گفتگوی چالشی با مدیر كن: به سوالات ناسیونالیستی اهمیت نمی‌دهم

26فروردين1396 0
تيري فرمو چهره اول جشنواره فيلم كن پس از اعلام اسامي فيلم‌هاي حاضر در اين دوره از جشنواره، در گفتگويي اختصاصي حاضر شد.

مهر: به نقل از اسكرين ديلي، تيري فرمو مدير جشنواره فيلم كن در گفتگو با ملاني گادفلو خبرنگار اسكرين  ديلي درباره اجراي هفتادمين دوره جشنواره فيلم كن، به عنوان بازتابي از گذشته، حال و آينده سينما و اين كه چرا از سوال‌هاي روزنامه‌نگاران درباره انتخاب شده‌ها و انتخاب نشده‌ها اين قدر برافروخته شد، پاسخ داد.

متن گفتگو بدين شرح است:

*شما در كنفرانس مطبوعاتي گفتيد براي اعلام اسامي جشنواره از ساعت 3 صبح درگير بوديد. آيا اين امر از هميشه پيچيده‌تر بود؟

-نه اصلا. ما هميشه اين كار را در همان ساعت‌هاي اوليه انجام مي‌دهيم. هيچ چيز جديدي وجود نداشت.

 *ما در صحنه اعلام اسامي به اين نتيجه رسيديم كه «ابهت» ساخته ميشل ازاناويسيوس به عنوان فيلم افتتاحيه معرفي مي‌شود. آيا اين انتخاب اصلي شما بود؟  

-دليل ندارد كه اين طور فكر كنيد. بايد اين كارها را متوقف كنيد و فكر نكنيد كه مطبوعات را فقط مطبوعاتي‌ها بايد بخوانند(فقط نبايد خودتان راضي باشيد).

*چرا «روح‌هاي اسماعيل» را براي فيلم افتتاحيه انتخاب كرديد؟

-چون متناسب با هفتادمين دوره جشنواره است و مي‌تواند يك فرش قرمز خيلي فوق‌العاده داشته باشد وهمين طور هم‌زمان در فرانسه راهي سينماها شود. ما به اين نتيجه رسيديم كه اين فيلم، فيلم خوبي براي افتتاحيه جشنواره است چون فيلمساز مهمي چون ارنو دپلشن آن را ساخته است.

*شما در كنفرانس مطبوعاتي گفتيد كه عناوين ديگري از بخش رسمي ممكن است در روزها و هفته‌هاي آينده معرفي شوند. فكر مي‌كنيد چند تا فيلم ديگر به اين مجموعه اضافه شود؟

-نمي‌دانم. مي‌دانيد هميشه دوست دارم حداقل تغييرات را داشته باشيم و امسال هم متفاوت با بقيه سال‌ها نيست.

*شما دو فيلم ساخته نتفليكس را براي اولين بار امسال وارد جشنواره كرديد كه شامل «اوكجا» و«داستان‌هاي ميروويتس» مي‌شود. شما قهرمان تجربيات صحنه بزرگ هستيد، در حالي كه نتفليكس به ندرت از اكران‌هاي سينمايي حمايت مي‌كند. آيا در فشار بوديد تا با اين كمپاني امسال كار كنيد؟

-من فيلم بونگ جون-هو را انتخاب كردم زيرا او فيلمساز خيلي خوبي است. من به ندرت درباره نتفليكس صحبت كرده‌ام و «داستان‌هاي ميروويتس» هم از طريق تهيه‌كننده‌اش اسكات رودين به ما معرفي شد.

*در كتابي كه به تازگي با عنوان «انتخاب بخش رسمي» منتشر كرده‌ايد درباره علاقه به ديگر عناوين ساخته نتفليكس هم صحبت كرده‌ايد كه انتخاب فيلم «ماشين جنگ» ساخته ديويد ميچود براي دوره 2016 فستيوال بود. آيا براي سال 2017 هم دوباره به آن توجه مي‌كنيد؟

-بايد ببينيم چه مي شود.

*آيا استوديوهايي هستند كه غيبت‌شان امسال مشهود باشد؟ در اين باره چه فكر مي‌كنيد؟

-وقتي آنها فيلم هايشان آماده است ما به آنها توجه نشان مي‌دهيم اما امسال هيچي سر وقت آماده نبود. «بيگانه: ميثاق» ريدلي اسكات دو هفته ديگر آماده مي‌شود و «دانكرك» نولان هم آماده نشده است. اين‌ها تصادفي است.

*و «والرين» ساخته لوك بسون چطور؟ با بسون در اين باره صحبت كرديد؟

-آن هم همين موقعيت را دارد. آماده نيست.

*از ديدن دو سريال تلويزيوني در جشنواره خيلي شگفت‌زده شديم؛ سريال جين كمپيون با عنوان «برفراز درياچه» و «تويين پيكز» ساخته ديويد لينچ. هميشه مي‌گفتيد كن براي تجليل سينماست. چرا اين تغيير ايجاد شده است؟

-همان طور كه در كنفرانس مطبوعاتي گفتم، اين راهي براي تجليل از دو فيلم است كه ساخته دو فيلمساز خيلي مهم هستند كه هر دو جايزه نخل طلا را گرفته‌اند و قبلا رييس هيات داوران بوده‌اند و حالا سريال تلويزيوني ساخته‌اند.

* يعني هيچ برنامه‌اي براي حضور پررنگ اين دست آثار در بخش رسمي جشنواره از اين به بعد وجود ندارد؟

-نه. ابدا. اصلا.

*آيا خودتان سريال تلويزيوني تماشا مي‌كنيد؟

-بله، اما خيلي آماتور، نه به صورت حرفه‌اي. كن فستيوالي براي سينماست. سريال‌هاي تلويزيوني مي‌توانند سينمايي هم باشند اما در حقيقت يك چيز ديگر هستند. حتي از نظر سطح تكنيكي هم جشنواره فيلم  چيزي نيست كه بخواهد به سريال‌هاي تلويزيوني اختصاص يابد. كن درباره سينماست.  

وقتي انتخاب به سياست نزديك شود، به اين معني نيست كه فستيوال سعي دارد تا سياسي باشد بلكه اين هنرمندان هستند كه سياسي شده‌اند

*انتخاب‌هاي امسال بيشتر لحني سياسي دارند و بر موضوعات حساسي مثل مهاجرت، بحران پناهندگان، محيط زيست، آزار حيوانات وجنگ شيميايي توجه شده است. آيا اين عمدي است و به عنوان بخشي از جشنواره مورد نظر بود؟

-وقتي انتخاب به سياست نزديك شود، به اين معني نيست كه فستيوال سعي دارد تا سياسي باشد؛ اين هنرمندان هستند كه سياسي شده‌اند. مهاجرت در 10 سال عقب‌تر موضوع روز نبود اما امروز هست. فيلمسازان اغلب فيلم‌هايي مي‌سازند كه موضوع‌شان در جهاني كه امروز در آن زندگي مي‌كنند مي‌گذرد و اين از واقعيت‌هاي امروز است.

*آيا فكر مي‌كنيد امروز كه قرار است دوره هفتادم را برگزار كنيد و از نظر وسعت برنامه و نياز به انعكاس گذشته، حال و آينده سينما در فشار بيشتري هستيد؟

-نه اين طور نيست. گنجاندن كارهاي واقعيت مجازي در تلاشي براي نگاه به آينده بود. اين كه اين تكنولوژي ما را به كجا مي برد. نمي‌توانم بگويم، اما اين بخش به عنوان يك كار هنري اهميتي ندارد. گذشته سينما در بخش كلاسيك‌هاي كن بررسي مي‌شود و ما براي آن بخش جداگانه‌اي در نظر گرفته‌ايم. نظرمان هم اين است كه در اين بخش فيلم‌هايي را كه نقشي اساسي در گذشته سينما داشتند بررسي كنيم و به سال‌هاي اوليه سينما برگرديم.

*چرا انقدر برافروخته ‌شديد وقتي روزنامه‌نگاران از شما درباره نبود سينماي ملي خودشان در كنفرانس مطبوعاتي سوال كردند؟ آنها دارند كارشان را انجام مي‌دهند.

-اين احمقانه است كه بگوييم من از اين كشور و آن كشور هستم و چرا سينماي كشور من در اين جشنواره حضور ندارد. من ايميل‌هايي از سراسر جهان دريافت كردم كه گفتنش خنده‌دار است. من دارم درباره جهان حرف مي‌زنم و آنها دارند درباره كشور خودشان حرف مي‌زنند! كشور من. اگر آنها به اين روال مي‌پردازند براي اين است كه مالكان روزنامه‌هايشان از آنها چنين چيزي مي‌خواهند. من اين را مسخره مي‌دانم. ما داريم درباره سينما حرف مي‌زنيم نه درباره پرچم‌هاي ملي.

نمي‌خواهم به اين سوال پاسخ بدهم. من اصلا وقعي به اين سوال‌هاي لعنتي ناسيوناليستي نمي‌گذارم. نمي‌دانم چند تا فيلم فرانسوي، انگليسي، ايتاليايي يا چيني در جشنواره هست

*با وجود اين كه خطر ناراحت شدن شما هست، چند تا فيلم چيني در اين بخش‌ها هست؟

-نمي‌دانم. نمي‌دانم. نمي‌خواهم به اين سوال پاسخ بدهم. من اصلا وقعي به اين سوال‌هاي لعنتي ناسيوناليستي نمي‌گذارم. نمي‌دانم چند تا فيلم فرانسوي، انگليسي، ايتاليايي يا چيني در جشنواره هست. ما موسسه‌اي آماري نيستيم كه بخواهيم به اين نوع سوال‌ها پاسخ دهيم ؛ سوال‌هايي كه هيچ ربطي به اين كه داريم چه كاري در كن انجام مي‌دهيم ندارند.

*در كتابتان درباره اين واقعيت نوشتيد كه از جروم سيدو خواستيد در جشنواره و موسسه لومير بماند. آيا اينطور داريد به آينده فكر مي‌كنيد؟

-من با فستيوال هستم. درباره آنچه در آينده اتفاق مي‌افتد نمي‌توانم چيزي بگويد. هيچ كسي نمي‌داند آينده چيست اما حالا، من روي هفتادمين دوره جشنواره تمركز دارم.

*آيا چيزي هست كه بخواهيد به حرف‌ها اضافه شود كه ما به آن نپرداخته باشيم؟

-تنها چيزي كه در ابتداي كنفرانس مطبوعاتي هم گفتم اين است كه ما مي‌خواهيم جشنواره‌اي براي انسان، لذت و سخاوت داشته باشيم. مي‌خواهيم اين جشنواره گراميداشتي از سينما باشد؛ بازتاب دهنده آنچه براي زندگي‌هايمان لازم است و اين كه خود كن هم چقدر براي سينما ضروري است.  

نظرات
نظر خود را بنویسید:
مطالب مرتبط



















































































فرش قرمز كن پهن شد

22ارديبهشت1395 0








عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز