گزیده نظرات منتقدان درباره فوكوس (گلن فیكارا، جان ریكوا)

هاليوود ريپورتر - تاد مك‌كارتي: "متاسفانه نوعي برجستگي در پرداخت كاراكترهاي اصلي وجود دارد كه غيرصميمي، مبهم و عاري از صداقت است، سخت مي‌شود به هركدام از آن‌ها علاقه‌مند شد. اين فيلم چيزي نيست جز يك تبليغ تجاري طولاني مدت كه زندگي در هتل‌هاي مجلل و غذا خوردن در گران‌ترين رستوران‌ها و پوشيدن بهترين لباس‌ها را نشان‌مان مي‌دهد. در عين حال هيچ‌كدام از اين‌ها را هم به سخره نمي‌گيرد، درواقع قصدش از نمايش مردمان جنايتكار مرفه، جدي گرفتن آن‌هاست. چيزي شبيه به فيلم‌هاي "اوشن"، و نه "دردسر در بهشت"، فيلم هميشه ماندگار لوبيچ.

7فاز: فوكوس با بازي ويل اسميت در نقش نيكي، داستان كلاهبردار چيره‌دستي‌ است كه در دام عشق كارآموز خود، جس (مارگوت رابي) گرفتار مي‌شود و دركنار رابطه عاشقانه خود فنون حرفه خود را به او مي‌آموزد. پيش‌بيني مي‌شود كه فوكوس به كارگرداني و نويسندگي گلن فيكارا و جان ريكوآ (ديوانه‌وار، احمقانه، عاشقانه) به فروش حداقل 20 ميليون دلاري دست يابد و صدر جدول باكس آفيس را از آن خود كند.

نظر منتقدان مختلف را درباره فوكوس بخوانيد:
هاليوود ريپورتر - تاد مك‌كارتي: "متاسفانه نوعي برجستگي در پرداخت كاراكترهاي اصلي وجود دارد كه غيرصميمي، مبهم و عاري از صداقت است، سخت مي‌شود به هركدام از آن‌ها علاقه‌مند شد. اين فيلم چيزي نيست جز يك تبليغ تجاري طولاني مدت كه زندگي در هتل‌هاي مجلل و غذا خوردن در گران‌ترين رستوران‌ها و پوشيدن بهترين لباس‌ها را نشان‌مان مي‌دهد. در عين حال هيچ‌كدام از اين‌ها را هم به سخره نمي‌گيرد، درواقع قصدش از نمايش مردمان جنايتكار مرفه، جدي گرفتن آن‌هاست. چيزي شبيه به فيلم‌هاي "اوشن"، و نه "دردسر در بهشت"، فيلم هميشه ماندگار لوبيچ. موضع فيلم دربرابر رقص و هلهله و شادي نامشخص است. نويسندگان قرار بوده كه با پرداختن به داستان پدر و پدربزرگ نيكي دليل رفتار كنوني او را توضيح دهند، اما انگار در نهايت بسته پيشنهادي‌شان عليه اسميت عمل مي‌كند، او به اندازه قبل بامزه و سرگرم‌كننده نيست، گويي احساس پيري مي‌كند. به علاوه، قدم گذاشتن در چنين مسيري از ميل و رغبت جس نسبت به نيكي مي كاهد، فرقي ندارد كه قصد فيلمنامه از ابتدا چه بوده است. نيكي شايد استاد خوبي باشد و درنهايت بتواند تركيب جذاب مرشد-معشوق خود را به جس ارائه دهد اما يك رابطه طولاني؟ قطعا چنين اتفاقي نمي‌افتد."

نيويورك آبزرور - ركس ريد: "فيلمبرداري چشم‌نواز و سرگرم‌كننده به همراه بازي‌هايي دلنشين از ويل اسميت و مارگوت رابي تازه‌وارد كه شما را دست مي‌اندازد و سر‌مي‌دواند.  كسل نخواهيد شد... فيلم پيچيدگي‌هاي خودش را دارد، اما كاراكترهاي مخلوق گلن فيكارا و جان ريكوآ كه كمدي رومانتيك قدرنديده "ديوانه‌وار، احمقانه، عاشقانه" هم در كارنامه خود دارند (فيلمي كه به راستي ارزش دوباره ديدن را هم دارد) سهم خود را در اجراي اين پيچيدگي ايفا مي‌كند. فيلمبرداري فوق العاده زاوير گروبت به قدري خوب است كه هيچ‌وقت نمي‌خواهيد چشم از صفحه نمايش برداريد. شنيدن موزيك جز لاتين به جاي چند ترك بي‌روح راك در سراسر فيلم حسي شگفت‌انگيز به شما مي‌دهد."

گاردين - جوردان هافمن: "فيلم بيشتر وقت خود را به مقاعد كردن شما مي گذراند، بايد در نهايت باور كنيد كه اين بهترين فيلم ژانر خود است. افسوس كه اين فقط يك پيش‌زمينه است براي اينكه در نيمه دوم فيلم در نهايت متوجه شويد كه همه چيز تنها ويترين ماجرا بوده. به محض فرو ريختن داربست ما هم به اجبار بايد به سوي در خروجي سينما برويم. با اين حال حتي در نيمه دوم فيلم كه به مراتب دچار سقوط مي‌شود باز هم بايد فوكوس را براي پايبندي به ماموريت‌اش تشويق كرد. صداقت جنسي فيلم قابل توجه است، سرقت به عنوان يك هنر برتر شناخته شده و خبري از پيام‌هاي اخلاقي نيست."

نيويورك ديلي نيوز - جو نيماير: "رابي را فقط بايد تماشا كرد. اسميت دركنار او خسته، كسل و از همه بدتر بي‌انگيزه به نظر مي‌رسد. چيزي كه ما از اسميت مي‌خواهيم اين است كه خودش هم حس كند روي او حساب باز كرده‌ايم. او در نبرد با روبات‌ها و بيگانه‌هاي فضايي فوق‌العاده‌ست، همچنين در نقش پدري كه با بي‌خانماني مبارزه مي‌كند و همچنين در نقش ابرقهرمان فيلم هنكاك. اما اينجا، اسميت يك مرد از هم گسيخته است. او را مي‌بينيم كه با رابي خوش‌وبش مي كند و در حال ولگردي‌ست اما با چنان بي‌ميلي اين كار را مي‌كند كه باعث مي‌شود حس كنيم همه اين از حال افتادگي در مقابل حرارت و درخشندگي رابي فقط خجالت‌آور است."

شيكاگو تريبون - مايكل فيليپس: "اكشني غيرقابل پيگيري و تدويني كه به بهتر شدن اين ضعف هيچ كمكي نمي‌كند. بعضي‌ها فوكوس را با يك آبنبات شيرين كه شما را به گذشته هاليوود مي‌برد اشتباه مي‌گيرند و بعضي ديگر سازندگان آن را تيمي كمدي رومانتيك‌ساز مي‌دانند (من هم كم و بيش) كه در ايجاد داستان‌هاي پرپيچ و خم با استعدادند. اما فوكوس به نظر عجولانه و نارس مي‌آيد. رابي و اسميت درحال پرسه زدن در چيزي هستند كه ما آن را بازي موازي مي‌خوانيم، البته اين موضوع ارتباطي به توانايي‌هاي اين دو بازيگر ندارد. ما چيزي بيشتر از اين مي‌خواهيم."

ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز