یادداشت نویسنده 7فاز بر قندون جهیزیه (علی ملاقلی‌پور)

«قندون جهيزيه» براي اين شرايط - سال‌هاي آخر قرن چهاردهم هجري شمسي - فيلمي نامنتظر و چموش و عصبي است. همچون كارگردانش. همچون شخصيت اصلي فيلم با بازي خوب صابر ابر. بي‌حوصله و خسته و بددهن و البته مصمم كه براي زندگي‌اش خود را به در و ديوار كه سهل است به پريز برق مي‌زند تا بلكه وضع زيست‌اش كمي بهتر شود.
7فاز: خطر عصباني شدن وجود دارد!
علي ملاقلي‌پور و «قندون جهيزيه» را بايد جدي گرفت. فراتر از نشانه‌هاي استعداد و توانايي ساخت يک فيلم بلند قابل توجه، او موفق شده به ايده‌اي واقعي در نسبت با زيست بخش زيادي از مردم ايران معاصر دست يابد؛ اقتصاد، زندگي کردن، دوام آوردن و کار درست را انجام دادن. فيلم او برخلاف رويکرد هم‌نسلانش براي ساکنان «مريخ» و «مشتري» و انتلکت‌هاي ايزوله که در حباب زندگي مي‌کنند، ساخته نشده. اين فيلمي است که براي مردم ايران ساخته شده تا خودشان را در آن ببينند و زندگي و آلام‌‌شان را به جا آورند. تا وقتي در دل سياهي و تنگناي مالي با زوج اصلي فيلم همدلي کردند و عصباني شدند، با رسيدن به حس خيال‌انگيز پاياني فيلم، نفسي به راحتي بکشند و با روحيه‌اي سالم و سرحال سالن سينما را ترک کنند. آخرين باري که يک فيلم ايراني بعد از انبوهي سيه‌روزي، تماشاگرش را با احساس واقعي اميدبخش از سالن خارج کرد چه زماني بود؟ قبل از سندروم اصغر فرهادي؟ قبل از پدرخوانده شدن حوزه هنري و همه‌گير شدن ويروس ميرکريمي/ منوچهر محمدي؟ سئوال بهتر اين است که بپرسيم آخرين باري که يک فيلم درباره زندگي مردم و براي بهتر کردن حال آنها ساخته شد چه زماني بود؟ مسئله‌ي مردم. نه لوده بازي از جنس اخراجي‌هاي ده‌نمکي و خاله‌بازي مصلحانه در قالب «قصه‌ها»ي اپيزوديک و ارجاع به خود. به همين دليل «قندون جهيزيه» براي اين شرايط - سال‌هاي آخر قرن چهاردهم هجري شمسي - فيلمي نامنتظر و چموش و عصبي است. همچون کارگردانش. همچون شخصيت اصلي فيلم با بازي خوب صابر ابر. بي‌حوصله و خسته و بددهن و البته مصمم که براي زندگي‌اش خود را به در و ديوار که سهل است به پريز برق مي‌زند تا بلکه وضع زيست‌اش کمي بهتر شود. در مواجهه با اتحاد ناميمون رانت‌خورها، آقازاده‌ها، انتلکت‌هاي جاي سفت نشاشيده، ايدئولوژي زده‌هاي مدرن شده و بقيه حضرات يقه سفيد. بامزه و البته طعنه‌آميز است که فيلم واقعي و ددمنش ملاقلي‌پور فرصت حضور در جشنواره فيلم فجر سال گذشته را از دست مي‌دهد و خزعبلاتي چون «بهمن» و «اعترافات ذهن خطرناک من» و «بوفالو» در جشنواره پذيرفته مي‌شوند. اين سه فيلم که هيچ، «قندون جهيزيه» از تمام فيلم‌هاي بخش مسابقه جشنواره فجر قبلي فيلم بهتري است. يک فيلم شجاع و کله‌خر که دنياي خودش را بنا مي‌کند. با لکنت‌هايي مشخص در چفت شدن شخصيت‌هاي فرعي در نسبت با داستان اصلي. و فيلمنامه‌اي که در شروع چندان گيرا و باسليقه نيست و هر چه جلوتر مي‌رود بهتر مي‌شود. کارگرداني‌اي که دست به عصا خط فرضي مي‌شکند و بعضي جاها از اندازه نماهايش مطمئن نيست. اما اين فيلم علي ملاقلي‌پور است. نه روي الگوي مد شده‌ي فرهادي اسکي مي‌کند و نه دلبسته افه/ تمهيد - شهرام مکري و دوستان - است. نه از خاصيت اگزوتيک بازيگر صد و پنجاه کيلويي استفاده مي‌کند تا اينگونه پوششي باشد بر استعداد اندک و فهم/ ديدگاه دمده از فيلم هنري - مجيد برزگر و ديگر فيلمسازان يبس مقلد او - و نه سر در آخور کارگاه‌هاي فيلمسازي عباس کيارستمي و بقيه کاسبان محل دارد. او فيلمي ساخته که در عين عصبانيت و پريشاني، اميدوار است و نگاه به آينده دارد. انفجار عصبانيت را به تاخير مي‌اندازد و آن را تبديل به ديوانگي در دل داستان – سکانس جمع کردن کابل برق – به عنوان روحيه‌اي براي تاب آوردن ناملايمتي‌ها مي‌کند. و بعد روزنه‌هاي اميد را چون بذر با خويشتن‌داري در دل آدم‌هايش مي‌کارد تا بعدا به وقت مناسبش جوانه بزنند و نهال‌هايي را سبب شوند که تبر هيچ بي‌پدري نتواند قطعشان کند. «قندون جهيزيه» بهترين فيلم نسل جديد فيلمسازي ايران است. بارها بهتر از «ماهي و گربه» و «پرويز» و بقيه چيزهايي که در طول اين چند سال به نام فيلم به تماشاگر سينما قالب کرده‌اند. و ملاقلي‌پور فعلا تنها آدم اين نسل که مي‌تواند براي تماشاگران انبوه و مردم کشورش فيلم بسازد. نه براي پسند سينما تک‌ها و جشنواره‌ها و ساکنين سن‌سباستين و ليسبون و نانت. يا خوش‌آمد محافل بچه انتلکت‌ها و دايناسورهاي حق به جانب. او آمده تا کار خودش را بکند؛ علي ملاقلي‌پور تنها فيلمساز اين نسل است که توانسته جلوي دوربينش زندگي و زيست آدميزادي خلق کند.
پويان عسگري
نظرات
احمد شنبه 14 شهريور 1394 جانم ،عجب انفجاري ،ترکوندي عزيز ....
9 -42
پاسخ

داود شنبه 14 شهريور 1394 متنقد قوقوري مغوري ! شما جوري قلميدي که آدم فيلم و سينما و ادبيات و هنر رو فراموش کنه و به ادبيات خاص از لحاظ منفي شما خيره بشه .بابا بي خيال !
2 8
پاسخ
سيما شنبه 14 شهريور 1394 خيره شو شايد هم يک چيزي ياد گرفتي
داود يكشنبه 15 شهريور 1394 ساکت شو بچه جان.اگه خانواده ت بهت تربيت ياد ندادن تو زندگيت بفهم که تو صحبت کسي که خطايش به تو نيست دخالت نکني.اينجا محفل خاله زنکي تو بچه نيست .اندازه سنت که فکر نمي کنم بيشتر از هفده باشه از سينما يادگرفتم و شاگرديش رو کردم.ذره اي شعور داشته باش و ايراني نباش و بفهم که ممکنه يکي با نظر تو که سحلي با نظر هر کس ديگه مخالف باشه بچه جان ! به ين مي گن دموکراسي.اگر حرف حساب و منظقي درباره هنر داشتي دهنتو وا کن وگرنه ساکت شو
سيما يكشنبه 15 شهريور 1394 هر وقت خودت فهميدي که داري چي ميگي ما رو هم خبر کن :)))) خدا شفا بده. سحل نه. سهل. با ه مينويسنش
داود يكشنبه 15 شهريور 1394 سرکار خانوم سيما ! منظوري نداشتم .فقط خواستم متنبهتون کنم ! خوبه که با اين فقدان ادب در شخصيتت حداقل تو مدرسه درس املا داريد ...کوچولوي گرام ! ممکنه آدم بعضي وقتا املاي کلمات رو اشتباه بگه.شما طبق معمول ذات اغلب خانوم ها به جاي اصل و مفهوم به فرع و حاشيه حرف من دقت کرديد.من براي کل کل خاله زنکي و رپري و مقابله به مثل براي شما جواب ننوشتم.خلاصه من از کل کل کردن که کار نوجوونهاي خام در سن شماست بيزارم فقط ناراحت شدم از کامنت اولت.کار منم غلطه.اينکه به لهن تندي خطابتون کردم. اميدوارم موفق باشيد منتظر تصحيح غلط هاي املايي و انشايي شما هستم ! ما احتمالا نقطه مشترک داريم و اون سينما هست.هرجند من اصلا علاقه اي به سينماي ايران ندارم چون متاسفانه بنظرم مسخره مياد. اما يه تماشاگر حرفه اي بايد سينماي داخل رو هم دنبال کنه.
رهگذر کرمو يكشنبه 15 شهريور 1394 لحن عزيزم، با ح قلميدب هم در جمله اول ترکيب اشتباه و ابلهانه و عاميانه ايه که همونطور که گفتي ايراني هاي ابلهي مثل من استفاده ميکنن، نه بزرگاني مثل شما.

مجيد شنبه 14 شهريور 1394 باريکلا..به اين ميگن نقد فيلم..خوبه که 7فاز حواسش به فيلم ملاقلي هست
10 2
پاسخ

سيما شنبه 14 شهريور 1394 بازي صابر ابر خيلي خوب بود.فيلم هم همينطور.ممنون از يادداشت خوب و عصباني شما
9 -4
پاسخ

کينگ روبرت شنبه 14 شهريور 1394 بارها بهتر از «ماهي و گربه» و «پرويز» و بقيه چيزهايي كه در طول اين چند سال به نام فيلم به تماشاگر سينما قالب كرده‌اند.
نکته اصلي؛ بدبختي ما همينه دقيقا، چيزايي که به اسم چيزاي ديگه هر روز و در سراسر مقدرات و شئوناتمون بهمون قالب مي شه يا به خودمون قالب مي کنيم. يه نگاه اجمالي قضيه رو واضح مي کنه: چيزايي که به اسم اکت سياسي بهمون قالب کردن، به اسم مبارزه، ليبراليسم، فحش دادن به هرکي آقا دزده ميگه، فرهنگ رقابتي و ضديت با حضور دولت و سوسياليسم، به اسم منتقد و نويسنده و فيلمساز و جريان ساز، به اسم عالم ديني و مرجع تقليد و ژورناليست و کلي اسم و عنوان تخمي ديگه..
اينايي که تو اين چند سال اخير فرياد سرگرمي و مطابقت با پسند مردميشون سر همه رو برده همونايين که بيش از يه دهه پيش "نان و عشق و موتورهزار" رو از "قارچ سمي" سرگرم کننده تر و سينمايي تر دونستن، همينايي که سر همشون تو يه آخوره و براشون ماليدن بيضه هاي مقامات عظما با موس موس کردن در کون هيلاري کلينتون علي السويه اس، همينايي که بوي مرد بي خايه شاشو و زن يائسه ميدن...
4 2
پاسخ

آنيولا يكشنبه 15 شهريور 1394 نقد چاله ميدوني
3 11
پاسخ
برمک يكشنبه 15 شهريور 1394 وقتي خوشمون نمياد ميشه چاله ميدوني.

هومن يكشنبه 15 شهريور 1394 مطلب عصباني خوبي بود. فيلم رو نديدم ولي حس خوبي نسبت بهش دارم. حس ميکنم شايد بعد مدتها با يه تصوير واقعي روبرو بشم. با اين حال، کاش ديگه هيشکي به هيچ بهونه اي از اين واژه حالا ديگه مبتذل "مردم" استفاده نکنه.
3 -24
پاسخ

رضا سه شنبه 17 شهريور 1394 چه نقدتند وتيزي
همه روبردي زير تيغ. افرين به اين روحيت
نقدچالش انگيزوجالبي بود پويان
5 0
پاسخ

سحر دوشنبه 6 مهر 1394 آره واقعن فيلمِ خوبي بود. باورم نمي‌شد بالاخره دارم راضي از سالن بيرون ميام.
0 0
پاسخ

صادق پنجشنبه 16 مهر 1394 «نه روي الگوي مد شده‌ي فرهادي اسکي مي‌کند و نه دلبسته افه/ تمهيد - شهرام مکري و دوستان - است. نه از خاصيت اگزوتيک بازيگر صد و پنجاه کيلويي استفاده مي‌کند تا اينگونه پوششي باشد بر استعداد اندک و فهم/ ديدگاه دمده از فيلم هنري - مجيد برزگر و ديگر فيلمسازان يبس مقلد او - و نه سر در آخور کارگاه‌هاي فيلمسازي عباس کيارستمي و بقيه کاسبان محل دارد.»

عالي!
3 0
پاسخ

ا.ن شنبه 18 مهر 1394 آقا به قريبيان نريديا؛ گمونم يادت رفت
:))))
0 1
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز