شوخی میز نقد برنامه «هفت» با «میان‌ستاره‌ای» کریستوفر نولان/ آقای فراستی! فیلم‌های روز را روی دور تند نبینید

اينكه «سرآغاز/ تلقين» براي فراستي سرگرم كننده نيست و از آن قرائت «معناگرا» دارد اوج بدسليقگي است. به اين مي‌ماند كه منتقدي جوان موقعيت ترسناك و متناقض مركزي «مرد عوضي» شاهكار ابدي هيچكاك را به «بحران هويت انسان در قرن بيستم» تقليل دهد!
7فاز: براي پرداختن به هر چيزي، آداب و لوازم و ابزار مورد نياز آن موضوع را بايد در نظر گرفت. نمي‌شود با شابلون قديمي و زهوار در رفته به سراغ بررسي و تحليل موضوعات جديد رفت. صحبت بر سر برنامه «هفت» جمعه شب و ميز نقد و مشخصا صحبت‌هايي است که درباره «ميان‌ستاره‌اي» کريستوفر نولان مطرح شد. پر از غلط و گاف و اشتباه. معلوم بود منتقد کهنسال فيلم را روي دور تند ديده است. از آن طرف منتقد ميان‌سال ايده‌هايش را در نسبت با خوشايند منتقد ميزبان مطرح مي‌کرد و منتقد جوان هم راضي و خشنود از حضور در برنامه، بدون احترام حداقلي به کتابي که درباره کريستوفر نولان منتشر کرده، براي دل دو منتقد ديگر و انگار که مرعوب آن دو شده باشد (چرا واقعا؟) حرف‌هاي آنها را تاييد مي‌کرد. مسعود فراستي در نقد «ميان‌ستاره‌اي» و در بيان نظراتش، دو اشتباه بارز داشت که نشان مي‌دهد فيلم را به درستي نديده است. اول اينکه مقدمات خالي شدن زمين از ساکنان به تفصيل تصاوير و انضمام گفتار متن در فيلم توضيح داده مي‌شود و اين ماجرا فقط با يک صحنه که مردم خطر آمدن طوفان را در روزنامه مي‌خوانند؛ برگزار نشده. نکته بعدي هم اينکه در فيلمي که داستان آدم‌هايش را در رسيدن به هم (در دو زمان متفاوت) تعريف کرده، خيلي فرق مي‌کند که هفت سال همان هفت سال باشد و نه هفتاد سال. اين قرارداد فيلم با تماشاگرش است و کل داستان کن‌فيکون خواهد شد اگر اين منطق به هم بريزد. به همين سادگي. و بامزه‌تر از همه اينکه فراستي اعتقاد دارد صحنه ورود کوپر (متيو مک‌کاناهي) به کتابخانه و بعد پنجم مهمل و شوخي و از اين حرف‌ها است. احتمالا او تا قبل از اين صحنه، مشغول ديدن «ميان‌ستاره‌اي» روي دور تند بوده که متوجه مسير احساسي فيلم و اين صحنه که نقطه اوج احساسات فيلم است، نشده و چنين سرد و خنک با آن مواجه مي‌شود.
 
مسعود فراستي فکر مي‌کند سينما از دهه شصت ميلادي به اين سو مرده و سينما فقط «هيچکاک هميشه استاد» و «اسطوره جان فورد» و «سامورايي سينما کوروساوا». اين حرف شوخي است. ديويد تامسون و ديويد بوردول و جي. هوبرمن، از معتبرترين نويسندگان سينمايي، روز به روز در حال کشف فيلم‌ها و آدم‌هاي جديد هستند و اين‌ور دنيا (جهان سوم؟ جامعه حاشيه‌اي؟) فراستي ناگهان به اين اجتهاد مي‌رسد که سينما مرده! عجب! شابلون شما پوسيده و ديگر کار نمي‌کند. اين حرف که فون‌تريه و تارانتينو و ايناريتو فيلمساز نيستند، ما تماشاگران سينما را به خنده مي‌اندازد. ژان رنوار زماني گفته بود هر چيزي که روي سلولوئيد ثبت شود، فيلم است. حالا اين وظيفه شما به عنوان منتقد است که براي تماشاگران توضيح دهي فيلم مورد نظرت در کجاي طيف «شاهکار تا زباله» قرار مي‌گيرد. «در نيامده» هم شد حرف؟ اين ديگر چه جور دليلي است؟
 
صحبت بر سر کيفيت فيلم نولان نيست. که نگارنده علاقه چنداني به او و فيلم‌هايش ندارد. صحبت بر سر نوع مواجهه با فيلم‌ها و سينما است. اينکه از رويکرد تقليل‌گرايانه سينما مرده، دست برداريم و سينماي معاصر جهان را جدي بگيريم. هنوز نوابغ و آدم‌هاي با استعداد مشغول کار هستند. اينکه «سرآغاز/ تلقين» براي فراستي سرگرم کننده نيست و از آن قرائت «معناگرا» دارد اوج بدسليقگي است. به اين مي‌ماند که منتقدي جوان موقعيت ترسناک و متناقض مرکزي «مرد عوضي» شاهکار ابدي هيچکاک را به «بحران هويت انسان در قرن بيستم» تقليل دهد! بي‌منت و بدون آنکه کسر شانتان باشد به تماشاي فيلم‌هاي جديد بنشينيد آقاي فراستي. به تماشاي شاهکارها؛ ببينيد که چگونه «سينکداکي نيويورک» چارلي کافمن عقل يک منتقد را از کار مي‌اندازد و به قلبش چنگ مي‌زند؛ غامض‌تر از «پرسونا»ي برگمان و بااحساس‌تر از «هشت و نيم» فليني. ببينيد که چگونه ديويد فينچر با ميراث آلفرد هيچکاک، داستان زندگي خالق فيسبوک را در شاهکار ديرياب «شبکه اجتماعي» به تصوير کشيده. ببينيد که چگونه کارگردان مهجوري به نام رايان جانسون، با دستکاري پلات شاهکار جنايي کوروساوا «بدها آسوده مي‌خوابند» يک نوآر عجيب غريب در قرن بيست و يکم با نام «بريک/ آجر» ساخته است. انگاره/ خرافه مرگ سينما را از ذهنتان پاک کنيد. تا وقتي آدم‌ها زنده‌اند سينما هم زنده است. فقط شکل و فرمت‌اش در گذر زمان و تغييرات نسل آدم‌ها و برجسته‌تر شدن ملزومات تکنولوژيک، دستخوش تغييراتي شده تا قابل استفاده براي مردمان امروز باشد. به ابراز مورد نياز فيلم‌هاي جديد براي بررسي، مسلح شويد به جاي اينکه زير آب همه چيز را بزنيد آقاي فراستي.
پويان عسگري
نظرات
بهزاد يكشنبه 17 آبان 1394 درود بر تو آقاي عسگري با اين يادداشت
16 3
پاسخ

فربد يكشنبه 17 آبان 1394 مرسي پويان عزيز. معلومه که سينما زنده است.

مسعود فراستي نيا در مصاحبه اي با «تي وي پلاس» در جواب اين سؤال که "واقعاً چند تا فيلم در تاريخ سينما هستن که با معيارهاي شما، فيلمهاي کاملي تلقي بشن؟" (نقل به مضمون) ـ به شوخي يا جدي ـ فرمود: هيچ فيلمي.
يادم هست در ساليان دور، جُکي بين هم ما و هم سن و سالهامون رايج شده بود که ميگفت: "يه روز مسابقه ميذارن که به هرکسي که تيپش به داريوش (خوانند? پاپ) شبيه تر باشه جايزه بدن. خود داريوش هم شرکت ميکنه و دوم ميشه". حکايت فراستي و سينما هم شده همين.
24 6
پاسخ
محسن باقري سه شنبه 19 آبان 1394 در مصاحبه با تي وي پلاس نگفتند هيچ فيلمي در تاريخ سينماي جهان . سوال خبرنگار سينماي ايران بود و گفتند هيچ فيلمي در سينماي ايران کامل نيست
فربد پنجشنبه 21 آبان 1394 شايد لازم باشه يک بار ديگه اون مصاحبه رو ببينيد
محسن باقري پنجشنبه 11 آذر 1395 من هر روز دارم ميبينم چون ادمين پيج هاي مسعود فراستي هستم. من از شما ميخوام دقيق تر سخن بگيد. در مصاحبه با تي وي پلاس اصلا سوالي به اين صورت پرسيده نشد اتفاقا از کوروساوا و برگمان و هيچکاک صحبت اشاراتي ميشه که دقيقا در تضاد با نظر شماست. يا حق

سامان يكشنبه 17 آبان 1394 درود بر پويان هميشه خوب
بيشتر از چيزي که ظرفيتش رو داشته به اين آدم پرداخته شده،و خوشبختانه خيلي وقته که ديگه جدي گرفته نميشه.بزرگترين و مقاوم ترين حباب ها هم بالاخره يه روز مي ترکن
11 8
پاسخ

جواد دوشنبه 18 آبان 1394 کاملا درست مي فرماييد اين نگاه به سينما خيلي سخيف و زننده هست . اينطوري نميشه از سينما يا بهتر بگم از زندگي لذت برد همه چي بده اصلا فيلم خوب نداريم اين که نشد حرف يعني تلقين با اون همه نظريه و مباحث علمي و فلسفي هيچي واسه گفتن نداره ؟ همين که يه کارگرداني تونسته نظريات فلسفي و علمي رو با عنصر جذابيت تلفيق کنه خودش يه دستاورد بزرگ محسوب ميشه . اونايي که ميگن اوديسه فضايي بهتر از ميان ستاره اي هست واقعا ميتونن تا آخر فيلم رو تحمل کنن ؟ قبول دارم کوبريک کارگردان بزرگي بوده و مباحث انسان شناسي و فلسفي رو مطرح ميکنه ولي فيلمش امروز اکران بشه با شکست تجاري روبرو ميشه اما نولان کاري کرده که مردم هم با مباحث فلسفي و علمي و روانشناسي آشنا بشن و هم از ديدن فيلم و اکشن اون لذت ببرن اين به نظرم بزرگترين خدمتي هست که نولان عزيزمان به سينما کرده . آقاي فراستي تو نقد بردمن هم گاف هايي دادن . اينو بگم بردمن رو دوس ندارم ولي در مورد پايان بنديش که آقاي فراستي ميگفتن اجازه هزاران برداشت رو ميده اصلا قبول ندارم بردمن يه فيلم ابزورد هست و پايانش هم قاعدتا از 2 حالت بيشتر خارج نيست " يا شخصيت بايد خودکشي ميکرد - يا به اين زندگي با وجود رنج ها ادامه ميداد " ايشون انگار تعاريف ابزورد رو فراموش کردن انتخاب شخصيت اصلي فيلم هم خودکشي بوده دليل خنده دخترش هم بخاطر مصرف مواد بوده و تصور کرده پدرش پرواز کرده وقتي دختر وارد اتاق بيمارستان شده بود چندين بار بيني خودشو رو مثل مصرف کننده ها ميخاروند و اين يعني در اون لحظه حالت عادي نداشته . در مورد آقاي تجويدي که به عنوان طرفدار نولان به برنامه دعوت شدن بگم که ايشون اولين حضورشون در صداوسيما بوده و قاعدتا تا يه حدي چنين عقب نشيني از ايشون طبيعي هست .
9 9
پاسخ

امير سه شنبه 19 آبان 1394 قبلا که اين آقا رو تو اولين سري برنامه هفت ديدم، ازش خوشم ميومد .. ولي الان ديگه با وجود اين اظهار نظرهاي خام و بي معني "يقين" دارم تقريبا هيچ چيز از سينماي معاصر نمي دونه و نمي فهمه...
طرفدار زياد پيدا کرد، جوگير شده... اين کار ها رو براي جلب توجه مي کنه .. منم ديگه به حرف ها و نقد هاش اهميتي نمي دم...

فيلم برد من رو که من عاشقش شدم، خيلي بد نقد کردن تو هفت ...

اين که تو از فيلمي خوشت نمياد، مشکل از خودته نه مشکل از طرف مخاطب و فيلم ساز
7 5
پاسخ

عباس سه شنبه 19 آبان 1394 يه منتقد خوب فارغ از مسله سليقه شخصي بايد منصف و به روز باشه. واز انتقاد سازنده وبي غرض ديگران واسه پيشرفت وتعالي خودش سود ببره. يه منتقد خوب يه جزيره نيست. ايشون مث رابينسون کروزو عملا ارتباطشون رو با سينماي روز وجووناي اين عصر از دست داده وفکر ميکنه خيلي خفنه وبقيه حشره الارض. آقاي فراستي با اين کارا آوانگارد وپيش رو نقد شناخته نميشين، فقط از خودش يه شو خند ه دار ومضحک ميسازه. هر وقت ميبينمش کلي ميخندم.بعضي مواقع فکر ميکنم مث فيلماي ژانر ترسناک يه روح شيطاني ( شبيه جن گير)در کالبد ايشون حلول کرده وبايد کنستانتينو واسه کمک بهش خبر کنيم. در هر صورت رويه خوبي پيش نگرفته. آخرين بار توي دانشگاه ماجلسه نقد وبرسي داشت وايشون گفتن که فيلم دزد دوچرخه و اديسه کوبريک فيلماي بشدت بدي هستن. واسشون خيلي نگرانم؟ ؟؟؟؟؟؟
9 2
پاسخ

اميد سه شنبه 19 آبان 1394 واقعيت اينه که آقاي فراستي توهم خود منتقد پنداري دارن
نظراتشون همگي ناشي از اين عقده ست
8 3
پاسخ

آرش سه شنبه 19 آبان 1394 آقاي فراستي را از زماني که کتابي در نقد چند فيلم سينمايي ايراني در اواخر دهد 60 شمسي نوشته بود و معيار قبولي کارگردان را زول ريش او قرار داده بوز مي شناسم. مسئله اي نيست که به اين آدمها حقوق مفت بدهند تا براي خودشان بچرخند. مملکت از اين نان خور ها زياد دارد. ولي اين که هنوز اين آدم را دعوت کنند و به عنوان منتقد به خورد ملت بدهند جاي خنده دارد. بگذاريد ايشان زندگي ش را بکند. حتما آن منتقد جوان تر هم مرعوب نفوذ اين آقا در تلويزيون شده که هر چه گفت تاييد مي کرد.
11 3
پاسخ

آراز چهارشنبه 20 آبان 1394 به به عالي بود ، جدا بيش از چيزي که مستحقشه به فراستي ميدون داده شده . نکته مهم اين مطلب اين بود که بدون عصبانيت و با استدلال حرفش رو زده .بيست
7 3
پاسخ

كيمن جمعه 22 آبان 1394 مساله اينجاست كه ايشون فقط "تيپ" هستند. كسي كه قراره در شمايل يك منتقد ( به ديده ي عامه و سنتي) ديده و شناخته بشه. اداي منتقد بودن هم ميشه انتقاد انتقاد انتقاد از همه چي.
7 3
پاسخ

سينا يكشنبه 24 آبان 1394 من با فراستي کلا مخالفم اما ميان ستاره اي فيلم خوبي نيست اين فيلمي ست که مقصر بد بودنش آنهايي اند که از 2008 به اينور در گوش نولان خواندند تو مي تواني کوبريک باشي پس نولان اديسه اش را ساخت اما اين کجا و 2001 کجا ميان ستاره اي هاليوودي مطلق است حتي شايد آنهم نباشد ولي به هر حال اينترستلار قطعا پايينتر از آثاري نظير تلقين شواليه تاريکي پرستيژ و البته فيلم بزرگ و بي نظير نولان ممنتو قرار مي گيرد نولان کارگردان بزرگي ست اما قياس نولان با کوبريک حقيقتا مسخره است نولان کوبريک نيست نولان کسي ست که مي خواهد کوبريک بشود
در ضمن سينما نمرده زنده است زنده ي زنده
13 8
پاسخ
مهرداد يكشنبه 24 آبان 1394 آره به نظر منم اينترستلار فيلم بدي نيست اما زيادي بزرگش کردن

سامان دوشنبه 26 بهمن 1394 آقا منتقد مقابل فيلمسازه... نقدهاي آقاي فراستي رو همه ي کارگرداناي ايران بايد قبول کنند... اين که ايشون ميگه فيلم درنيومده بد بوود ببينيد خب علتشو گوش کنيد حرفاشو قبول مي کنيد...
4 5
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز