گزیده نظرات منتقدان درباره «جوی» دیوید اوراسل

مووي نيشن- راجر مور:  اين يك داستان واقعي زنانه است، و تنها كاري كه راسل لازم است انجام دهد سينمايي كردن آن با روي هم گذاشتن موانع مختلف است، پدر (رابرت دنيرو) ، خواهر (اليزابت رام)، زن تازه پدر (ايزابلا روزليني)، كه همه به  زن قهرمان شك دارند و به كارمندان متقلب اطراف او اضافه مي‌شوند. چراكه او "فقط يك زن" است.
7فاز: 
هاليوود ريپورتر- تاد مک کارتي: سومين فيلم ديويد اوراسل که بار ديگر مزيت استفاده از جنيفر لارنس را دارد بسادگي فيلمي درباره پشت کار و مقاومت دربرابر عجايب مضحک زندگي است، که البته بيشتر زمان خود را به تحليل عجز و از کارافتادگي مي‌گذراند که در نتيجه هزاران فراز و نشيب در ذهن کاراکترهاي خوددرگير و عصبي‌اش بوجود آمده. وقتي فيلمي در بين چهار تدوينگر دست به دست شود معمولا به اين معناست که چيزي از قلم افتاده، خواه سرعت پيشروي آن باشد، يا شيوه روايت يا کنترل لحن و ايجاد تعادل ميان المان‌هاي مختلف آن. شايد تمام اين مشکلات در اين فيلم وجود داشته باشد، اما انرژي نهايي و اصرار و استعداد راسل و بازيگرانش به شکلي تماشاگر را به ادامه فيلم ترغيب مي‌کنند که او مشتاقانه مي‌خواهد باور کند اين داستان زماني در زندگي واقعي جريان داشته است (فيلم بر اساس همين داستان واقعي است). نقطه عطف زندگي جوي و ادعايي که او براي رسيدن به شهرت دارد با اختراع جاروي معجزه‌آسا عملي مي‌شود، جارويي که او خودش طراحي مي‌کند و در دهه 90 ميلادي به شبکه‌هاي خريد و فروش مي‌فرستد. شايد کارگردانان زيادي با اين ماجرا هجويه سرگرم‌کننده‌اي مي‌ساختند اما براي راسل موفقيت جوي به اندازه هر تلاش ديگري در زندگي چالش برانگيز و برحق است، شايد ساخت يک فيلم هم تا اندازه زيادي به اين باور و مقاومت نياز داشته باشد. صورت ظاهري زندگي اجتماعي جوي مي‌توانست به يک نمايش لوده و خنده آور تبديل شود، اما راسل به شکلي بالغانه و بلندپروازانه اين امر مهم را در مسير يک کمدي انساني قرار مي‌دهد. همان طور که هميشه در فيلم هاي راسل شاهد آن بوديم، اينجا هم گروه بازيگران تمام و کمال وارد بازي شده‌اند. لارنس بار ديگر مسئوليت همه چيز را برعهده گرفته و به کاراکتري مبارز جان مي‌بخشد. با اين حال چيزي که در او نمي‌بينيم يک ور احساسي دروني است، حتي اگر محض اطلاع به ما مي‌فهماندند که چيزي رومانتيک در درون او جريان دارد کافي بود.
 
گاردين- پيتر بردشاو:  جوي به کارگرداني ديويد اوراسل و با بازي جنيفر لارنس فيلمي هيجان انگيز اما به شکل عجيبي رام و غيرواقعي است، البته شکي نيست که لارنس با اين فيلم به سطوح بالاتري از زيبايي متکبرانه رسيده است. واضح است که راسل و دستيار نويسنده‌اش، آني مامولو روايت خطي را براي کارشان نپسنديده‌اند، با اين حال اين ماجراجويي غيرمعمول راه آساني را براي رسيدن به اوج، آنطور که در کمدي قبلي او، کلاهبرداري آمريکايي ديديم، در پيش ندارد. اگرچه طنيني از آن فيلم هم در اين يکي  احساس مي‌شود. فيلم واقعا قصد خنداندن تماشاگر يا تهييج او براي مخالفت را ندارد، درواقع اين شايد بيشتر نوعي خيال‌انديشي لينچ گونه باشد، بخصوص زماني که به صحنه آغازين خارق‌العاده آن فکر مي‌کنيم. موقعيت جوي، موقعيت جالبي است. اثرپذيري از داستان يک کارآفرين توسري خور بايد تماشاگران را از واقع‌گرايي فيلم مطمئن کند، با اين حال جوي در بيشتر دقايق حسي غيرواقعي –که به نوبت نگران کننده و سرگرم کننده است- را به تماشاگر منتقل مي‌کند. البته القاي اين احساس عامدانه است، همان طور که تمام ماجرا روزي در زندگي واقعي براي جوي غيرواقعي مي‌نمود، راسل و مامولو هم ورود گيج‌کننده جوي را به خريد تلويزيوني به شکلي زيرکانه برگزار مي‌کنند که تماشاگر به همراه قهرمان داستان در ابتدا تصوير واضحي از آنچه در حال رخ دادن است نداشته باشد. کاراکتر او قدرت را پيشنهاد مي‌کند، شايد همين باعث شود که دلتنگ ظاهر شکننده کميک او در کلاهبرداري امريکايي و دفترچه اميدبخش شوم. نمي توانم به اين فکر نکنم که شايد چيزي بيشتر درباره جوي مانگانو  و در اجراي لارنس براي نمايش وجود داشت.
 
مووي نيشن- راجر مور:  اين يک داستان واقعي زنانه است، و تنها کاري که راسل لازم است انجام دهد سينمايي کردن آن با روي هم گذاشتن موانع مختلف است، پدر (رابرت دنيرو) ، خواهر (اليزابت رام)، زن تازه پدر (ايزابلا روزليني)، که همه به  زن قهرمان شک دارند و به کارمندان متقلب اطراف او اضافه مي‌شوند. چراکه او "فقط يک زن" است. لارنس هرکاري در توانش بوده با متريال کرده، اما جوي بسادگي همان ايوب در کتاب مقدس است، آفريده شده تا رنج ببرد. حتي موفقيت هم خوشحالي را با خود به همراه نمي‌آورد، دست کم شکست چيزي است که با آن غريبه نخواهد بود. بنابراين ما ممکن است براي اين يا آن اتفاق آرزو کنيم اما در اين کسب و کار، خانواده، خانواده سابق و دوستان خانوادگي شما را نااميد خواهند کرد. راسل قصد آزاردادن دارد و "جوي" هيچ گاه از اين فراتر نمي ‌رود. يک شب پرتشويش، نااميدکننده و تهي به همراه بازيگران بزرگي که در يک شکست ديررس گرفتار شده‌اند.
ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز