گزیده نظرات منتقدان درباره «Youth/ جوانی» پائولو سورنتینو

گاردين- پيتر بردشاو: فيلم تازه سورنتينو يك كار كوچك است كه با ايده هاي بامزه و تصاوير و جلوه هاي بصري صاحب سبك سرپا مانده است. نوعي درخشندگي خارق العاده در فيلم وجود دارد كه فقط كسي مثل سورنتينو قادر به خلق آن است
7فاز:
تلگراف- روبي کولين: پائولو سورنتينوي ايتاليايي در ادامه فيلم اسکاري‌اش، "زيبايي بزرگ" داستان يک آهنگساز بازنشسته به نام فرد بالينگر (مايکل کين) و دوست قديمي اش ميک (هاروي کايتل) را دنبال مي کند. لنا (ريچل وايس) دختر فرد و دستيار او نيز متوجه مي شود شوهرش در حال ترک زندگي مشترک با اوست تا به رابطه اش با خواننده پاپ، پالوما فيت برسد. فاصله سرگييجه آور از زندگي گذشته موضوع اصلي "جواني" است. اين موضوع مرکزي در يک سکانس به بهترين شکل تجلي مي يابد، زماني که  کايتل از يکي از اعضاي تيم فيلمنامه نويسان جوان خود مي خواهد از انتهاي يک تلسکوپ به يکي از همکاران خود نگاه کند و مي گويد: "جوان بودن همه چيز را نزديک و قابل دسترس مي کند و پيري همه چيز را دور." اين لحظه دوست داشتني و سودازده و درعين حال دور از عواطف سانتيمانتال است. سورنتينو و فيلمبردار هميشگي اش  لوکا بيگازي از تمام امکانات بصري خيره کننده در هتل و پس زمينه آن بهره مي گيرند. وايز که در اينجا يکي از بهترين اجراهاي حرفه ايش را به نمايش گذاشته شبيه به بدل دوران مدرن سيلوانا مانگانو است. اما با وجود تمام اين جلوه هاي سرگرم کننده و باشکوه فيلم هيچ گاه به هسته مرکزي خود با همان شفافيت و شجاعتي که در "زيبايي بزرگ" (يا "پيامدهاي عشق"محصول 2004) ديديم برخورد نمي کند.
 
گاردين- پيتر بردشاو: فيلم تازه سورنتينو يک کار کوچک است که با ايده هاي بامزه و تصاوير و جلوه هاي بصري صاحب سبک سرپا مانده است. نوعي درخشندگي خارق العاده در فيلم وجود دارد که فقط کسي مثل سورنتينو قادر به خلق آن است؛ حرکات مواج دوربين، صورت هاي عجيب و غيرمعمول و پرسپکتيوهاي سه ضلعي که هميشه تماشايي هستند. با اين حال ضعف سورنتينو در برابر کمئوي ستارگان پاپ در اينجا هم به چشم مي آيد تا پالوما فيت در اينجا ظاهر مي شود تا نقش خودش را بازي کند. افراد زيادي در فضاي مجازي به اظهارنظر در اين باره پرداختند که مايکل کين در اين فيلم نقشي را بازي مي کند که در اصل براي ستاره فيلم قبلي سورنتينو، توني سرويلو در نظر گرفته شده بود، و اين واقعيت دارد که کين در اين فيلم سرويلو را يادآوري مي کند. اما کين درواقع در اين نقش بسيار خوب ظاهر شده و نوعي خاصيت دلپذير متفاوت و پدرانه را به نقش خود افزوده. فقط اي کاش فيلم تا اين اندازه در يک لوکيشن به سر نمي برد. زماني که اکشن به خاطرات و فانتزي هاي ونيز کات مي خورد، جايي که فرد يک ارکستر را رهبري مي کند، فيلم ناگهان در نهايت نيرومندي و جنبش زنده مي شود، حتي يک صحنه کوتاه با جين فوندا که تسلط بر اعصابش را در هواپيما از دست مي دهد هم سرعت پيشروي داستان را بالا مي برد، با اين حال تماشاگر بيشتر زمان فيلم را در فضاي فراخ و مجلل اما بي روح اين زندان بي در و پيکر با استخرهاي آب گرمش مي گذراند. نوعي سنگيني شاعرانه در "جواني" وجود دارد که بيشتر در گفت و گوهاي ميک و فرد درباره چيزي که از زندگي گذشته شان به ياد دارند تجلي پيدا مي کند، اين ميک است که متوجه تصوير مبهمي که از گذشته در ذهن‌اش مانده مي شود، جواني او کم و بيش شکل يک صفحه خالي را به خود گرفته و اين ايده بيشتر از آنکه گزنده و تلخ باشد ترسناک جلوه مي کند؛ شايد برهم زننده تر از چيزي که کاراکتر کارگردان فيلم "هشت و نيم" با بازي ماستروياني به نمايش مي گذارد. پيشاپيش منتظر فيلم بعدي سورنتينو هستم.
 
نيويورکر- آنتوني لين: قهرمان داستان يک هنرمند خلاق است که متوجه بي ميلي يا ناتوانايي خود در خلق اثري تازه مي شود. زنان زيادي در زندگي او وجود داشتند و همه آن ها در يک لحظه دوباره پيدايشان مي شودتا خلاقيت دروني مرد را بار ديگر تحريک کنند. آشنا به نظر مي رسد؟ خب، اين داستان "هشت و نيم" فليني بود و حالا به داستان اصلي "جواني" هم تبديل شده. فيلم خوش رنگ و آبي است، همان طور که احتمالا از قبل انتظارش را از سورنتينو داشتيد، اما شايد زيبايي به اين بزرگي بتواند به خفگي ختم شود. پيرنگ دور خود مي چرخد و مي چرخد و بالاخره به جايي نمي رسد. مردان فيلم نسبت به موانع پيش رويشان وابستگي ذهني پيدا مي کنند. زنان فيلم هم مي خواهند غل و زنجير پاره کنند و آزاد باشند.
ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز