10 چهره برگزیده موسیقی پاپ معاصر ایران - بخش دوم: محسن چاووشی

اولين آلبومش، «نفرين»، سال 1383 در فضاي مجازي منتشر شد و بخاطر ترانه‌هايش عاصي و خشمگين و متفاوتش كه معروف‌ترين‌هايش كار مريم حيدرزاده و همكار سال‌هاي بعدش حسين صفا بود، خيلي زود مخاطبان خودش را ميان جوانان پيدا كرد. سال بعدش «خودكشي ممنوع» بيرون آمد كه به اندازه «نفرين» نگرفت. «لنگه كفش» و «متاسفم» هم در فضاي مجازي منتشر شد تا سال 1386 وقتي آهنگ‌هاي فيلم توقيف شده «سنتوري» به صورت غيرمجاز در اينترنت لو رفت. آلبومي كه سال 90 به صورت رسمي منتشر شد.

7فاز:
صداي خسته خش‌دار مرموز

تک‌نگاري دوم چهره‌هاي موسيقي مربوط به محسن چاوشي است که الان چيزي حدود يک دهه است در اوج قرار دارد. در همه اين سال‌ها کارهايش با استقبال فوق‌العاده‌اي روبه‌رو شده‌اند و طرفداراني از اقشار مختلف در گروه‌هاي سني متفاوت دارد. اگر در اينترنت درباره چاوشي جست‌وجو کنيد مي‌بينيد که لقبش «آقاي خاص» است. براي مرد مرموز موسيقي پاپ ايران لقب برازنده‌اي است. کمتر از هر خواننده ديگري از او عکس منتشر شده. از سال 1382 به صورت غيررسمي فعاليتش را در موسيقي شروع کرد و پنج سال بعد از آن، اولين آلبوم رسمي‌اش، «يه شاخه نيلوفر» را منتشر کرد ولي تا امروز حتي يک اجراي زنده هم نداشته است. کار به جايي رسيده که بعضي‌ها فکر مي‌کنند مشکل کنسرت نگذاشتن چاوشي بخاطر صدايش است و بيشتر چيزي که در آلبوم‌هايش مي‌شنويم افکت‌هاي صوتي هستند و با دستگاه صداسازي مي‌کند و به همين دليل توانايي‌هايش در حد اجراي زنده نيستند. دليل کنسرت نگذاشتن محسن چاوشي را هيچ‌کس نمي‌داند. دلايل خودش مبني بر نداشتن مجوز(تا قبل از انتشار آلبوم‌هاي رسمي‌اش) و بعد هم نبود امکانات خيلي قابل قبول بنظر نمي‌رسد با اين وجود بعيد است که حرف‌هاي مخالفانش هم درست باشد. به هرحال افکت‌هاي صوتي روي صداي خواننده براي اهل فن قابل تشخيص هستند. چاوشي صاحب سبک و صاحب سليقه است. حالا مي‌توانيد سبکش و صدايش را دوست داشته باشيد يا نه ولي مهم‌ترين ويژگي‌اش منحصربه‌فرد بودنش است. حتي آنهايي که اوايل آمدنش او را با يکي از خوانندگان آن طرف آب مقايسه مي‌کردند بعد از دومين آلبوم غيررسمي‌اش متوجه شدند که محسن چاوشي يک مسير جديد در موسيقي است که با هيچ‌کس قابل مقايسه نيست. اولين آلبومش، «نفرين»، سال 1383 در فضاي مجازي منتشر شد و بخاطر ترانه‌هايش عاصي و خشمگين و متفاوتش که معروف‌ترين‌هايش کار مريم حيدرزاده و همکار سال‌هاي بعدش حسين صفا بود، خيلي زود مخاطبان خودش را ميان جوانان پيدا کرد. سال بعدش «خودکشي ممنوع» بيرون آمد که به اندازه «نفرين» نگرفت. «لنگه کفش» و «متاسفم» هم در فضاي مجازي منتشر شد تا سال 1386 وقتي آهنگ‌هاي فيلم توقيف شده «سنتوري» به صورت غيرمجاز در اينترنت لو رفت. آلبومي که سال 90 به صورت رسمي منتشر شد.

سنتوري
چاوشي کنار اردوان کامکار ممکن است در وهله اول ترکيب نامتجانسي بنظر برسد اما نتيجه سليقه داريوش مهرجويي کار درجه يکي درآمد و حتي پيش از ديدن «سنتوري» قطعات «سنگ صبور»، «زخم زبون»، «خيانت» و «من با تو خوشم» طرفداران زيادي پيدا کرد. شايعات مي‌گفتند که اصلا «سنتوري» بخاطر مجوز نداشتن محسن چاوشي توقيف شده است اما چاوشي مجوز گرفت و همچنان فيلم مهرجويي توقيف ماند. همه قطعاتي که چاوشي براي فيلم «سنتوري» خواند تبديل به هيت شدند. حسين صفا و ترانه مکرم حالا ديگر ترانه‌سراهايي بودند که نام‌شان همراه چاوشي مي‌آمد. بعضي از قطعات مثل «خيانت» ترکيب سبک پاپ و ترنس بودند و بين جوانان حسابي گل کردند.

يه شاخه نيلوفر
اولين آلبوم رسمي محسن چاوشي سال 1387 منتشر شد و به معناي واقعي کلمه بازار موسيقي را ترکاند. کساني که سال‌ها چاوشي را در فضاي مجازي دنبال کرده بودند و بعد هم سر فيلم «سنتوري» از صدايش لذت مي‌بردند، حالا فرصت پيدا کردند که يک آلبوم رسمي از خواننده موردعلاقه‌شان بخرند. آلبوم شامل 12 قطعه بود که بيشترشان تلفيقي از پاپ و يکي از سبک‌هاي ترنس، رگه و هاوس و سافت راک بود. قطعات «يه شاخه نيلوفر»، «کجاست بگو» و «عصا» مهم‌ترين قطعات اين آلبوم پرفروش شدند. «يه شاخه نيلوفر» و «سنتوري» نشان دادند که براي چاوشي ترانه و تنظيم هم از اهميت زيادي برخوردار است. او احتمالا جزو معدود خوانندگاني است که مي‌شود يک خط سير مشخص را در ترانه‌هايش دنبال کرد. يکي از دلايلش همکاري دائمي او با حسين صفاست. حالا ديگر تصور چاوشي بدون صفا تقريبا غيرممکن است. بخشي از اهميت چاوشي بخاطر ترانه‌هاي تلخي است که مي‌خواند و اتفاقا با صدايش خيلي جور درمي‌آيند.

آلبوم‌هاي گروهي
چاوشي در آلبوم‌هاي گروهي و مناسبتي زيادي حضور داشته و تک‌آهنگ هايي منتشر کرده است. اولين‌شان هم «سلام آقا»(محصول 1388) بود که به مناسبت محرم منتشر شد و چاوشي دو قطعه در آن اجرا کرد که «غدير خون» تبديل به مهم‌ترين قطعه آلبوم شد. يک سال بعد با بابک جهانبخش، رضا صادقي، رضا يزداني، حامي، علي اصحابي و عليرضا شهاب براي تولد امام رضا آلبوم گروهي «هشت» را به بازار داد. «خاص» محصول 1390 در سبک ترنس بود و بخاطر رويکرد جوان‌پسند آهنگ‌ها موردتوجه قرار گرفت. قطعات چاوشي، فرزاد فرزين، رضا يزداني و مازيار فلاحي بيشتر از بقيه مشهور شد. همين موقع آلبوم گروهي «دل‌صدا» هم با قطعاتي از چاوشي، فريدون آسرايي، فرزاد فرزين، شهاب رمضان و يکي دو چهره نه چندان معروف منتشر شد که خيلي موفق نبود. در آلبوم «من و ما» قطعه «ديگه دوستم نداره» چاوشي اول آلبوم بود اما خواننده موفق اين آلبوم مرتضي پاشايي با قطعه «قلبم رو تکراره» بود.

ژاکت
سال 1388 چاوشي دومين آلبومش را به بازار داد و «ژاکت» توانست از آلبوم قبلي‌اش هم موفق‌تر شود. پرفروش‌ترين آلبوم 88 و يکي از موفق‌ترين آلبوم‌هاي موسيقي اين سال به انتخاب مردم بود. امير ارجيني و حسين صفا ترانه‌سرا بودند و بيشتر آهنگ‌ها را خود چاوشي در سبک ترنس و راک تنظيم کرده بود. «چارديواري»، «اسيري» و «دلشوره» قطعات مهم اين آلبوم بودند. منتقدان موسيقي «ژاکت» را در مسير درست آلبوم قبلي چاوشي ارزيابي کردند. چاوشي در همه زمينه‌ها پيشرفت کرده بود.

حريص
چاوشي که انگار روي دور افتاده بود به فاصله يک‌سال سومين آلبومش را هم منتشر کرد. آلبومي که خود چاوشي آن را کامل‌ترين اثرش مي‌داند. طرفداران چاوشي «حريص» را تبديل به پرفروش‌ترين آلبوم سال 89 کردند و در نظرسنجي سايت موسيقي ‌ما، «حريص» توانست با کسب آراي بيشتر در رقابت با آلبوم‌هاي «رگ خواب» محسن يگانه و «يه خاطره از فردا» احسان خواجه‌اميري عنوان محبوب‌ترين آلبوم پاپ سال ???? موسيقي ايران را نصيب خود کند. کار چاوشي يک لم خاصي دارد که با وجود استفاده از ترانه‌هايي با مضامين مشابه و تنظيم‌هايي که بعد از دو آلبوم ديگر به گوش آشنا بودند، باز هم مي‌تواند مخاطب جلب کند و کهنه بنظر نمي‌رسد.

پرچم سفيد
در فاصله «حريص»(1389) و «پرچم سفيد»(1390) آلبوم «سنتوري» اين‌بار به صورت رسمي به بازار آمد. «پرچم سفيد» نتوانست موفقيت‌هاي قبلي چاوشي را تکرار کند. البته همچنان در بازار توفيق زيادي پيدا کرد و يکي دو قطعه هيت هم داشت ولي منتقدان آن را يک اثر تکراري از چاوشي خواندند که نکته جديدي نداشت.

من خود آن سيزدهم
سال 1391 يکي از پرفروش‌ترين آلبوم‌هاي سال بود. پس از گذشت ? روز از انتشار آلبوم محسن چاوشي در صفحه رسمي فيسبوک خود اعلام کرد که آلبوم براي تيراژ دوم رفته است. چاوشي اين‌بار سراغ اشعار کلاسيک خيام و باباطاهر رفته بود. آلبوم موردعلاقه طرفداران چاوشي نيست.

پاروي بي‌قايق
مهم‌ترين نکته‌اش همکاري چاوشي با روزبه بماني، ترانه‌سرا در دو قطعه «دزيره» و «قهوه قجري» بود. ناگهان شبکه‌هاي اجتماعي از نظرات مختلف درباره «پاروي بي‌قايق» که اکثرا هم مثبت بود، منفجر شدند. پرفروش‌ترين آلبوم سال 1393 بود.

نقاط ضعف
بزرگترين خطري که چاوشي را تهديد مي‌کند تکراري شدن است. و اينکه در بعضي قطعاتش بيش از اندازه صدايش را به مويه و زاري نزديک مي‌کند. چاوشي ذاتا در صدايش نوعي خستگي دارد نيازي نيست به آن دامن بزند.

ويژگي‌هاي سلبريتي بودن
همين که همه آلبوم‌هاي يک خواننده جزو پرفروش‌ترين‌ها باشد و بعد از هر آلبوم عامه مردم در شبکه‌هاي اجتماعي درباره‌اش حرف بزنند و اظهارنظر کنند، يعني ستاره است.

قطعات موفق (هيت): سنگ صبور از آلبوم «سنتوري» با ترانه امير ارجيني: تنهاي بي‌سنگ صبور/خونه سرد و سوت و کور/توي شب‌هات ستاره نيست/موندي و راه چاره نيست، تک آهنگ «برقص آ» با شعري از مولانا و «کجاست بگو؟» از آلبوم «يه شاخه نيلوفر» با ترانه‌اي از حسين صفا.

هرمز سلامي
نظرات
طرفدار چاووشي دوشنبه 1 تير 1394 يه سوال داشتم، چرا چاوشي تن به کنسرت نميده؟؟؟؟
مشکل چيه؟؟؟؟؟؟؟؟
1 6
پاسخ

پوري يا سه شنبه 2 تير 1394 صداش زيباست و جز صداهاي خاصه
و از معدود خواننده هاي جوون که فن خوندن رو بلده.
در آلبوم من خود ان سيزدهم نشون داد چقدر توانايي خودندن داره و از دست گذاشتن رو ترانه ها و اشعاري که به خودي خود ريتميک نيستن يا حداقل از پاپ هاي امروزي نيستن هراسي نداره. اشعاري که حتي بزرگترين ها هم کم به سراغشون ميرن مثله داريوش. نه اينکه با هم قياس بشن ولي کار چاووشي و صداش در اين نوع اشعار هم قابل توجه و زيباست. ان شاالله که موفق تر از هميشه باشه.
7 1
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط


















































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز