد تا متوجه شويد که مسئولان برگزاري جشن تمايل نداشتند حتي يک موزيسين را در ترکيب داوران قرار دهند تا حداقل موسيقي متن فيلمها را از نظر آهنگسازي بررسي کند.
البته که هيات محترم داوران با شانس بسيار بالايي موفق شدند انتخابي را انجام دهند که کمترين نقد به آن وارد شود اما همانطور که داوران بهترين موسيقي متن را انتخاب کرده اند، پيش از آن نامزدها را برگزيدند و با نگاهي به نامزدهاي موسيقي متن درمي يابيم که اين عزيزان کوچکترين تسلطي بر موسيقي ندارند.
«در دنياي تو ساعت چند است» برنده جايزه بهترين موسيقي متن مي شود و شکي در آن نيست که کريستف رضاعي براي بردن اين جايزه شايستگي دارد اما بايد ديد موسيقي متن نهنگ عنبر و يا دوران عاشقي چه ويژگي داشتند که به عنوان نامزد دريافت جايزه انتخاب شدند. موسيقي متن «باديگارد» شايد تنها اثر قابل اعتنا و رقابت با اثر کريستف رضاعي باشد که البته شکست آن در مقابل برنده تنديس حافظ کاملا قابل پيش بيني بوده و همين امر باعث مي شود تا ضعف هيات داوران در انتخاب آثار پوشانده شود.
 
اما چرا «در دنياي تو ساعت چند است؟» ؟
کريستف رضاعي با درک فضاي عاشقانه فيلمي که در آن نقش هم ايفا مي کند توانسته دست به بهترين انتخاب براي موسيقي متن اين فيلم بزند. او با دستمايه قرار دادن تم اصلي ترانه «Quizás» و قرار دادن شعر گليکي روي آن توانسته يک موسيقي عاشقانه و لطيف را براي فيلم عاشقانه صفي يزدانيان بسازد. از شيريني هاي کار رضاعي همين بس که با هوشمندي نام ترانه قديمي را تغيير نداده و با همان نام و البته به گويش گيلکي شعري براي ترانه اش انتخاب کرده است. ترانه اصلي به زبان کوبايي (پرتغالي)، «کي سه» به معناي «شايد» است و رضاعي با هوشمندي نام ترانه خود را «کي سه؟» که در گويش گيلکي به معناي «کيه؟» هست، انتخاب کرده و همين دقت به جزييات است که در کنار تنظيم خوب و صداي ژوست خواننده، اين ترانه را شنيدني تر مي کند.
اما موسيقي کريستف رضاعي با ضربآهنگي ملايم و تنظيم لطيف موفق شده تا فضاي باراني رشت را در يک عاشقانه تمام عيار در گوش مخاطب تصوير کند. ملودي اثر، اگرچه در حال تکرار است اما آنقدر با سليقه در ريتم ها  و بيان مختلف قرار گرفته که شنيدنش مخاطب را بر سر ذوق مي آورد. استفاده از صداي باران و ترکيب آن با گيتاري که تاکييد بر نواختن تک سيم دارد فضاي خلوت و عاشقانه قهرمان فيلم (علي مصفا) را به مخاطب القا مي کند. حتي ترانه «گلي جان» که از فضاي متفاوت تري نسبت به ديگر قطعات آلبوم هست، ترانه موفقي است و فضاي آرام آلبوم را بر هم نمي زند. موسيقي متن، فيلم را شانه به شانه دنبال مي کند و در سکانس هايي که بايد حضور داشته باشد به بهترين شکل ممکن حضور دارد.
هر چه از موسيقي تمام و کمال اين فيلم بگوييم کم است و بايد گفت که بخت با داوران يار بود که اثر رضاعي تا به اين حد شاخص است و انتخاب آن از ميان ديگر نامزدها کار دشواري نبوده است.
طاها افشين
نظرات
رضا يكشنبه 3 مرداد 1395 تلاش و ممارست قبول ،دستش درد نکنه ولي .....همين نحوه ي جايزه دادن و تقسيم کردن جايزه بين همه تا هيچکي مبادا دست خالي از سالن بيرون بره باعث شده که هيچکس اين جشنو جدي نگيره
2 0
پاسخ
طاها افشين سه شنبه 5 مرداد 1395 با شما موافقم

پارسا يكشنبه 24 مرداد 1395 طه جان البته علاوه بر ترانه معروف کيزاس از ملودي فولک روسي هم استفاده کرده
1 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز