یادداشت نویسنده 7فاز درباره اهمیت سریال‌سازی در سال‌های اخیر و موفقیت چشمگیر «بازی تاج و تخت» در امی 2015

نقطه عطف بعدي در دل اين «عصر طلايي» جايي بود كه به والتر وايت خبر دادند سرطان گرفته و وقت چنداني براي زندگي ندارد. جايي كه در مهمترين محصول هزاره سوم فرهنگ آمريكايي، در شاهكار «بركينگ بد»مستر وايت تصميم گرفت رداي «هايزنبرگ» بر تن كند و قلمرويش را از كلاس درس به آشپزخانه پخت «شيشه» تغيير دهد. به صحراهاي نيومكزيكو و ماشين وني كه برايش پول بسازد. داستان جذاب شكل‌گيري امپراطوري شخصي كه در تاريخ سينماي آمريكا قدمتي به درازاي «همشهري كين» و «غول» و «پدرخوانده» و «خون به پا مي‌شود» دارد، در دستان وينس گيليگان خالق سريال تبديل به فانتزي سياهي شد در اهميت آزاد كردن عقده‌هاي فرو خفته مردانه. 
7فاز:
سريال مد تازه است
سال‌هاي مياني دهه اول هزاره سوم بود که تب سريال «لاست/ گمشده» همه‌گير شد و مخاطبان بسياري در سراسر جهان يافت. بعد از اقبالي که «خانواده سوپرانو» و «واير/ شنود» در ميان منتقدان پيدا کردند و مباحث جدي آکادميک درباره‌شان شکل گرفت، ديده شدن «لاست» خبر از امکاني تازه مي‌داد. اينکه سريال‌ها هم‌ارز فيلمهاي سينمايي مي‌توانند در جذب مخاطب موفق باشند و سود سرشاري در اين ميان براي کارآفرينان و تهيه کننده‌ها وجود دارد. سريال جي. جي. آبرامز در ادامه علاقه‌مندانش را سرخورده کرد اما نقطه عطفي شد در ورود سريال‌هاي تلويزيوني به فرهنگ عامه مردم جهان. زعماي قوم – استيون اسپيلبرگ و جورج لوکاس – با شامه تيزي که در پيگيري دلار داشتند و دارند، من باب تغيير شکل هاليوود صحبت کردند؛ گنده‌تر شدن بلاک باسترها به لحاظ ابعاد توليد و مشارکت چند کمپاني براي سرمايه‌گذاري‌هاي نجومي. اينگونه ريسک پذيري در سينماي جريان اصلي آمريکا به پايين‌ترين حد خود رسيد و ايده‌هاي جالب و متمايز راهشان را به سمت سريال‌هاي تلويزيوني کج کردند. به سمت شبکه‌هاي مهمي چون شو تايم، اچ‌بي‌او، اي‌ام‌سي. انفجار ايده‌هاي خلاقه کار را به جايي رساند که منتقدان نام «عصر طلايي سوم تلويزيون» را بر دوران جديد سريال‌سازي ناميدند. سريال‌هاي جالب درام و کمدي يکي يکي از راه رسيدند و گوي سبقت را از بلاک باسترها و فيلم‌هاي پر زرق و برق و البته بي‌مزه هاليوودي ربودند.
 
نقطه عطف بعدي در دل اين «عصر طلايي» جايي بود که به والتر وايت خبر دادند سرطان گرفته و وقت چنداني براي زندگي ندارد. جايي که در مهمترين محصول هزاره سوم فرهنگ آمريکايي، در شاهکار «برکينگ بد»مستر وايت تصميم گرفت رداي «هايزنبرگ» بر تن کند و قلمرويش را از کلاس درس به آشپزخانه پخت «شيشه» تغيير دهد. به صحراهاي نيومکزيکو و ماشين وني که برايش پول بسازد. داستان جذاب شکل‌گيري امپراطوري شخصي که در تاريخ سينماي آمريکا قدمتي به درازاي «همشهري کين» و «غول» و «پدرخوانده» و «خون به پا مي‌شود» دارد، در دستان وينس گيليگان خالق سريال تبديل به فانتزي سياهي شد در اهميت آزاد کردن عقده‌هاي فرو خفته مردانه. «برکينگ بد» طي پنج فصل جهاني را به آتش کشيد و بزرگان سينما را وسوسه کرد که تني به آب سريال‌هاي تلويزيوني بزنند. مارتين اسکورسيزي فيلم گنگستري‌هاي دهه سي را که در کودکي تماشايشان کرده بود با همراهي ترنس وينتر – همکار ديويد چيس در ساخت «خانواده سوپرانو» - در قالب يک داستان انضمامي با شرايط روز به اچ‌بي‌او برد و «امپراطوري بوردواک» را به وجود آورد. ديويد فينچر که نشان داده که تا چه حد دلبسته درام‌هاي پارانويايي دهه هفتاد الن جي پاکولا – کلوت، منظر پارالکس و همه مردان رييس جمهور – است با اقتباس از ميني سريال موفق بريتانيايي «خانه پوشالي» جذاب‌ترين درام سياسي هاليوود معاصر را براي شبکه‌اي اينترنتي ساخت که پيامد سودآوري صنعت سريال‌هاي تلويزيوني به وجود آمده بود؛ شبکه اينترنتي «نت‌فليکس». با عنايتي ويژه به مکبث و ليدي مکبث در قالب کاپل هيجان‌انگيز فرانسيس آندروود و کلر آندروود؛ سبع‌ترين زوجي که تابحال در يک فيلم يا سريال به تصوير کشيده شده است.
 
در روزگاري که هاليوود فرتوت‌تر از هر وقت ديگرش به نظر مي‌رسد و دنباله‌ها و بلاک‌باسترهاي لوس ذهن و چشم خوره‌هاي فيلم را خسته کرده‌اند و نهايت بداعت روشنفکرانه هاليوودي در قالب فيلم متوسط الحال «بردمن» تجلي پيدا کرده، سريال‌هاي هيجان انگيز در شکل‌هاي متفاوت انتظار خوره فيلم را مي‌کشند. آرون سورکين با «اتاق خبر» هوش از سر علاقه‌مندان ديالوگ نويسي و ژورناليسم ربوده. با همراهي جف دنيلز کاريزماتيک در نقش گوينده اخبار. لنا دانهام، دختر فوق‎العاده باهوش و البته کم سن و سال نيويورکي، عجيب‌ترين و غيرعادي‌ترين کارهاي جوانان امروزي نيويورک را با مشارکت جاد آپاتوي خلاق در سريال تلخ‌کام اما خوشحال «دخترها» به معرض نمايش گذاشته. فرسنگ‌ها پيشروتر از هر فيلم معاصر آمريکايي، دانهام به «فرهنگ زيست جوانان» دست يافته است. فصل آخر سريال موفق «مد من» همين امسال به پايان رسيد و متيو وينر و يارانش بعد از هفت فصل با تماشاگران مشتاق‌شان خداحافظي کردند. يک پژوهش درخشان درباره بخشي مهم از تاريخ ايالات متحده در قرن بيستم؛ اواخر دهه پنجاه و نيمه اول دهه شصت ميلادي. دوران ترک برداشتن ايده «روياي آمريکايي» و ورود ياس و افسردگي به روحيه زندگي مردان ميانسال آمريکايي. دوراني که زن‌ها همپاي تغييرات اجتماعي، نقش پر رنگ‌تري در مناسبات اجتماعي پيدا کردند. دوراني که جان اف کندي ترور شد و هاروي ازوالد را به عنوان قاتل او جا زدند. دوران «تئوري توطئه» آمريکايي.
سريال‌هاي کمدي، سيت‌کام‌ها و انيميشن‌ها گرايش مهم ديگري در سريال سازي امروز هستند که مخاطبان بي‌شماري دارند. از دهه هشتاد و موفقيت «ساينفيلد» تا اوج به نظر دست‌نيافتني «فرندز/ دوستان» به مدت ده سال از نيمه دهه نود تا نيمه دهه اول هزاره. سنتي که توسط چاک لوري با سريال پرطرفدار «تئوري بينگ بنگ» ادامه پيدا کرد و به حدي از اقبال دست يافت که شخصيت اصلي سريال «شلدون کوپر» با بازي جيم پارسونز به يکي از شمايل‌هاي فرهنگ عامه در سال‌هاي اخير بدل شد. شبيه به کارکردي که «خانواده سيمپسون» در دهه نود داشتند. مهمترين شمايلي که از يک سريال انيميشني سر برآورده‌اند. الگويي که بعدتر توسط سث مک‌فارلن در «فميلي گاي» پيگيري و باعث شکل‌گيري يکي ديگر از شمايل‌هاي مهم تلويزيوني در هيئت «استوئي و برايان» شد.
 
سه سوار در جنگل در راه مقصدي نامعلوم هستند. در حالي‌که موجودي ناشناس براي گرفتن جان آنها کمين کرده و «وايت واکر» نام دارد. اين شروع سريالي است که تبديل به مهمترين پديده فرهنگ عامه آمريکايي در دهه دوم هزاره سوم شده؛ «بازي تاج و تخت». مهم نيست که چگونه فکر مي‌کنيد. روشنفکر هستيد يا لات‌منش. استاد فيلمنامه نويسي يا آدمي عامي که يک تماشاگر ساده است. تماشاي چند دقيقه از «بازي تاج و تخت» کافي است تا مشتري دائمي‌اش شويد. با منظري بسيط از ملزومات زندگي در دنيا؛ سياست، مذهب، جنسيت، خشونت و آخرالزمان. در تلفيقي دلپذير با فانتزي و تخيل محض. و در اين جهان رنگارنگ هر تماشاگري آدم مورد علاقه‌اش يا به عبارت بهتر الگوي زيست‌اش در حيات وحش را مي‌يابد. استارک‌هاي مظلوم واقع شده يا لنيسترهاي بني‌اميه‌طور. تارگريان‌هاي ديوانه‌ي اژدها رام کن يا بولتون‌هاي حيوان صفت. پنج فصل از شاهکار مشترک جرج. آر. آر مارتين و دي اند دي (وايس و بنيوف) پخش شده و سه فصل ديگر به اتمام سريال باقي مانده. سريالي که بالاخره موفق شد جوايز اصلي مراسم امي – معادل اسکار سريال‌هاي تلويزيوني – را از آن خود کند. فاتح مطلق امي 2015 با رکوردي تازه. هيچ سريالي در هيچ دوره مراسم موفق نشده بود در 12 رشته برنده جايزه شود. نشانه‌اي ديگر بر اهميت «بازي تاج و تخت» در «عصر طلايي سوم تلويزيون». استاندارد سريال سازي بعد از فرجام داستان «هفت اقليم» به مرزهاي تازه‌اي کشيده خواهد شد. به جايي فراتر از دسترسي اژدهايان دنريس و وايت واکرهاي غريب. ما خوره‌ها بي‌صبرانه منتظر آن روز هستيم.
پويان عسگري
نظرات
محمد سه شنبه 31 شهريور 1394 يک تحليل عالي و دقيق. افرين
0 0
پاسخ

سايه سه شنبه 31 شهريور 1394 من هم اژدها ميخوام تا رامش کنم
0 0
پاسخ
باراد جمعه 3 مهر 1394 هستم خدمتت ولي سخته ها!!!

پوري يا سه شنبه 31 شهريور 1394 سلام؛
بسيار خواندني بود و گيرا،
سپاس از شيوايي قلمتان.
1 0
پاسخ

بالر سه شنبه 31 شهريور 1394 دري وري
2 4
پاسخ
مهران سه شنبه 31 شهريور 1394 تو که جرات نداري حتي اسمت رو بالاي کامنت دو کلمه ايت بذاري چي ميگي آخه فندق؟!!
امير يكشنبه 19 مهر 1394 آخه يکي از اين سريالا رو ديدي حرف ميزني بعضيا دوست دارن افه منتقدا رو بگيرن

آيدين سه شنبه 31 شهريور 1394 حال و روز سينما اصلا هم بد نيست چون هر سال رکورد فروش رو دارن جا به جا ميکنن و bird man ,interstellar ,whiplash ،nightcrawler چند نمونه از فيلماي خيلي خوب سال پيش هستند اين تلويزيونه که تونسته با شخصيت هايي مثل دکستر, هايزنبرگ, هاوس, دريپر, اندروود, شرلوک و ... خودشو بيشتر تو دل مردم جا کنه و دليل موفقيتش هم فقط شخصيت پردازي عاليه به نظر من
1 0
پاسخ

محمد سه شنبه 31 شهريور 1394 عالي بود .
دقيق تميز و به جا .

1 0
پاسخ

محمد سه شنبه 31 شهريور 1394 عالي بود .
دقيق تميز و به جا .

0 0
پاسخ

صوفيا سه شنبه 31 شهريور 1394 چه يادداشت درجه يکي بعد از مراسم اسکار تلويزيوني...حتي من که در ديدن محصولات عصر طلايي تلويزيون سهم کمي دارم کيف کردم
0 0
پاسخ

امين سه شنبه 31 شهريور 1394 اين يادداشت از زبان ديگه اي به فارسي ترجمه شده ? اگه ترجمه شده که منبعشم ذکر کنيد
0 0
پاسخ

7فاز چهارشنبه 1 مهر 1394 آقاي امين! اين نوشته تاليف پويان عسگري است و از جايي ترجمه نشده است.
0 0
پاسخ

..... پنجشنبه 2 مهر 1394 آقا اينقدر خوب نوشتي که ايم امين فک کرده مطلب براي امپاير يا جاييه.دمت گرم آق پويان.
0 0
پاسخ

mohammadhossein شنبه 12 تير 1395 به نظر من حق برايان کرانستون توي امي کاملا خورده شد , توي فصل پنج هيچ چيز کم نذاشت ولي امي بهترين بازيگر رو بهش ندادن من واقعا نفهميدم جف دنيلز از کرانستون بهتر بازي کرده بود ؟ لعنت به سياست : |
0 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط





























































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز