جرج آر.آر مارتین و دیوید بنیوف از مجازات سرسی لنیستر در اپیزود آخر فصل پنجم «بازی تاج و تخت» می‌گویند

در كتاب‌هاي مارتين هم سرسي براي اجراي مجازات‌اش كاملا عريان است. براي تاثيرگذاري حداكثري اين صحنه، لينا هدي به همراه بدل خود براي القاي اين تصور كه سرسي در اين نمايش لخت مادرزاد است با يكديگر همكاري داشته‌اند: "آن‌ها سعي در شرمنده كردن او دارند. سعي دارند كه تا جاي ممكن تحقيرش كنند. بنابراين اين بايستي كه صحنه‌اي از يك كابوس باشد. و كابوس هم راه رفتن برهنه شما مقابل چشمان مردم شهر است. اين راهپيمايي اگر به همراه لباس زير باشد آنقدرها هم كابوس‌وار نخواهد بود."

اينترتينمنت ويکلي: چهار سال پيش جرج آر.آر مارتين در مصاحبه‌اي از پيش‌بيني خود درباره لحظاتي از اپيزود نهايي يکشنبه شب بازي تاج و تخت صحبت کرد: "قرار است صحنه‌اي جدل‌آميز باشد." و خبرنگاران هم از او پرسيدند که "اين صحنه فمينيستي است يا ضد زن؟"
مارتين درباره راهپيمايي فرساينده شرم صحبت مي‌کرد، جايي که سرسي لنيستر (لينا هدي) آب‌زيرکاه با توبيخي فراتر از تصورات تماشاگران رو به رو شد، زماني که عريان به خيابان قدم گذاشت و پي در پي زير ضربت معترضانه مردماني خشمگين تحقير شد. اين صحنه درواقع اقتباسي از مجازات جين شور(Jane Shore) ، معشوقه شاه ادوارد چهارم (King Edward IV) است که در قرن پانزدهم در نتيجه حکمي مشابه مجبور به قدم‌زني در سراسر لندن شد (اگرچه برخلاف سرسي پوششي نازک از لباس برتن داشت).
مارتين دراين باره مي‌گويد: "اين مجازات مختص زنان و براي از بين بردن غرور آنان در نظر گرفته مي‌شد. و سرسي هم با تکبر خود تعريف مي‌شود."
دکتر لاريسا تريسي، استاد دانشگاه لانگ‌وود توضيح مي‌دهد که مجازات راهپيمايي لخت مادرزاد در طول خيابان‌هاي بلند در قرن سيزدهم در فرانسه اجرا مي‌شده است. اين مجازات براي مردان زناکار در نظر گرفته مي‌شد و در طي آن زوج گناهکار را با طنابي به يکديگر مي‌بستند و به قدم‌زني در خيابان‌ها وادارشان مي‌کردند.
براي سازندگان اصلي سريال، ديويد بنيوف و دن وايس اين صحنه از بحراني‌ترين لحظات خط داستاني سرسي بود که در اصل به قصد درهم‌شکستن احساسات تماشاگران نسبت به يکي از کاراکترهاي شرور داستان طراحي شده بود. بنيوف دراين باره مي‌گويد: "چيزي که در تماشاي لينا براي من جذاب بوده حضور هميشگي او در صف دشمنان است. ما همه تيريون را دوست داريم و او هم سعي در قتل تيريون داشته. اما تماشاي اين صحنه همه چيز را عوض مي‌کند چراکه او به شکل وحشتناکي مورد تجاوز قرار گرفته و شما هم به آرامي نسبت به او احساس ترحم پيدا مي‌کنيد. عدم دلسوزي براي او تقريبا ممکن نيست چراکه او يک انسان است و حالا زيرعذاب شکنجه گرفتار شده. بنابراين ما با آخرين شانس خود اميدواريم که به نوعي اين احساس در مخاطب زنده شود و او هم بتواند انتقام‌اش را از کساني که با او بدرفتاري کردند بگيرد. اين چيزي است که من با تماشاي صحنه نزديک شدن مانتين به او و بلند کردن‌اش از روي زمين حس کردم و آن برق ناگهاني در چشمان سرسي هم قابل تشخيص بود."
"اين حقيقت درباره جيمي لنيستر هم براي من صادق بود. يکي از اولين برخوردهاي ما با او صحنه‌اي است که آن بچه را از پنجره به بيرون هل مي‌دهد و پس از آن حاضر است که براي رهايي از زندان آدم بکشد. او اساسا آدم غيراخلاقي‌اي است. با اين حال همه چيز (در فصل سوم) وقتي که در حمام با برين نشسته و شروع به تعريف واقعيت داستان قتل "شاه ديوانه" مي‌کند تغيير مي‌کند. سرسي کاراکتر حيله‌گري است و از اين رو با جيمي تفاوت دارد. او زن پيچيده‌اي است. اما من هيچ‌گاه او را به عنوان يک کاراکتر تماما شرور نديده‌ام، سرسي به شکلي غريزي سعي در محافظت از فرزندانش دارد و کسي است که در رابطه‌اش با مردها هميشه مورد سوء استفاده قرار گرفته، فرقي نمي‌کند که اين مرد پدر او باشد يا همسرش. او کسي است که از نقش خود در اين بازي خمشگين است و برآشفتگي شديدي در وجودش رخنه کرده."
کارگردان مشهور و ثابت سريال، ديويد ناتر (که کارگرداني اپيزود عروسي سرخ هم در کارنامه‌اش ثبت شده) اين صحنه را از نقطه نظر سرسي تعريف مي‌کند. بنيوف دراين باره توضيح مي‌دهد: "چيزي که در نوع برخورد ديويد ناتر با اين صحنه چشمگير است القاي اين احساس است که اگر شما جاي سرسي بوديد چه واکنشي نشان‌ مي‌‌داديد؟ طبيعتا شمايي که مخاطب باشيد در خيابان راه نمي‌رويد و کثافات و ميوه گنديده و هرچيز ديگري روي هيکل‌تان نمي‌ريزند، اما ناتر به شما اجازه تجربه اين احساس را داده است. نماهاي بسياري اول شخص هستند، به شکلي غيرارادي اين حس به درون شما رسوخ مي‌کند. و به محض اينکه به جلد يک کاراکتر برويد تنفر از او سخت خواهد شد."
در کتاب‌هاي مارتين هم سرسي براي اجراي مجازات‌اش کاملا عريان است. براي تاثيرگذاري حداکثري اين صحنه، لينا هدي به همراه بدل خود براي القاي اين تصور که سرسي در اين نمايش لخت مادرزاد است با يکديگر همکاري داشته‌اند: "آن‌ها سعي در شرمنده کردن او دارند. سعي دارند که تا جاي ممکن تحقيرش کنند. بنابراين اين بايستي که صحنه‌اي از يک کابوس باشد. و کابوس هم راه رفتن برهنه شما مقابل چشمان مردم شهر است. اين راهپيمايي اگر به همراه لباس زير باشد آنقدرها هم کابوس‌وار نخواهد بود."

ويسنا فولادي
نظرات
jimli جمعه 29 خرداد 1394 بسيار عالي بود‌ مثل هميشه
8 1
پاسخ

مصطفي جمعه 24 مهر 1394 همه چيز اين راهپيمايي شرم جالب بود
ولي چيزيکه از نظرمن تناقض داشت جرم سرسي بود و نوع مجازاتش. گروه مذهبي که قدرت را گرفته بودند تاکيد بر حجاب و زنا داشتد. عکسهاي برهنه ديوارها را پاک ميکردند .زنان نگهبان حجاب بر سر داشتند اما مجازات سرسي اين است که لخت از وسط شهر رد شود.
4 2
پاسخ

مجتبي سه شنبه 3 فروردين 1395 واقعا سکانس رقت انگيزي بود ولي فوق العاده بود
1 1
پاسخ

آريا جمعه 3 ارديبهشت 1395 من که دلم براش نسوخت از اين بد تر حقش بود زنيکه اشغال من که با ديدن اين سکانس خيلي کيف کردم
4 1
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط







































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز