یادداشت نویسنده 7فاز بر آلبوم جدید Coldplay

7فاز: True Love ترانه‌ي نااميدي است؛ كورسوي اميد او نقش بر آب شده و مارتين، مأيوسانه از خاطرات خوش قديم ياد مي‌كند و رو به عشق‌اش مي‌خواند: بگو كه عاشقم هستي/ اگر نيستي هم دروغ بگو/ به من دروغ بگو/ و اسم اين دروغ را واقعيت بگذار/ عشق واقعي.

7فاز: بالاخره پس از انتظاري نه‌چندان طولاني، ششمين آلبوم استوديويي کُلدپلي با نام Ghost Stories منتشر شد؛ آلبومي که بيش و پيش از هر چيزي تحت تأثير جدايي يکي از دوست‌داشتني‌ترين زوج‌هاي صنعت سرگرمي، کريس مارتين و گوئينت پالترو، قرار گرفته و با شنيدن همان اولين ترَک‌ها هم، کاملاً پي مي‌بريد که بايد اين مجموعه را در ميان مشهورترين آلبوم‌هاي جدايي تاريخ موسيقي همچون Blood on the Tracks از باب ديلن، Shoot Out the Light از ريچارد و ليندا تامپسون و Rumors از فليت‌وود‌مک جاي دهيد.
گروه بريتانيايي کُلدپلي خيلي زود به لطف ريف‌ها و ملودي‌هاي گيرا، قطعات استاديومي پر احساس و شخصيت و وُکال جذاب کريس مارتين به يکي از بزرگ‌ترين و به روايتي، بزرگ‌ترين گروه آلترنيتيو-راک دو دهه‌ي اخير تبديل شد. آن‌ها هر چه پيش‌تر آمدند، به پشتوانه‌ي حمايت هواداران پرشمار خود، با اعتماد به نفس بيشتري دست به تجربه‌گرايي زدند و به کمک بزرگاني چون برايان انو و جان هاپکينز، به تدريج از سبک درخشان ترانه‌هاي دلنشين آلبوم‌هاي اول خود، فاصله گرفته و عناصر مختلفي را در موسيقي خود تجربه کردند. آن‌ها در آلبوم پيشين خود Mylo & Xyloto ، که با شکل و شمايلي کاملاً متفاوت و در قالب رنگين‌کماني از ترانه‌هاي آشکارا پاپ‌تر منتشر شد، رويکردي ميني‌ماليستي را براي هر چه عريان‌تر و آکوستيک‌تر کردن ترانه‌هاي خود برگزيدند و اين‌گونه اين آلبوم، علي‌رغم استقبال نه‌چندان فوق‌العاده‌ي منتقدين، با فروش هشت ميليون نسخه‌اي در سال اول، به موفق‌ترين آلبوم آن‌ها از نظر تجاري تبديل شد و تور اين آلبوم هم رقمي بيش از 110 ميليون دلار براي آنها به ارمغان آورد.  حالا در اين آلبوم تازه هم – که همکاري مجددي است با تهيه‌کنندگان Mylo & Xyloto - انگار، کُلدپلي همان رويکرد آلبوم قبلي را به شکلي حتي راديکال‌تر به اجرا درآورده است.
مجموعه‌ي کوتاه و 9 قطعه‌ايِ Ghost Stories بدون ترديد يک آلبوم مفهومي است با دو تِم اصلي: تمِ اول به دو سال رابطه‌ي پر مسئله‌ي مارتين و پالترو در دوران تهيه‌ي آلبوم و پيش از جدايي آن‌ها در مارچ امسال مي‌پردازد و تمِ دوم، در مقياسي وسيع‌تر از بررسي افعال انسان در گذشته و اثر آن‌ها بر حال و آينده‌ي او مي‌گويد. ترانه‌هاي اين مجموعه، در کنار هم، پرت شدن يک مرد عاشق در مهلکه‌ي يک جدايي ناگهاني و ناگزير را روايت مي‌کنند و هر قطعه، شرح بخشي از احساسات متنوع او در مراحل مختلفي است که از عشق آغاز شده و در نهايت به پذيرش موقعيت جدايي منتج مي‌شود. در واقع، کل آلبوم، بر روي اين گزاره بنا شده که آغوش خود را به روي عشق باز کنيد و در عين حال، بپذيريد که عمر عشق، ابدي نيست.
خود کريس مارتين درباره‌ي ايده‌ي اوليه‌ي اين آلبوم مي‌گويد مي‌خواستم بدونم چطور اجازه مي‌ديم که اتفاقاتي در گذشته برامون بيافته و اين اتفاقات، چطور بر حال و آينده‌مون اثر مي‌گذارند. راستش، در دوراني بودم که حس مي‌کردم، اتفاقات گذشته دارن من رو پايين مي‌کشن و زندگي من و اطرافيانم رو خراب مي‌کنن.
از قرار، فرق اساسي توليد اين مجموعه با آلبوم‌هاي قبلي، در فرآيند خلق ترانه‌ها بوده است. اين‌بار برخلاف آلبوم‌هاي پيشين که معمولا ماده‌ي اوليه‌ي ترانه‌ها از ايده‌هاي خود کريس مي‌آمده، تمام گروه در فرآيند خلق ترانه‌ها، از ابتدا تا انتها درگير بوده‌اند و مثلاً قطعه‌ي شنيدني Magic بر پايه‌ي يک ريفِ بِيس که گاي بريمن بِيسيست نواخته، سر و شکل پيدا کرده است. جالب اينجاست که اين همکاري همه‌جانبه، اين آلبوم را بيش از هر آلبوم ديگري به يک مجموعه‌ي شخصي براي کريس مارتين تبديل کرده است.
نکته‌ي بسيار برجسته‌ي ديگر آلبوم، تصاوير گرافيکي چاپ شده‌اي است که از همان ابتداي کمپين تبليغاتي آلبوم، با آن همراه بود و توجهات بسياري را برانگيخت. اين تصاوير، مجموعه آثاري است که ميلا فورستووا به طور اختصاصي براي اين آلبوم تهيه کرده است؛ تصوير دو بال فرشته، طرح شده بر روي نقاشي‌اي از اقيانوس در زير آسمان شب که درون بال‌ها هم طرح‌هايي به سبک قرون وسطي از اشياء و انسان‌ها جاي گرفته: زوجي عاشق، مردي رودررو با آينه، پرواز کبوترهاي سفيد، تودرتويي دوار، دخترکي با چراغ، پنجره‌اي رو باد، نردباني در باغچه‌ و ...

در کل مي‌توان گفت که آلبوم Ghost Stories در ادامه‌ي مسير آلبوم قبلي کُلدپلي براي فاصله گرفتن از ترانه‌هاي آلترنيتيو-راک باشکوه و استاديومي و رفتن به سمت آثاري کوچک اما به‌يادماندني با ريف‌هاي نه‌چندان پيچيده‌ي پيانو، لوپ‌هاي سينتي‌سايزري، گيتار آکوستيک و بيت‌هاي الکترونيکي و کلامي ساده، حول يک مفهوم اصلي و همراه با ترجيع‌بندهايي که به راحتي در ذهن مي‌نشينند، گام برداشته و با توجه به پس‌زمينه‌ي جدايي که در تمام قطعات آلبوم حس مي‌شود، به مجموعه‌اي منحصر به فرد در کارنامه‌ي کاري کُلدپلي تبديل شده است.
کُلدپلي در تمام دوران کاري‌اش از درد انسان بودن خوانده و تلاش کرده با نگاهي خوش‌بينانه و مدرن، مرهمي براي اين درد بيابد. اما اين بار، مجموعه‌ي لطيف و پر احساس Ghost Stories حديث نفس قلب شکسته‌ي مردي است که از تلاش براي حفظ عشق‌اش درمانده شده و ناگزير، حقيقت جدايي را پذيرفته و دارد با آن کنار مي‌آيد.
با پرداختن به تک‌تک ترانه‌ها - که ترجمه‌اي از مجله Billboard است - دنبال چيزهاي بيشتري هم از اين آلبوم  مي‌گرديم:
coldplay
1. Always in my head
آلبوم Ghost Stories با صدايي شبيه صداي اشباح آغاز مي‌شود؛ همان‌گونه که روزي مارتين از شب‌هاي بي‌خوابيِ کودکي خود گفته بود، وقتي صدايي بي‌صورت، انگار در فضاي پشت سرش جاري مي‌شد. با شناور شدن نُت‌هاي لوپ‌مانندِ گيتار بر روي بيت‌ها، صداي مارتين، شکسته‌تر از هميشه، از فکر آشفته و بي‌خوابي و بي‌قراري‌اش مي‌خواند و تني که مي‌رود و قلبي که مي‌ايستد و عشقي که از سر نمي‌رود. تو هميشه در ذهنمي و انگار تنها تو از ميان بقيه انتخاب شده‌اي.

2. Magic
ترانه‌ي Magic پس از قطعه‌ي شبانه و دل‌شکسته‌ي Always in my head، انگار کورسوي اميدي است در پاسخ به وسوسه‌ي هميشگي دوباره شروع کردن، در صبح‌گاه يک شب غم‌بار. مارتين در جستجوي جادوي عشقي است که او و همسرش را اولين بار به هم پيوند داده و شايد يادآوريِ باور به آن، همه‌چيز را دوباره از نو بسازد. اين قطعه‌ي اصلي آلبوم که مي‌تواند در ميان بهترين تنظيم‌هاي آثار گروه جاي گيرد، در هاله‌اي از اميد و نااميدي به رستگاري مي‌رسد؛ آن‌جا که مي‌خواند اگر از من مي‌پرسي/ بعد از اين‌همه سال با هم بودن/ آيا هنوز هم به جادو(ي عشق) باور دارم؟/ مي‌گويم بله ... البته که بله.

3. Ink
پرکاشنِ پاپ در ترکيب با زخمه‌هاي ظريف و محزون گيتار، صداي مارتين را هم‌راهي مي‌کنند؛ صدايي که غم‌گنانه عشق را هم‌چون تَتويي مي‌داند که محو کردنش بسيار دردناک است و چيزي را درونت در هم مي‌شکند؛ صدايي که اعتراف مي‌کند همه‌ي آن‌چه مي‌دانم اين است که من در مقصد تو گم شده‌ام و اين يعني من عاشق توام و چه دردناک است اين. موسيقي شنيدني و پاپ، همچنان به‌آرامي صداي او را هم‌راهي مي‌کند تا آن‌جا که در بخش دوم ترانه، مارتين فرياد برمي‌آورد از اين تَتو و دردي که با آن است و مي‌خواند من فقط دنبال راهي بودم که تو را در درون خودم داشته باشم.

4. True Love
مارتين بارها در اين آلبوم از عبارت آتش درون استفاده مي‌کند و در اين ترانه – که ردپاي همکاري با تيمبالند در آن حسابي مشهود است – هم شعله‌ي اين آتشِ سوزان را در زير ريتم آرام کوبش بيت‌ها، نواي سيال سازهاي زهي و لوپ‌هاي رقصان سينتي‌سايزر جا داده، تا يکي از غم‌انگيزترين ترانه‌هاي آلبوم را با وُکال پراحساس و گيراي خود و سپس با يکي از معدود سولوهاي گيتار آلبوم، به اوج برساند. اين، ترانه‌ي نااميدي است؛ کورسوي اميد او نقش بر آب شده و مارتين، مأيوسانه از خاطرات خوش قديم ياد مي‌کند و رو به عشق‌اش مي‌خواند بگو که عاشقم هستي/ اگر نيستي هم دروغ بگو/ به من دروغ بگو/ و اسم اين دروغ را واقعيت بگذار/ عشق واقعي.
coldplay
5. Midnight
اين قطعه، حاوي شبح‌وارترين صداي آلبوم داستان‌هاي اشباح است و شايد متفاوت‌ترين قطعه‌ي کُلدپلي تا به امروز؛ اثري که با همکاري جان هاپکينز ساخته شده و انگار روح ترانه‌هاي کُلدپلي را در کالبد قطعات الکترونيک هاپکينز عرضه مي‌کند. اين ترانه هم با صداي فيلتر شده‌ي کريس مارتين، همچون روايت شب غم‌بار ديگري است براي او که سرشار از بيم و اميد مي‌خواند ميليون‌ها مايل دور از خانه/ وقتي که من در ميان تندباد پيچيده‌ام و اميد، رخت بربسته است/ چراغي روشن کن.

6. Another’s Arms
اين ترانه با نجواي زمزمه‌وار يک زن آغاز مي‌شود و آن‌گاه صداي محزون مارتين مي‌آيد که از تماشاي تلويزيون در کنار هم در شبي که گذشت، مي‌خواند و خاطراتي را زنده مي‌کند که حالا انگار بر قلب او چنگ مي‌اندازند. کليد اشعار اين آلبوم در تکرار است و اين ترانه هم، که يکي از بهترين قطعات آلبوم از حيث آهنگ‌سازي است، با تکرار واژه‌ي Another’s Arms مهلکه‌ي ذهني مارتين را به کمال به تصوير مي‌کشد.

7. Oceans
اولين نشانه‌هاي پذيرش موقعيت جدايي در اين ترانه بروز مي‌يابد؛ در اين خلوت‌ترين قطعه‌ي آلبوم که تنها با گيتار آکوستيک پيش مي‌رود. مارتين همچنان با ذکر مايوسانه‌ي واژه‌ي عشق من در انتهاي جملاتش، انگار مي‌خواهد تيري در تاريکي بياندازد؛ وقتي مي‌خواند منتظرت بودم/ اما تو تماس نگرفتي" و يا "آماده‌ي درد بودم/ آماده‌ي تغيير. در انتها انگار به زمين چشم دوخته و با خودش حرف مي‌زند بايد با تنهايي در اين دنيا کنار بيايي.

8. Full of Stars
اين ترانه، مثالي است از ادامه‌ي سبک پاپ Mylo & Xyloto اي در اين آلبوم؛ قطعه‌ي دَنسِ لذت‌بخشي که با همکاري Avicii ساخته شده و قله‌ي انرژي‌اي است که آلبوم به شدت به آن نياز داشته است. اين ترانه، وزنه‌ي تعادل آلبومي است که تا اين‌جا حسابي غمگين و دل‌شکسته بوده است؛ پر از احساس و تصوير است، آن‌گونه که آغاز مي‌شود چون تو آسماني/ آسماني پر از ستاره/ من، قلبم را به تو مي‌بخشم/ چون تو مسير را روشن مي‌کني و آن‌گونه که پايان مي‌پذيرد چون تو آسماني/ آسماني پر از ستاره/ هم‌چون منظره‌اي بهشتي.

9. Fly on
پيش از قطعه‌ي هيدنِ O که با گيتار و صداي شبح‌وارش، انگار آلبوم را به جايي بازمي‌گرداند که از آن شروع شده، بالادِ عاشقانه و زيباي Fly on، به تلخي، از اميد و بخشايش مي‌خواند. مارتين در اين قطعه‌ي بي‌نظير، انگار قلب زخمي‌اش را از تندباد حوادث عبور داده و به ساحل آرامشي موقتي رسانده، بر روي نيمکتي در حال تماشاي پرواز پرندگان؛ او از عبور دسته‌هاي پرندگان به فاني بودن لحظه‌هاي عمر مي‌رسد و مي‌خواند شايد روزي دوباره در کنار تو پرواز کنم ... پرواز کنم ... پرواز کنم.

هومان فرزاد يگانه
نظرات
حامد دوشنبه 5 خرداد 1393 مطلب بسيار خوب و مفصلي بود .مرسي که به Coldplay پرداختيد
. فکر کنم اين اولين بار که يک مطلبي تاليفي در مورد يک البوم خارجي جديد در يک سايت ايراني مي خوانم اونم يک هفته بعر از پخش البوم و اين عاليه . مرسي
8 0
پاسخ

متو دوشنبه 5 خرداد 1393 عالي و گريت فول
1 0
پاسخ

سامان يكشنبه 11 خرداد 1393 خيلي خوب بود و البته با ديدي متفاوت
ما خوره هاي کلدپلي هميشه در به در به دنبال يک نقد فارسي خوب بر آلبوم هاي گروه هستيم و معمولا چيزي پيدا نمي کنيم.
باز هم ممنون از 7 فاز
3 0
پاسخ

abolfazl دوشنبه 26 خرداد 1393 از معدود نقدهاي فارسي آلبوم هاي کلدپلي بود؛
و بايد بگم بهترينشون.
ممنون :)
3 0
پاسخ

مهدي چهارشنبه 28 خرداد 1393 اين نقد رو خودتون نوشتيد يا ترجمس ؟
0 0
پاسخ

هومان فرزاديگانه پنجشنبه 29 خرداد 1393 اين ريويوى آلبوم كلدپلى يك مطلب تاليف و ترجمه ست. يعنى ساختار كلى مطلب، تاليفى است اما از ترجمه ى نكات و مطالب منابع مختلف، در جاى جاى مطلب استفاده شده تا اطلاعات كاملى در اختيار مخاطب قرار گيرد. ممنون از توجه شما.
2 0
پاسخ

ehsan شنبه 11 مرداد 1393 نقدتون حرف نداشت واقعا.............مثل خود آلبوم
3 0
پاسخ

محمد چهارشنبه 5 شهريور 1393 واقعا جالب بود. بسيار هوشمندانه و تکنيکال نقد کرده ايد. مدتهاست منتظر چنين تحليلي بودم تا بتونم آهنگهاي تفکر برانگيز و زيباي کلد پلي رو هضم کنم.. مرسي
1 0
پاسخ

شهرام دوشنبه 14 مهر 1393 ممنون از اين مطلب عالي
خسته نباشيد
0 0
پاسخ

يه طرفدار شنبه 26 مهر 1393 عالى بود اونقد اين گروهو دوست دارم که حسوديم ميشه کسى راجعش مطلب بذاره خنده داره ولى...خيلى عالى بود
2 0
پاسخ

lighter شنبه 3 آبان 1393 عاااالي بود...
حرف نداشت...
واقعا جالب بود...
سپاسگذارم.
1 0
پاسخ

parmida coldplayer شنبه 17 آبان 1393 واقعا مرسى از نقد قشنگتون عالى بود :) من كشته مرده ى اين گروهم عاشقشووووونننننمممممم
2 0
پاسخ

زهرا ستاري چهارشنبه 21 آبان 1393 خيلي هم ممنون
0 0
پاسخ

alicoldplay چهارشنبه 1 بهمن 1393 ممنون
نقدي پرمحتوا که نظر هر خواننده اي رو به خودش جلب ميکنه
1 0
پاسخ

arash.coldplay چهارشنبه 12 فروردين 1394 واقعا عالي بود.مرسي
اينقدر اين گروهو دوس دارم که ميتونم تک تک روزاي زندگيمو باهاش کنم معني کنم...بهتر از اين گروه هم مگه داريم؟؟!!!!!
3 0
پاسخ

پريا سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 عالي بود....واقعا لذت بردم...نمتونم روزي و بدون گوش دادن به موزيک اين گروه بگذرونم...تصوير ذهني من و از موزيک ها کامل تر کرديد تشکر
3 0
پاسخ

taha tpa چهارشنبه 7 تير 1396 بهترين بند عمرم ... کلدپلي تمام زندگي منه
2 0
پاسخ

حامد پرگر شنبه 18 شهريور 1396 يعني واقعا نميدونم چي بگم ، بسيار عالي، اين آلبوم منو داغون کرده ، مخصوصا آهنگ another’s arms - مرسي از شما بابت اين نقد خيلي قشنگ و عميق، همينجا هم ناراحتي و غمم رو براي از دست دادن چستر بنيگتون (لينکين پارک) ابراز ميکنم
2 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز