زنده کردن اولترا پاناویژن 70 برای ساخت «هشت‌نفرت‌انگیز»/ رابرت ریچاردسون از فیلمسازی با فرمت آنامورفیک پس از 50 سال می‌گوید

نهمين اثر تارانتينو پرشباهت با فيلم‌هاي ديگري همچون "دليجان"، "ساعت‌هاي نااميدي" و "و سپس هيچ‌كس نبود" داستان هشت مسافر را يك دهه پس از جنگ داخلي در ايالت وايومينگ دنبال مي‌كند. در اين ميان يك كولاك ناگوار مانع رسيدن آن‌ها به رِد راك (صخره سرخ)، جايي كه شكارچي مزدبگير جان روث (كرت راسل) قصد دارد ديزي دومرگ فراري (جنيفر جيسون لي) را به دست عدالت بسپرد مي‌شود.
پلي ليست: بازگشت فيلم متحرک با اکران نسخه اولترا پاناويژن 70 "هشت نفرت‌انگيز" به کارگرداني يکي از طرفداران سلولوئيد، کوئنتين تارانتينو به روزهاي اوج خود خواهد رسيد. اين اولين فيلم سينمايي پس از گذشت 50 سال است که با لنزهاي پاناويژن کلاسيک فيلمبرداري شده و عريض‌ترين تصوير را (نسبت تصوير 2.76:1) دارد. با اکران محدود آخرين فيلم تارانتينو در 100 سالن سينمايي به مدت دو هفته اين بهترين هديه تعطيلات براي عشاق سينما خواهد بود.
"هشت نفرت‌انگيز" همچنين فيلمبردار سه اسکاري ("هوگو"، "هوانورد"، "JFK")، رابرت ريچاردسون را وارد رقابت با امانوئل چيوو لوبزکي براي فيلم "/The Revenant بازگشته" ساخته الخاندرو گونزالز ايناريتو ("بردمن") براي کسب جايزه بهترين فيلمبردار اسکار امسال خواهد کرد. (هر دو فيلم براي اکران در روز کريسمس به سرعت درحال حرکت بسوي خط پايان تدوين هستند.)
ريچاردسون مدعي است که فيلمسازي با اولترا پاناويژن 70 به تصور همزيستي با سينماي ديجيتال اعتبار بيشتري مي‌دهد: اين فرمت چنان مقياس، وضوح و زيبايي بي‌همتايي به تصوير مي‌دهد که همه بايد به استفاده از آن روي بياورند. "زماني که سم جکسون –يا هر بازيگر ديگري- را در کلوزآپ ديديم جنس تصوير به پوست او نشسته بود. خارق‌العاده بود. ما هيچ‌گاه از ديفيوژن استفاده نکرديم. تنها فيلترهايمان براي فيلمبرداري خارجي مورد استفاده قرار گرفتند. حيرت‌انگيز بود."
نهمين اثر تارانتينو پرشباهت با فيلم‌هاي ديگري همچون "دليجان"، "ساعت‌هاي نااميدي" و "و سپس هيچ‌کس نبود" داستان هشت مسافر را يک دهه پس از جنگ داخلي در ايالت وايومينگ دنبال مي‌کند. در اين ميان يک کولاک ناگوار مانع رسيدن آن‌ها به رِد راک (صخره سرخ)، جايي که شکارچي مزدبگير جان روث (کرت راسل) قصد دارد ديزي دومرگ فراري (جنيفر جيسون لي) را به دست عدالت بسپرد مي‌شود. "هشت نفرت‌انگيز" همچنين والتون گوگينز، دميان بيچير، تيم روث، مايکل مدسن و بروس درن را به عنوان بازيگران خود در اختيار دارد.
تارانتينو پيشاپيش فوتيجي 7 دقيقه‌اي از فيلمش را که شامل صحنه‌هايي از طوفان برفي و ارابه‌اي بيرون از"خرازي ميني" مي‌شود در مراسم کاميک کان امسال نمايش داده. بنابر گفته‌هاي درن، تارانتينو "بيشترين توجه را به جزئيات صحنه دارد, بيشتر از هر کارگردان ديگري که تا به حال وجود داشته, تنها رقيب او مي‌تواند لوکينو ويسکونتي باشد. او براي همه ما اتمسفري ايجاد مي‌کند که حتي اگر نتوانيم لزوماً بزرگ‌ترين کار خود را به نمايش بگذاريم اما بهتر از هميشه باشيم."
آخرين فيلم ساخته شده با لنزهاي اولترا پاناويژن فيلم بيوگرافيک "خرطوم" (1966) با بازي چارلتون هستون بود. ديگر آثار حاضر در فهرست را "بن هور"، "شورش در بونتي"، "دنياي ديوانه، ديوانه، ديوانه، ديوانه"، "سقوط امپراطوري رم"، "بزرگ‌ترين داستان عالم" و "تهاجم آردنن" هستند.
درواقع پاناويژن تارانتينو را به يک اتاق نمايش رساند و با تصوير ارابه‌هاي جنگي در حال مسابقه در "بن هور" شگفت‌زده‌اش کرد: فيلم با حاشيه تصويري با اندازه طبيعي شروع و سپس براي نمايشي تمام صفحه پهن مي‌شود.
با اين همه همه چيز کاملاً اتفاقي شروع شد، ريچاردسون درباره علت اصلي اين انتخاب مي‌گويد: "ما فکر مي‌کرديم که قرار است فيلم را با فرمت استاندارد 65 ميلي‌متري بسازيم. يک روز دستيارم گرگور تَونر و دن ساساکي درحال بررسي لنزهاي استاندارد پاناويژن براي فيلم 65 ميلي‌متري بودند و من در همان حين که آن‌ها را نگاه مي‌کردم دزدکي پشت پرده رفتم و قفسه‌اي پر از لنزهاي عجيب و غريب (منشورهايي مثلثي) ديدم. آن‌ها لنزهاي اولترا پاناويژن بودند."
ساساکي سپس لنزها را روي پروژکتور مي‌گذارد و ريچاردسون مجذوب آن‌ها مي‌شود. حتي پيش از آزمايش لنزها، پاناويژن همه حمايت‌اش را معطوف به اين پروژه مي‌کند و کداک و آزمايشگاه فوتوکم هم وارد ماجرا مي‌شوند.
اولين آزمايش لنزها در دماي زيرصفر و توسط ريچاردسون انجام مي‌شود و در همين حين لوکيشن‌هاي مناسب در تلوريد، ايالت کلرادو که با وجود کوه‌هاي مرتفع‌اش از نظر بصري بيشترين خدمت را به آنان مي‌کند مورد بررسي قرار مي‌گيرند. کمپاني پاناويژن همچنين امکان بيانگري تازه‌اي براي دوربين‌هاي فيلمبرداري در نظر مي‌گيرد تا همه چيز با ميل شديد تارانتينو به برداشت‌هاي بلند در تناسب باشد.
تيم تهيه و فيلمبرداري شرايط بسيار يکساني ميان فيلمبرداري در تلوريد و در محل استوديو رِد در لس‌آنجلس، جايي که دما را 30 درجه سانتي‌گراد کاهش دادند برقرار کردند. آن‌ها روزانه بدون هيچ واسط ديجيتالي با لنزهاي 70 ميلي‌متري فيلمبرداري کردند تا پس از آن فيلم به شکل فوتوشيميايي، به همان روش قديمي در آزمايشگاه فوتوکم تصحيح رنگ شود.
سالن‌هاي نمايش فيلم همچنين با لنزهاي آنامورفيک براي پروژکتورهاي 70 ميلي‌متري تجهيزات خود را تطابق خواهند داد. همچنين نمايش ديجيتال فيلم از سوي کمپاني TWC در روز 8 ام ژانويه 2016 آماده خواهد بود.
ريچاردسون با دراختيار داشتن دو دوربين و در کنار تارانتينو که خود براي نماهاي خاصي پشت دوربين مي‌ايستد، مي‌بايست به بي‌قاعدگي‌هاي بسياري عادت کند: تغييرات جزئي در رنگ زماني که از چهره بازيگران پس از تعويض لنزها-از لنزهاي مثلث شکلي که تصوير قهوه‌اي متمايل به قرمزي ايجاد مي‌کنند تا اشکال دايره‌اي متعارف‌تر- فيلمبرداري مي‌کنند يا رنگ‌هاي آتشين غيرعادي که در اثر بازتاب غيرمستفيم نور از منشور در زمان فيلمبرداري از دو کاراکتر در مقابل شومينه ايجاد مي‌شود از اين دست بي‌نظمي‌ها هستند.
ريچاردسون دراين‌باره توضيح مي‌دهد: "پيچيده‌ترين چيز براي من مکاني بود که آن‌ها با ارابه‌شان به آن‌جا مي‌رسند. اما اگر شما يک مديوم شات را با اين لنزها بگيريد بسته به موقعيت کاراکتر دو سوم يا بيشتر قسمت اتاق را خواهيد ديد، چراکه اين قاب بسيار عريضي است. شما نورپردازي تمام آن محل را تنظيم مي‌کنيد و کاراکترهاي ديگر مدام در قاب قرار مي‌گيرند. کوئنتين ابتدا به "دنياي ديوانه، ديوانه" نگاه کرد. بخشي از اتفاقي که در آن فيلم مي‌افتد يک مديوم شات با حضور همه کاراکترها در قاب است. اين يک مسئله تطبيق‌پذير براي همه ما بود."
صحنه‌هاي داخلي با رنگ‌هاي گرم و صحنه‌هاي خارجي با رنگ‌هاي سرد نورپردازي شده‌اند. ريچاردسون توضيح مي‌دهد که "کوئنتين علاقه زيادي به مسترشات‌ها دارد، چراکه فيلم‌هاي او ديالوگ محور هستند. ما با همه اولويت‌هايمان کار کرديم. او همان قدر که فرمت 65 ميلي‌متري به او اجازه داد اين موضوع را پذيرفت. کاراکترهاي بيشتري در قاب هستند –حداقل چهارتا در يک نما- و او مي‌توانست کيفيت تصوير را ببيند و تغييرات در گريم و آرايش موها بايستي سريع انجام مي‌شد. همه ما مي‌دانستيم که با محدوديت‌هاي روبه‌رو هستيم و ممکن بود دوربين‌هاي 65 ميلي‌متري ناگهان از کار بيفتند چراکه به طور معمول از آن‌ها استفاده نمي‌شد اما روي‌هم‌رفته مشکلات بسيار کمي در رابطه با تجهيزات وجود داشت."
با اين حال به علت ذات محصور و فضاي کم‌نور فيلم استفاده از لنزهاي اولترا پاناويژن انتخابي ضدروشن‌بينانه بود. اما تارانتينو کسي نبود که بخواهد به اين فرصت تاريخي پشت کند. در يک موش و گربه‌بازي زيرکانه او با استفاده از اين فرمت هرزمان که بخواهد مي‌تواند عامدانه اطلاعات مهمي را درباره کاراکترهايش مخفي کند يا بالعکس ميزان افشاگري خود را بالا ببرد.
ريچاردسون با قبول اين‌که مرحله تصحيح رنگ ترسناک‌ترين چيز بوده توضيح مي‌دهد که "مناظر داخلي بي‌شماري وجود دارد که بازيگران عاشق آن شدند. همچنين فکر مي‌کنم که آن‌ها از ضيافت بصري که در رابطه با چهره‌هايشان براي آن‌ها برپا شده بود لذت بردند.
"من هميشه به تصحيح چيزهاي مختلف با يک واسط ديجيتال در حين کار کردن متکي بودم، در چنين شرايطي شما مي‌توانيد بگذاريد چيزهاي بخصوصي از زير دستتان در بروند. به عنوان مثال شما متوجه مي‌شويد که پس زمينه‌تان خراب از آب درآمده اما نمي‌خواهيد براي تصحيح آن وقت زيادي صرف کنيد. مي‌دانيد که مي‌توان با يک دستکاري ساده پس‌زمينه‌تان را نجات دهيد يا اگر شرايط آب و هوايي به طور کامل با صحنه شما همخواني ندارد راحت‌تر است که بر روي تصويري ميان آفتابي و ابري کار کنيد.
"در اين مورد خاص هيچ تصحيحي وجود نداشت: چيزي که فيلمبرداري کرديد همان است که گيرتان مي‌آيد. قرار نيست اگر نور روي ديوارتان را تنظيم نکرديد بتوانيد بعداً آن را تصحيح کنيد، اگر به آن طرف ديوار بيش از اندازه نور بتابانيد همان نور را در تصوير نهايي‌تان خواهيد داشت. کاري نيست که بتوانيد انجام دهيد. بنابراين تارانتينو هم بسيار تلاش کرد که شرايط آب و هوايي همان باشد که او براي سکانس‌هايش در نظر داشت. او در آن قسمت کمک بسيار زيادي به من کرد. او معمولاً به من مي‌گويد که "اگر آن‌ها درحال تماشاي کار تو باشند يعني به کلمات من گوش نمي‌دهند." او صرف نظر از نورپردازي به دنبال بهترين اجراست."
اما نه زماني که پاي اين منظره چشم‌نواز در ميان باشد. و اين تازه شروع ماجراست؛ گزارش‌ها حاکي از آن‌اند که "جنگ ستارگان: يک سرکش" به کارگرداني گرث ادواردز همچنين با لنزهاي اولترا پاناويژن 70 فيلمبرداري خواهد شد.
ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط






















































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز