تورج اصلانی:تمرکزم معطوف به چند پروژه خارجی است/ ناامنی شغلی در سینمای ایران

31خرداد1395 0
تورج اصلاني از فيلمبرداران سينماي ايران كه در خارج از كشور هم تجربه‌هاي قابل توجهي دارد ضمن به پايان رساندن دو پروژه بين‌المللي مشغول بررسي يك فيلمنامه از كشور گرجستان است.

به نقل از خبرگزاري مهر تورج اصلاني فيلمبردار تجربه‌گراي سينما درباره فعاليت‌هاي اخيرش گفت: دو سه سالي است که امکان همکاري با دوستان سينمايي ايراني براي من ميسر نشده است زيرا فليمبرداري براي من تعريف ديگري به جز يک شغل دارد. نابساماني توليد و شباهت بسياري از فيلم‌هاي سينمايي ايراني به يکديگر باعث شده به پيشنهادهاي خارجي خودم فکر کنم زيرا همکاري با ديگر کشور‌ها تجربه‌هاي مختلف و تازه‌اي را با خود به همراه دارد. البته سال گذشته يک فيلم سينمايي به نام «ماليخوليا» به کارگرداني مرتضي آتش زمزم را به پايان رساندم که متاسفانه در جشنواره فيلم فجر پذيرفته نشد.

فيلمبردار «هامون و دريا» ساخته ابراهيم فروزش با اشاره به اينکه در اين دو ساله با کمپاني «ميتوس فيلم» آلمان و يک کمپاني انگليسي همکاري داشته‌است، بيان کرد: موضوع ديگري تحت عنوان «ناامن بودن فضاي شغلي» در سينماي‌مان باعث شده است افراد در چنين شرايطي احساس نگراني نسبت به آينده خود داشته باشند. همان طور که ديده‌ايد در اين سال‌ها بسياري از پروژه‌هاي سينمايي تعطيل شده‌اند.

اصلاني ادامه داد: چندي پيش يک فيلم سينمايي به نام «باد سياه» را که در مرز عراق و ترکيه فيلمبرداري شد به پايان رساندم. اين فيلم درباره گروهک تروريستي داعش و به کارگرداني حسين حسن يک کارگردان کرد عراقي بود. «باد سياه» در مورد حمله گروه تروريستي داعش به روستاهاي اطراف شهر شنگال در عراق و تجاوز آنان به چند دختر کُرد ايزدي بود. محل اصلي فيلمبرداري اين فيلم در اردوگاه «خانکي» در اطراف شهر دهوک در اقليم کُردستان بود که بيش‌تر آواره‌هاي شنگال (سنجار) در آن‌ اسکان داده شده‌اند و در آن‌جا زندگي مي‌کنند. بعد از آن يک فيلم سينمايي ديگر به کارگرداني «هاشم آيدي مير» محصول مشترک کمپاني آلماني، انگليسي و ترکيه را به پايان رساندم که آن فيلم هم اکنون مراحل پاياني خود همچون تدوين و صداگذاري را سپري مي‌کند.

مدير فيلمبرداري «سوت پايان» به کارگرداني نيکي کريمي عنوان کرد: با توجه به نوع توليدات و مشکلاتي که سر راه توليد فيلم‌هاي ما وجود دارد، تمرکزم را معطوف به فيلم‌هاي خارجي کرده‌ام. البته براي من کيفيت اثر مهم است و ايراني و خارجي بودن آن اهميتي ندارد، اما  به هر حال اين روزها مشغول خواندن فيلمنامه‌هايي هستم که لوکيشن آن‌ها در آن سوي مرزهاست، زيرا هنگامي که در چنين آثاري حضور پيدا مي‌کنم از فيلمنامه تا پست پروداکشن درگير کار مي‌شوم براي مثال در فيلم سينمايي «باد سياه» در فصل زمستان، بهار و تابستان درگير پروژه بودم به اين دليل که بايد با استانداردها و دقت لازم کار را پيش مي‌برديم. آرزو دارم اين روند در ساخت آثار داخلي نيز جدي‌تر گرفته شود.

وي ادامه داد: براساس تعهداتي که در پروژه‌‌هاي سينمايي که در خارج از ايران کار مي‌کنيم از ما گرفته مي‌شود، ما 8 ماه درگير مرحله پيش‌توليد مي‌شويم. حتي به خاطر دارم طراحي دکور يکي از فيلم‌ها يکسال طول کشيد که در طول اين مدت مدام در حال بحث و گفتگو با عوامل فيلم بودم، زيرا به هر حال آنها استانداردهاي خاص خودشان را دارند که هر فردي در چنين شرايطي با آرامش خاطر بيشتري کار مي‌کند.

مدير فيلمبرداري «بدرود بغداد» ساخته مهدي نادري در پايان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم مشغول خواندن فيلمنامه يک فيلم مستقل گرجستاني هستم، اما با توجه به اينکه هنوز همکاري ما به قطعيت نرسيده نمي‌توانم چيزي درباره آن بگويم. در ميان آثار ايراني نيز فيلمنامه «زير سقف دودي» به کارگرداني پوران درخشنده را در دست دارم و اين روزها مشغول مذاکره با يکديگر هستيم.

نظرات
نظر خود را بنویسید:
مطالب مرتبط




































































































عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز