بررسی‌

 

7 صحنه برگزيده فيلم‌هاي ابراهيم حاتمي‌كيا

خسرو دهقان، منتقد قديمي، روزگاري گفته بود به نظرش مسعود كيميايي و ابراهيم حاتمي‌كيا «ايراني»ترين فيلمسازاني هستند كه مي‌شناسد. منظور رسيدن به پسند و خلق و خو و روحيه‌اي است كه به چنين تاثير فراگيري در ميان مخاطبان منجر شده و به فرهنگ عمومي مردم راه پيدا كرده است. بازسازي حس و حال و بروز بي‌پرده عواطف شرقي/ ايراني. ‌فيلم‌هاي حاتمي‌كيا را به خاطر آوريد. بهترين لحظات و سكانس‌هايي كه در گنجينه خاطرات سينمايي‌مان ثبت شده‌اند؛ لحظات برون ريزي احساسي آدم‌ها. لحظاتي كه خالق فيلم‌ها، ژست خودآگاه اخموي خويشتن‌دارش را كنار مي‌گذارد و به ناخودآگاه احساساتي و زودرنجش مجال بروز مي‌دهد. سعيد (علي دهكردي) در «از كرخه تا راين» كه تازه فهميده مرگ در دو قدمي‌اش است كنار رود راين بر سر خدا فرياد مي‌زند كه «چرا اينجا؟». يا در «بوي پيراهن يوسف» پيرمرد (علي نصيريان) بالا سر قبر يوسف‌اش نشسته و درد و دل مي‌كند و فغان برمي‌آورد كه «وقتش شده يه دونه قايم بخوابونم زير گوش‌ات». يا نطق تكان دهنده مرد بدبخت جنوبي وقتي كه براي اولين بار كنترل هواپيماي دزديده شده را به دست مي‌گيرد در «ارتفاع پست»؛ «اين قصه يه مرد بدبخته كه مي‌خواد با زن و بچه‌اش كوچ كنه. اونم يه كوچ اجباري.» و بهترينش لحظه وداع اوليه و ناقص حاج كاظم (پرويز پرستويي) و عباس (حبيب رضايي) در «آژانس شيشه‌اي». نقطه اوجي دست نيافتي در روحيه «ملودرام ايراني». احساساتي و اشك‌درآر.

08خرداد1395 5

10 فيلم علمي-تخيلي برگزيده هزاره سوم - بخش ششم: برف‌شكن (بونگ جون هو)

به عنوان بزگترين فيلم بونگ از لحاظ بصري تا كنون "برف‌شكن" در زمان اكران‌اش به فروش بالايي نرسيد، با اين حال مشخص است كه در سال‌هاي آينده از اين فيلم به عنوان اثر كلاسيك كمترديده‌شده ژانر ياد مي‌كنند.

25آبان1394 1

10 فيلم علمي-تخيلي برگزيده هزاره سوم - بخش چهارم: لوپر (رايان جانسون)

سومين فيلم رايان جانسون پس از نوآر غافلگيركننده "آجر" و فيلم نامحبوب "برادران بلوم" نصف بيشتر خصوصيات يك ساي-فاي كلاسيك درخشان را دارد.

11آبان1394 1

30بهمن1395 0

25بهمن1395 0

23بهمن1395 1

24بهمن1395 5

20بهمن1395 0

17بهمن1395 5

16بهمن1395 2

14بهمن1395 0

13بهمن1395 10

12بهمن1395 0

18بهمن1395 1

12بهمن1395 1

10بهمن1395 1

07بهمن1395 3

10بهمن1395 0

يادداشت‌ احسان ميرحسيني درباره «مرگ ماهي» روح‌الله حجازي

بر خلاف گفته‌ي فيلمساز كه مرگ ماهي تجربه‌اي سراسر متفاوت از كارهاي قبليش است، آنچنان تفاوتي بين اين فيلم‌ها وجود ندارد. همچنان آن نگاه سطحي نسبت به طبقه‌ي متوسط و روابط از هم گسيخته‌ي اين طبقه حضوري پر رنگ دارند. نگاهي كه بيشتر از اينكه از دل واقعيت اين طبقه و تجربه زيستي فيلمساز آمده باشد، بيروني و تزئيني و متناسب با مد روز به نظر مي‌رسد.

08خرداد1395 3

يادداشت نويسنده 7فاز بر مزار شريف (حسن برزيده)

اصلن آقاي برزيده تابه حال كجا بوده؟ مشغول سخنراني درباره تعطيلي خانه سينما يا تكميل و بهبود فيلمنامه فيلمش؟ يازده سال فيلم نساختن، فيلمسازي را از يادش برده يا گذر زمانه و صلح طلب شدنش در دل مناسبات مدني نگاهش را چنين اخته و باسمه كرده؟

29شهريور1394 12

يادداشت نويسنده 7فاز بر قصه‌ها (رخشان بني‌اعتماد)

مشكل اين‌جاست كه از حاصل جمع اين خرده‌روايت‌ها، يك ابر روايت خودبسنده ساخته نشده است. چراكه روايت كلي فيلم، از بيگانگي با مهم‌ترين عنصر زيربنايي يعني "متن" رنج مي‌برد. و در عوض، اثر سعي مي‌كند از طريق خويشاوندي هرچه بيش‌تر با بينامتن و فرامتن، مخاطب را به خود نزديك كند. بيگانگي از متن باعث شده كه نه شخصيتي شكل بگيرد و نه كنشي هدف‌مند.

03خرداد1394 2

20 فيلم برگزيده سال 2014 به انتخاب تحريريه 7فاز: دختر گمشده/ Gone Girl (ديويد فينچر)

پيچش ميانه داستان، سرگيجه را به خاطر مي‌آورد. اين كه مي‌فهميم همه چيز زير سر زن است. يادآور جايي در سرگيجه كه متوجه مي‌شديم جودي همان مادلن (كيم نواك) است و همه چيز نقشه بوده و اسكاتي (جيمز استيوارت) بازي خورده. همانطور كه نيك منفعل بازي مي‌خورد. ايمي بخش اول همان مادلن دوست داشتني/ قرباني است و ايمي بخش دوم جودي ويرانگر. دو تصوير از زن از دو فيلمساز كه واجد جديت و نظمي مردانه در شكل فيلمسازي خود هستند؛ هيچكاك و فينچر. ايمي گناهكار بخش دوم با آن كيسه پرپول و متل بين راه رواني و ماريون كرين (جنت لي) را به خاطر مي‌آورد. دقيقن هم مانند كرين (لي) فيلم رواني زماني كه فكر مي‌كند وقت رستگاري است بلا سرش مي‌آيد.

31ارديبهشت1394 6

جهان «بركينگ بد» از نگاه يك روان‌شناس

در دل دادوستد مواد، او احترام، كشمكش، مال و منال، قدرت، اعتبار، تائيدي بر ذكاوت و زرنگي‌اش، تمايل جنسي، ماجراجويي و اراده‌ي زندگي را با هم به دست مي‌آورد. به عوض، او احترام خود، احترام همسرش، امنيت و آبروي خانواده‌اش، درستي و اخلاقيات را از دست داد. خلاصه، تستسترون پيروز مي‌شود!

24ارديبهشت1394 2

20 فيلم برگزيده سال 2014 به انتخاب تحريريه 7فاز: ويپلش/ Whiplash (ديمين چزل)

ويپلش آن زيرلايه‌ي زمخت و خشني كه لازمه‌ي هر هنر زيبايي است را به عريان‌ترين و زمخت‌ترين شكل ممكن به نمايش در مي‌آورد. زمختي‌اي كه در تصويرپردازي و ريتمِ برآشوبنده‌ي فيلم نيز كاملا به چشم مي‌آيد. صحنه‌ي پاياني و لحظه‌ي نقش بستنِ لبخند بر روي چهره‌ي اندرو و فلچر، لحظه‌اي است كه تمامِ احساساتِ متناقضي كه تا آن موقع تجربه كرده‌ايم را از اساس زير سوال مي‌برد. جايي كه فلچرِ بي‌اخلاق و ساديست به زعمِ ما، تمام و كمال پدر را از دور خارج مي‌كند. لحظه‌اي كه فلچر به دركي عميق از اندرو مي‌رسد، دركي كه پدر هيچوقت نتوانست به آن برسد. يكي از متناقض‌نماترين پايان‌هاي خوش سينماييِ اين سال‌ها.

22ارديبهشت1394 7

كاميك بوك - بخش سوم: معرفي و دانلود كاميك Kingdom come (سوپرمن) با ترجمه فارسي

آلن مور، نابغه دنياي كاميك در 1987 ايده‌اي با عنوان "سپيده دم ابرقهرمان‌ها" را به DC ارائه داد كه در آن قرار بود تمام ابرقهرمان هاي اين دنيا كشته شوند. در ابتدا ابرقهرمان‌ها دنيا را بين خودشان تقسيم مي‌كنند و به نوعي چند امپراطوري شكل مي‌دهند. تنها دسته‌هاي معدودي به عنوان نيروي مخالف آن‌ها باقي مي‌مانند. يكي از اين دسته‌ها متشكل از ويلن‌هاي مشهوري مثل لكس لوتر و جوكر است و دسته ديگر هم قهرمان‌هايي هستند كه قدرت ويژه‌اي ندارند مثل بتمن. طرح مور البته رد شد و او هم دو سال بعد DC را براي هميشه ترك كرد.

21ارديبهشت1394 6

20 فيلم برگزيده سال 2014 به انتخاب تحريريه 7فاز: داستان پرنسس كاگويا (ايسائو تاكاهاتا)

يك افسانه‌ي عاميانه‌ي كهن ژاپني. پرنسسي كه از دل يك بامبو پا به زمين خاكي مي‌گذارد و در دستان پيرمردي بامبوشكن به طرزي جادويي رشد مي‌كند. عشقي كه او به زيستن در طبيعت بكر و لمس‌اش دارد و عشقي كه پيرمرد و پيرزن قصه و بچه‌هاي روستا به او دارند. و جدايي او از اين دنيا و تقابل زندگي شهري اسير مناسبات مضحك و پوچ و زندگي روستايي سرشار از زيبايي و در انتها تقديري تراژيك، به سبك قصه‌هاي غم‌انگيز شرقي.

19ارديبهشت1394 11

گزيده نظرات منتقدان درباره فوكوس (گلن فيكارا، جان ريكوا)

هاليوود ريپورتر - تاد مك‌كارتي: "متاسفانه نوعي برجستگي در پرداخت كاراكترهاي اصلي وجود دارد كه غيرصميمي، مبهم و عاري از صداقت است، سخت مي‌شود به هركدام از آن‌ها علاقه‌مند شد. اين فيلم چيزي نيست جز يك تبليغ تجاري طولاني مدت كه زندگي در هتل‌هاي مجلل و غذا خوردن در گران‌ترين رستوران‌ها و پوشيدن بهترين لباس‌ها را نشان‌مان مي‌دهد. در عين حال هيچ‌كدام از اين‌ها را هم به سخره نمي‌گيرد، درواقع قصدش از نمايش مردمان جنايتكار مرفه، جدي گرفتن آن‌هاست. چيزي شبيه به فيلم‌هاي "اوشن"، و نه "دردسر در بهشت"، فيلم هميشه ماندگار لوبيچ.

18ارديبهشت1394 0

يادداشت نويسنده 7فاز بر اپيزود چهارم فصل پنجم «بازي تاج و تخت»

وقتي سر باريستان از برادر دنريس و آوازخواني‌هايش براي او حرف مي‌زند دنريس با مهرباني از او مي‌خواهد "برو و برايم آواز بخوان" و چه آوازي خوش‌تر از شمشير زدن در راه پيمان براي سلحشوري چون سر باريستان.

15ارديبهشت1394 18

گزيده نظرات منتقدان درباره سيندرلا (كنت برانا)

گاردين - گاي لوج: "بلانشت بدون شك بهترين چيز اقتباس متكبرانه و زيباي براناست. سيندرلا در اصل داستان سيندرلا و ليلي جيمز است اما فيلمنامه وايتز انگار به درك كاملي از او نرسيده. برانا و وايتز در تمام مدت فيلم به اين افسانه پايبند مانده‌اند. رومانس شكل گرفته در فيلم خوشبختانه بسيار دلپذير است و همه نگراني‌هاي شما را از حضور كاراكتري فمنيست از بين مي‌برد."

14ارديبهشت1394 6

20 فيلم برگزيده سال 2014 به انتخاب تحريريه 7فاز: Under The Skin/ زير پوست (جاناتان گليزر)

گليزر با تغيير ماهيتِ آشناترين قالب‌هاي فيلم‌هاي علمي تخيلي/ترسناك، به سياقي كوبريكي و به همراه يك اسكارلت جوهانسون اثيري، يكي از آوانگاردترين تجربيات سينمايي اين سال‌ها را به وجود مي‌آورد. زير پوست از نظر بصري هيپنوتيزم‌كننده است. قاب‌هاي بعضا ايستا و نقاشي‌گونه‌اش، ريتم كند، موسيقي آتونالي كه در جاهايي همچون سوهان اعصاب عمل مي‌كند و ديالوگ‌هايي كه تشخيص‌شان حتي براي بيننده‌ انگليسي زبان هم مي‌تواند دشوار باشد، همه‌ي اين‌ها زير پوست را تبديل به يك تجربه‌ ديداري/شنيداري ناب مي‌كنند.

11ارديبهشت1394 3

نوشته ديويد تامسون درباره A Girl Walks Home Alone at Night/ دختري در شب تنها به خانه مي‌رود (آنا ليلي اميرپور)

دختري چادري همراه با تي‌شرت ملواني راه‌راه كه زير آن به تن دارد. او، با بازي شيدا وند (خدمتكار سفارت كانادا در آرگو) خون‌آشام است و جوهره تمام زنان تنهاي فيلم‌هاي تاريخ سينما از (گرتا) گاربو و لوئيس بروكس به بعد است، فم‌فتالي كه منتظر عشق يا مرگ است. در يك چشم بهم زدن مي‌تواند از قديس به اهريمن تغيير شكل دهد. گرچه اغلب يك فرشته به نظر مي‌رسد اما او قاتلي واقعي است

09ارديبهشت1394 10

يادداشت نويسنده 7فاز بر اپيزود سوم فصل پنجم «بازي تاج و تخت»

مدتها است كه از مرگ ند استارك گذشته اما سايه حضورش بيشتر و بيشتر بر سريال سنگيني مي‌كند. خانواده‌هايي كه هنوز به او وفادارند و زير يوغ بولتون‌ها نمي‌روند و پوست‌شان بابت همين كنده مي‌شود و تم محزون موسيقي وينترفل كه همزمان با حضور سانسا در شمال و در آستانه قلعه كيلين شروع به نواختن مي‌كند و داغ شمال بدون استارك هم تازه مي‌شود. پيتر بيليش، سانسا را به ازدواج با رمزي ترغيب مي‌كند. بله. رمزي بولتون و سانسا استارك. دو سر غم‌انگيزترين واقعه سريال بازي تاج و تخت. عروسي خونين.

08ارديبهشت1394 59

يادداشت نويسنده 7فاز درباره سريال در حاشيه (مهران مديري)

داستان در حاشيه به اينجا ختم نمي‌شود و با پايان اين سري قرار بر ساخت سري تازه‌تر با قالب متفاوت‌تري هست. اينكه مديري همچون نقطه‌چين پس از شروع نه چندان خوب و بسته به نگاه‌ها و نقدهاي وارده اثري به سامان‌تر را به انتها برساند يا راه پرايراد در حاشيه را همچنان ادامه دهد را تنها گذشت زمان و پخش اثر مشخص خواهد كرد.

07ارديبهشت1394 7

استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز