10 فیلم علمی-تخیلی برگزیده هزاره سوم - بخش چهارم: لوپر (رایان جانسون)

سومين فيلم رايان جانسون پس از نوآر غافلگيركننده "آجر" و فيلم نامحبوب "برادران بلوم" نصف بيشتر خصوصيات يك ساي-فاي كلاسيك درخشان را دارد.

7فاز: زمان کودکي‌مان، به دوراني ناگوار در قرن بيست و يکم و آينده‌اي چشم‌گير و علمي-تخيلي‌گونه فکر کرديم. روبات‌هاي پيشخدمت و ماشين‌هاي پرنده هنوز از راه نرسيده‌اند. با اين حال 15 سال ابتدايي اين قرن براي سينماي علمي-تخيلي دوراني به شدت پربار بوده است.

قدمت فيلم‌هاي علمي-تخيلي تقريبا به اندازه عمر سينماست، نمونه اول چنين فيلم‌هايي با "سفري به ماه" ژرژ ملي‌يس در سال 1920 به پرده بزرگ آورده شد. اما اين ژانر در اواخر قرن بيستم و درنتيجه نمايش "جنگ ستارگان" به محبوبيت چشمگيري دست پيدا کرد. بيشتر بلاک‌باسترهاي به ظاهر علمي-تخيلي در اصل فيلم‌هاي اکشني بودند که با برخي حقه‌هاي فانتزي تصور کاوش در دنيايي احتمالي را به تماشاگر القا مي‌کردند.

چنين چيزي هنوز هم تا حدودي  واقعيت دارد اما در يک دهه ونيم گذشته داستان‌هاي نبوغ‌آميز ساي-فاي زيادي براي تلويزيون درکنار فيلم‌هاي سينمايي ساخته شد که ايده‌هاي بسيار جذاب‌تر از انفجارها و چراغ‌هاي ليزري با خود به همراه داشتند.

فهرست زير از قوانيني تبعيت مي‌کند؛ هيچ فيلم ابرقهرماني (که حالا خودشان يک ژانر محسوب مي‌شوند) و هيچ فيلمي با مايه‌هايي از شاخصه‌هاي اصلي ژانر (مثل "اطلس ابر" و "چشمه) و هيچ فيلمي که احساس واقعي ساي-فاي بودن را ايجاد نکند در اين رتبه‌بندي حضور ندارد. فيلم منتخب شما در فهرست زير کدام است؟

 لوپر (2012)
لوپر شباهت‌هاي زيادي به "سان‌شاين" دارد. سومين فيلم رايان جانسون پس از نوآر غافلگيرکننده "بريک" و فيلم نامحبوب "برادران بلوم" نصف بيشتر خصوصيات يک ساي-فاي کلاسيک درخشان را دارد. برخلاف فيلم دني بويل اما در اينجا نيمه دوم فيلم است که صعود اصلي را عملي مي‌کند. شروع فيلم دراقع از همه قراردادهاي ژانري پيروي مي‌کند. سفر زماني ابداع شده و نفع اصلي از آن آد‌م‌هاي آينده است که دشمنان خود را براي مجازاتي ناگهاني به گذشته بياورد تا در نتيجه کشتار آن‌ها جنازه‌اي هم برجا نماند. اين مامور اعدام (با بازي جوزف گوردون لويت) به هر حال با تصور اينکه کارفرمايان آينده‌اش خود سالخورده او (بروس ويليس) را براي به قتل رساندن او به گذشته بفرستند دچار ناآرامي شده است. در نيمه دوم فيلم اما با معرفي اميلي بلانت و پسر استثنايي‌اش مسير داستان عوض شده و صورت يک فيلم فوق‌العاده را پيدا مي‌کند که در اصل بازتابي ماليخوليايي و ساکت از سرنوشت، سرانجام و کهن‌ترين کليشه فيلم‌هاي علمي-تخيلي يعني فداکاري است.

ويسنا فولادي
نظرات
عباس پنجشنبه 14 آبان 1394 مرسي
1 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط



































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز