گزیده نظرات منتقدان درباره «ترانه غروب» ترنس دیویس

تلگراف- تيم روبي:  ترانه غروب اقتباسي شجاعانه از رمان كلاسيك اسكاتلندي لوويس گرسيك گيبون از مدت ها يكي از پروژه هاي محبوب ترنس ديويس كارگردان بوده است، شايد درنهايت ساخته شدن آن به تنهايي به عاملي براي تحسين و تشويق او تبديل شده باشد. چيزهاي چشم گير زيادي درباره اين فيلم وجود دارد،
7فاز:
تلگراف- تيم روبي:
 ترانه غروب اقتباسي شجاعانه از رمان کلاسيک اسکاتلندي لوويس گرسيک گيبون از مدت ها يکي از پروژه هاي محبوب ترنس ديويس کارگردان بوده است، شايد درنهايت ساخته شدن آن به تنهايي به عاملي براي تحسين و تشويق او تبديل شده باشد. چيزهاي چشم گير زيادي درباره اين فيلم وجود دارد، يک نقش آفريني بسيار خوب و چيزهايي که سبک خاص فيلمسازي ديويس را در طول فيلم يادآوري مي کنند. اما از طرفي تصميمات غيرضروري ديگري هم بار سنگيني بر دوش آن گذاشته که فيلم را از پيشروي با سرعت مناسب خود باز ميدارد. چرخش فصل ها و سال هايي که به جنگ جهاني اول منتهي مي شوند در فيلم ديويس به زيباترين شکلي که ميتوانيد تصور کنيد به تصوير کشيده شده اند. فيلمبردار، مايکل مک دانا (استخوان زمستاني) اجازه مي دهد که دوربين اش در زمين هاي کشت ذرت چرخ بزند، تنها چند لحظه پيش از آن که پرشي دلهره آور به منظره سفيد زمستاني داشته باشد و قاب اش را از وسعت آسماني که هيچ وقت تمام نمي شود پر کند. شايد ديويس گوشه چشمي هم به دستاورد ترنس ماليک در "روزهاي بهشت" داشته است، از اين رو به داستانش با نيرويي افسانه‌اي سر و شکل داده است. ترانه غروب شايد بهترين فيلم کارگردانش باشد  ونااميدي که پي بردن به اين نکته با خود به همرا ه مي‌آورد شايد درنهايت قلب هواداران او را بشکند.
 
گاردين- هنري بارنز: زماني که فيلم در جشنواره تورنتو به روي پرده رفت پيش از همه چيز يک نوشته اخظار آميز در مقابل تماشاگران پديدار شد: اين فيلم توسط آي مکس پشتيباني نمي شود و امکان تجربه تماشاي آن بر روي پرده آيمکس وجود ندارد." البته که آن زمان چنين اخطاري باعث خنده حاضرين شد اما ديويس، فيلمساز بريتانيايي نوستالژيک، درواقع فيلمي ساخته است که از همه نظر براي نمايش بر روي پرده بزرگ مناسب است. اقتباس او از رمان لوئيس گرسيک گيبون از احساسات انباشته شده است و در دلربا بودن چيزي کم ندارد. ديويس اخيرا در يکي از مصاحبه هايش توضيح داد که دنياي مدرن را نمي فهمد و نسخه رومانتيکي از اين دنيا "ديگر در بين ما وجود ندارد." او با ترانه غروب بار ديگر ارزش زيبايي را تخمين زده و در زندگي گذشته به صلح و آرامش رسيده است. اين کارگردان شايد دنياي امروز را دوست نداشته باشد اما فکر کنم از تماشاي فيلمش بر روي پرده آيمکس لذت ببرد، آن زمين هاي کشت ذرت انگار هيچ گاه دست از خروشيدن نخواهند کشيد. "ترانه غروب" نوعي خاصيت شرارت بار دارد که آن را از سقوط به قالب فيلمي خام و ناشيانه باز ميدارد. خوانندگان کتاب گيبون که در سال 1932 منتشر شد سفري سرگيجه آور را تجربه کردند، ديويس هم صحنه هاي گستاخانه و درهم را در فيلمش گنجانده که از لحاظ برهم زننده و عبوس بودن چيزي کم از کارهاي لارس فون تريه ندارند.
 
امپاير- ايان فريير: در زمين هاي اطراف اسکاتلند، در آغاز قرن بيستم، کريس گاتري (آگينس دين) مي‌خواهد يک معلم باشد اما پدري بدخلق (پيتر مولن) او را از رسيدن به رويايش بازميدارد. در همين حال ازدواج او و زندگي تازه اش مورد تهديد خطرات جنگ جهاني اول قرار گرفته است. بسياري از چيزهايي که در اين فيلم نمايش پررنگي دارند تا مدت ها از دغدغه هاي ذهني ديويس به شمار مي آمدند: سوءاستفاده فيزيکي، قدرت زنان،  خاطره دردناک گذشته، احترامي که براي مذهب قائل است و نيرويي که ترانه هاي مليتي با خود به همراه مي‌آورند. فيلم تنها يک لحظه لوکيشن‌اش را عوض مي‌کند و به فرانسه جنگ زده مي رود و تاثيري ديرپا در طول داستان ايجاد مي‌کند. ترانه غروب تصنيفي براي قدرت پايدار جهان بيروني است که در دغدغه زمين، باد و آتش را داشتن در دقايقي از ترنس ماليک هم جلو مي زند. شايد فيلم گاها احساس يک درام دوره‌اي را داشته باشد و رويکرد شاعرانه ديويس را در بهترين کارهايش از دست بدهد. اما دين بازيگر همه چيز را در کنار هم نگه داشته و مانع فروپاشي آن مي شود، واکنش او به يک تلگرام مي تواند از لحظاتي باشد که شايسته نامزدي در جوايز مختلف است.
ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز