شخصیت‌های سریالی که دوستشان داریم - بخش ششم: ناکی تامپسون در امپراطوری بوردواک/ Boardwalk Empire

استيو بوشمي با ايفاي نقش ناكي تامپسون مهمترين نقش‌آفريني دوران كاري‌اش را صورت مي‌دهد، بازي‌اي كه در سال 2011 يك جايزه گلدن گلوب را نيز برايش به همراه داشت. بوشمي توسط مارتين اسكورسيزي به ترنس وينتر توصيه شد. وينتر كه به گفته خودش جيمز گاندولفيني فقيد را نزديكترين بازيگر به ناكي جانسون واقعي مي‌ديده، به توصيه استاد گوش مي‌دهد و بوشمي را كه با او در جريان فيلمبرداري سوپرانوها آشنا شده بود مي‌پذيرد و مزد اعتماد خود را نيز از او دريافت مي‌كند.

7فاز: "اولين قانون سياست اينه كه هيچوقت اجازه ندي حقيقت، يه داستان خوب رو خراب كنه"
اين جمله را در همان پايلوت سريال امپراطوري بوردواك (گران‌ترين پايلوت تاريخ اچ بي او و تلويزيون تا به آن موقع) از زبان كاراكتر مركزي آن، ايناك تامپسون خطاب به راننده‌ي متعجبش جيمي دارمودي (مايكل پيت) مي‌شنويم، پس از اينكه در جلسه‌اي با حضور زنان مخالف مشروبات الكلي( درست در همان شبي كه  قرار است قانون منع مشروبات الكلي به اجرا درآيد) از گذشته‌ي دردناكش و آزارهايي كه از پدر دايم‌الخمرش مي‌ديده صحبت كرده است. هر چند فصل آخر سريال نشان داد كه ناكي خيلي هم درباره گذشته‌اش اغراق نكرده بود، اما همين جمله در آغاز بهترين معرفي را از اين شخصيت به دست مي‌دهد. پس از جلسه با زنان، ايناك به محلي مردانه مي‌رود كه به نظر مي‌رسد فضايش كاملا در تضاد با جلسه زنان قرار دارد. او را با لحني خودماني ناكي صدا مي‌كنند و همه مست و لايعقل به انتظار نيمه شب و آغاز به كار قانون منع مشروبات الكلي هستند. ناكي در بين بشكه‌هاي مشروب قدم مي‌زند و در جلسه‌اي با ديگر مقامات سياسي شهر متوجه مي‌شويم قرار است او از مهمترين تامين‌كنندگان زيرزميني مشروبات در دوران ممنوعيت باشد. اگر اچ بي او با سوپرانوها به عنوان نقطه عطف نخست عصر طلايي سوم تلويزيون به تشكيلات مافيايي معاصر و حس نوستالژيك توني سوپرانو نسبت به دوره‌ي طلايي گنگسترها مي‌پرداخت، در سال 2010 با امپراطوري بوردواك به خواستگاه و ريشه‌هاي همين دوران طلايي مي‌پردازد. جايي كه اقدامي قانوني (منع مشروبات الكلي) مجالي مي‌شود براي ظهور شخصيتي تحت عنوان گنگستر و بروز تشكيلات جنايات سازمان يافته.    
ناكي تامپسون امپراطوري بوردواك؛ كاراكتري از نوع گنگسترهاي جذاب. كاراكترهايي كه در طول تاريخ سينما و تلويزيون تعدادشان كم نبوده است. از سزار باندلو سزار كوچك گرفته تا مايكل كورلئونه و توني سوپرانو. شكلي از كاراكتر كه در عصر طلايي سوم تلويزيون با اوج گرفتن دوباره‌ي ضدقهرمانان كاريزماتيك سر و كله‌شان پيدا شد. بر خلاف اين گنگسترهاي كلاسيك، حالا در سريال‌هاي تلويزيوني آن‌ها سياست‌مداراني قهار نيز هستند و در ارتباطي تنگاتنگ با ساختار قدرت قرار دارند و رابطه‌ي پيچيده‌ي قانون و آن روي پليدش را به تصوير مي‌كشند. ناكي تامپسون در بين اين جمع ضدقهرمانان، در دو سوي مرز سياست و گنگستر بودن قرار مي‌گيرد. همچون ديگر شخصيت‌هاي معروف سريال، ناكي تامپسون هم تركيبي است از شخصيتي تاريخي و شخصيتي تخيلي. ترنس وينتر مبناي خود را براي خلق سريال، دو كتاب "امپراطوري بوردواك: تولد، دوران اوج" و "فساد آتلانتيك سيتي" قرار داد، كتاب‌هايي كه به زندگي سياست‌مدار فاسد آتلانتيك سيتي ناكي جانسون مي‌پردازند، شخصي كه در دهه بيست با قدرت و روابطش بر آتلانتيك سيتي كه معروفترين محل براي فرار از قانون منع بود فرمانروايي مي‌كرد. ناكي تامپسون كه در ابتداي سريال به عنوان خزانه‌دار آتلانتيك سيتي معرفي مي‌شود سياست‌مداري جمهوري‌خواه با سياست‌هايي پوپوليستي به تصوير كشيده مي‌شود. تمام وقايع سريال علي‌رغم حضور شخصيت‌هاي واقعي چون لاكي لوچيانو و آل كاپون، حول ناكي شكل مي‌گيرند. استراتژي سريال عملا بر تحت فشار قرار گرفتن او از طرف همه گروه‌هاي سياسي و مافيايي به وجود مي‌آيد . او بايد در دل تمام اين فشارها با عقلانيتي محض راهش را بيابد و آن را بر ديگران نيز تحميل كند. در پايان هم بنا به قاعده‌ي سينماي گنگستري سرنوشت محتوم او چيزي جز رسيدن به حضيض و نابودي نيست. جايي كه شعار فصل پاياني سريال، " هيچ گنگستري بي سرو صدا قسر در نميره" معنا پيدا مي‌كند. چيزي كه مرگ ناكي را واجد كيفيتي اخلاق‌گرايانه و حتي مذهبي مي‌كند، تقاصي است كه او به واسطه‌ي عملي كه در گذشته انجام داده پس مي‌دهد. او توسط پسر جيمي دارمودي كه مرگ شنيعش با خيانت ناكي صورت گرفته بود، كشته مي‌شود. جيمي دارمودي كه خود ماحصل تجاوزي بوده كه ناكي در جواني واسطه‌ي انجامش بوده است. بر خلاف والتر وايت در بركينگ بد، هيچ رستگاري‌اي پس از مرگ براي ناكي تامپسون وجود ندارد.  
استيو بوشمي با ايفاي نقش ناكي تامپسون مهمترين نقش‌آفريني دوران كاري‌اش را صورت مي‌دهد، بازي‌اي كه در سال 2011 يك جايزه گلدن گلوب را نيز برايش به همراه داشت. بوشمي توسط مارتين اسكورسيزي به ترنس وينتر توصيه شد. وينتر كه به گفته خودش جيمز گاندولفيني فقيد را نزديكترين بازيگر به ناكي جانسون واقعي مي‌ديده، به توصيه استاد گوش مي‌دهد و بوشمي را كه با او در جريان فيلمبرداري سوپرانوها آشنا شده بود مي‌پذيرد و مزد اعتماد خود را نيز از او دريافت مي‌كند. بوشمي با آن چهره‌ي روباه مانندش موفق مي‌شود تركيبي از مكاري و بلاهت به شخصيت ناكي ببخشد كه بدون آن‌ها تصورش ناممكن به نظر مي‌رسيد و كاملا در تطابق با لحن كمدي/جدي سريال قرار مي‌گيرد. همكاري ترنس وينتر و اسكورسيزي و بوشمي و كارگردانان سريال منجر به خلق يك گنگستر ويژه‌ي ديگر و قرار گرفتنش در پانتئون گنگسترهاي تاريخ فرهنگ آمريكا مي‌شود. گنگستر در مقام مخلوقي تخيلي و بي نهايت مهم در فرهنگ آمريكايي كه دامنه تاثيرش به سراسر دنيا از هنگ كنگ گرفته تا فرانسه كشيده شده. گنگستر همانطور كه رابرت وارشاو گفته به عنوان چيزي كه ما دوست داريم باشيم و در عين حال همان چيزي كه مي‌ترسيم شايد بشويم؛ گنگستر به مثابه قهرماني تراژيك.

احسان ميرحسيني
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




























































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز